ساماندهی کاروانسرای شرکت نفت ارومیه در دستور کار قرار گرفت

ارومیه- ایرنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: ساماندهی کاروانسرای شرکت نفت ارومیه که از کاروانسراهای تاریخی این شهر به شمار می رود، در دستور کار قرار گرفت.

به‌گزارش ایرنا از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، مرتضی صفری روز شنبه در بازدید از کاروانسرای شرکت نفت ارومیه افزود: این کاروانسرا از جمله بناهای تاریخی ارومیه بوده که در اختیار بخش خصوصی قرار دارد که با گفت‌وگوهای انجام شده با مالک آن مقرر شد نسبت به ساماندهی آن اقدام شود.

وی اظهار کرد: به‌منظور جلوگیری از تخریب بیشتر این مجموعه اقدامات احیا و مرمت حجرات پیرامون کاروان‌سرا زیر نظر کارشناسان مرمت و احیا اداره‌کل در اسرع وقت عملیاتی می‌شود.

وی گفت: همچنین برای ساماندهی این بنا شهرداری ارومیه نیز مشارکت می‌کند و آواربرداری و محوطه‌سازی با همکاری این مجموعه انجام خواهد شد.

صفری اظهارکرد: کاروانسرای شرکت نفت ارومیه یکی از مجموعه‌های تاریخی متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است.

به گزارش ایرنا، کاروانسرای شرکت نفت ارومیه یکی از بناهای مهم تاریهی این شهر است این بنا با الگوی پلان متفرقه، حیاط مرکزی و تعداد ۳۸ حجره در اضلاع جنوبی، شرقی و غربی در دوران قاجار ساخته شده و در زمان آبادانی پذیرای مسافران زیادی بود.

مصالح عمده آن آجر و سنگ بوده و به لحاظ نقشه نیز قابل مقایسه با کاروانسرای شاه عباسی جلفا است. این بنا در بحث بررسی راههای باستانی شمالغرب کشور دارای اهمیت فراوان است و به نظر می رسد به همراه کاروانسرای سیمون مهاباد، کاروانسرای ۲۴ کیلومتری جاده سرو،کاروانسرای کوزه رش سلماس و کاروانسراهای شهر خوی اقامتگاههای شناسایی شده احتمالیِ بین راهی محور فرعی B۲ جاده ابریشم در شمالغرب و آذربایجان غربی است که از شهر مراغه شروع و پس از طی شهرهای میاندواب، مهاباد، ارومیه و سلماس به شهر خوی متصل و از آنجا یا از طریق محور خوی- ماکو به سمت نخجوان و پایتخت ارمنستان رفته و یا از طریق مسیر خوی - جاده قطور به سمت وان و قسطنطنیه امتداد می یافت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha