۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۵۲
کد خبر: 85458515
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ورود شوراها به امور غیرمرتبط باعث نارضایتی مردم می شود

یزد-ایرنا- استاندار یزد گفت: نباید همه چیز را بر عهده شورای شهر بدانیم و در اموری که به آنها مرتبط نیست ورود کنند چون اگر جز این باشد در مدیریت شهری دچار مشکل شده و نارضایتی مردم را در بر دارد.

به گزارش ایرنا، مهران فاطمی، روز شنبه در جمع شهرداران و روسای شورای اسلامی استان افزود: مردمی سازی از شعارهای اصلی دولت سیزدهم است و مجموعه شوراها از مهم ترین مظاهر مردمی سازی در نظام مردم سالار دینی ما است.

وی ادامه داد: اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا اصلی ترین مدیران حکمرانی شهری هستند و از این ظرفیت باید بع بهترین نحو استفاده شود چون بخش مهمی از ارتقای جایگاه شوراها به اعضای شورا بر می گردد تا در شرح ماموریت های قانونی خود ورود کرده و مطالبه گری کنند.

استاندار یزد گفت: اختلاف بین شورا و شهردار، اختلاف بین اعضای شورا ، نداشتن قدرت تعامل شورا و مجموعه فرمانداری و حکمرانی سیاسی و همچنین ورود در مسائل غیر مرتبط باعث معطل ماندن کار مردم می شود .

فاطمی ادامه داد: روز شوراها به عنوان فرصتی برای برطرف کردن نقاط ضعف است و باید شفاف و صریح برای علمکرد مطلوب تر تلاش کرد تا به مردم آنگونه که باید و شایسته است خدمت رسانی شود و حل مشکلات با نگاه انقلابی باید سرلوحه کارشوراها وشهرداران باشد .

وی اظهار داشت: محصول عملکرد شهرداری و شورا باید باعث صیانت از سرمایه اجتماعی نظام شود و در مورد هر منطقه نیز چند پروژه شاخص برآورد و جمع بندی شده و به صورت متمرکز پییگری شود و ما نیز هر گونه حمایتی را در این زمینه داشته و خواهیم داشت.

استاندار یزد گفت:مسائل فرهنگی باید سرلوحه فعالیت های شوراهای شهر باشد و در اعتبارات و رسیدگی ها نیز باید موارد اجتماعی به صورت جدی توجه شود و به خصوص مسائل مرتبط با خانواده و جوانی جمعیت برنامه ریزی و مداوم پیگیری و اجرایی شود .

ورود شوراها به امور غیرمرتبط باعث نارضایتی مردم می شود

عضو کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی نیز دراین نشست گفت: شوراها جایگاه ویژه ای در قانون اساسی دارد و اگر به این بخش توجه بیشتری شود می تواند نقش بسیارمهم تری داشته باشد .

محمد رضا صباغیان بافقی افزود: مجلس باید این مشکل را حل کند و اجازه دهد تا شوراها جایگاه خود را داشته باشند و راه آن نیز مدیریت واحد شهری است که اگر اجرا شود بسیاری از مشکلات فعلی حل خواهد شد .

وی ادامه داد: این مسئله باید مطالبه مردمی باشد و از اولویت کار ما در مجلس جدید نیز همین مسئله است تا شهرداران به عنوان کلید دار شهر مدیریت واحد شهری را به عهده بگیرند.

نماینده مردم حوزه انتخابیه بافق در مجلس شورای اسلامی گفت: شوراها و نمایندگان مجلس می توانند بخش مهمی از مطالبات مردمی را پیگیری کنند و اگر به شوراها نقش بیشتری داده شود بخش زیادی از مراجعات نمایندگان نیز کاهش خواهد یافت.

مجید دهقانیزاده رییس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان یزد نیز دراین جلسه گفت: در دولت سیزدهم دولت به کمک مجموعه مدیریت شهری و روستایی آمد ودر سال ۱۳۹۹ مجموعا سه هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال عوارض بین شهردای ها و دهیاری ها توزیع شد که دراین دولت ۹ برابرافزایش یافت ودر سال ۱۴۰۲ بع مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال رسید که نقدا توزیع شد .

محمد جواد ابوالحسینی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد نیز در این نشست گفت: بیش از ۶۰ مدیرکل در جمع شوراهای شهر و روستا حضور پیدا کرده اند و در این دوره ارتباط خوبی بین نهادها وشوراها وجود دارد و باید از این فرصت برای حل معضلات مردم نهایت استفاده شود.

رییس شورای اسلامی شهر یزد نیز در این نشست گفت: شوراها مردمی ترین بخش حاکمیتی هستند که در پارلمان های شهری برای تصمیم گیری و تصمیم سازی فعالیت می کنند.

عزیزالله سیفی افزود: بیش از ۷۵ درصد از جمعیت کشور در شهرها ساکن هستند و درخواست داریم دولت نیز توجه بیشتری به برنامه شهرداری های نقاط شهری داشته باشد.

وی ادامه داد:عوارض آلایندگی از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم و مشکل همه شهرداری های استان است چون مجلس تصویب کرده تا اختیار پرداخت نیم تا یک و نیم درصد به محیط زیست داده شود.

عضو هیئت رییسه شورای اسلامی استان یزد افزود:محیط زیست استان یزد نیز همه واحدها را کمتربن مبلغ یعنی ‌نیم درصد محاسبه کرده و این اقدام جفا در حق مردم نقاط شهری یزد است.

سیفی ادامه داد: استان یزد واحدهای صنعتی آلاینده زیادی دارد که اکثرا در مرکز استان فعالیت دارند اما محیط زیست هیج اقدامی برای شناسایی این واحدهای آلاینده نداشته وهمین مبلغ ناچیز هم از بسیاری واحد ها گرفته نمی شود .

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۳۱۰ میلیارد ریال به شهرداری یزد پرداخت شده که در ردیف عوارض ارزش افزوده بوده اما در سال ۱۴۰۲ تا کنون تنها مبلغ ۴ چهار میلیارد و یکصد میلیون ریال پرداخت شده است.

ورود شوراها به امور غیرمرتبط باعث نارضایتی مردم می شود

رییس شورای اسلامی شهر یزد گفت:همچنین در بخش جریمه های رانندگی نیز طبق قانون مقرر بوده تا ۶۰ درصد به شهرداری همان شهر پرداخت شود ولی تا سال ۱۴۰۰ و از مبلغ ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال جریمه اخذ شده در یزد فقط مبلغ هفتاد میلیارد ریال به شهردای یزد پرداخت شده که حتی یک سوم هزینه دوربین های نصب شده شهرداری در سطح شهر هم نیست .

سیفی ادامه داد: در بخش اتوبوسرانی نیز ۱۳ سال است که مبلغ یک سوم کمک دولت از وزارت کشور پرداخت نشده همچنین از سال ۱۴۰۱ تاکنون شهرداری یزد همه مبلغ هزینه خرید ۲۹ دستگاه اتوبوس را پرداخت کرده اما فقط ۱۵ دستگاه تحویل شده و هزینه ۹۵ دستگاه ون نیز پرداخت شده اما تا کنون فقط ۱۵ دستگاه تحویل شده و بقیه هنوز از طرف وزارت کشور اقدامی نشده است.

وی اظهار داشت:این در حالیست که بجز مرکز استان برای بقیه مناطق شهری اطراف نیز اتوبوسرانی یزد خدمت رسانی می کند همچنین در مورد ارزش افزوده نیز یزد در جذب ارزش افزوده موفق بوده اما در زمینه پرداخت آن به شهرداری یزد تقاضای مساعدت و تغییر رویکرد هستیم تا حداقل ۴۰ درصد مشخص شده قانون به ما داده شود.

ورود شوراها به امور غیرمرتبط باعث نارضایتی مردم می شود

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha