عشایر خراسان شمالی ۳۵ هزار تن نهاده دامی دریافت کردند

بجنورد-ایرنا - معاون توسعه امور زیربنایی اداره کل امور عشایر خراسان شمالی گفت: عشایر استان سال گذشته در قالب طرح‌های مختلف ۳۵ هزار تن نهاده دامی دریافت کردند.

مهدی خانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه عشایر استان در سال گذشته ۶ هزار و ۵۰۰ تن جو مدت دار دریافت کردند اظهار کرد: عشایر با نام‌نویسی در سامانه بازرگاه، نهاده دریافت می کنند و چند ماه پس از دریافت، بهای آن را پرداخت می کنند و یا در قبال آن گوشت تحویل دولت می دهند.

وی افزود: عرضه مدت دار نهاده دامی، اقدام حمایتی دولت برای عشایر است تا در شرایط خشکسالی و کاهش بارندگی ها، مشکالت این دامداران به حداقل برسد.

افزایش ۱۰ درصدی تولید گوشت

معاون توسعه امور زیربنایی اداره کل امور عشایر خراسان شمالی گفت: عشایر استان پارسال هفت هزار تُن گوشت قرمز تولید کردند که این رقم نسبت به سال ماقبل ۶ هزار و ۳۰۰ تن معادل ۱۰ درصد افزایش دارد.

وی اظهار کرد: میزان تولید شیر و لبنیات به وسیله عشایر هم پارسال با ۱۱ درصد افزایش روبه رو است به طوری که در سال گذشته این دامداران چهار هزار و ۲۰۰ تن لبنیات تولید کردند.

خانی با اشاره به حمایت های دولت از دامداران عشایر خاطرنشان کرد: عشایر استان پارسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، ۱۲۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند، این تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد در قالب ۱۲۶ طرح پرداخت شد که جلوی کشتار بره های نارس و کاهش تولید گوشت در استان گرفته شد.

تولید صنایع دستی

وی درباره تولید صنایع دستی به وسیله عشایر استان گفت: صنایع دستی شامل صنایع دستی داری، قالی، قالیچه ابریشمی، قالیچه پشمی، تابلو فرش غیر ابریشمی، پشتی، گلیم، جاجیم پالاس و چادر است که پارسال پنج هزار و ۴۲۰ مترمربع از این محصولات تولید شد، میزان تولید صنایع دستی به وسیله عشایر استان در سال گذشته نسبت به سال ماقبل ۳۴ درصد افزایش دارد.

معاون توسعه امور زیربنایی اداره کل امور عشایر خراسان شمالی با اشاره به تولید گیاهان دارویی اظهار کرد: گیاهان دارویی تولیدی عشایر شامل گونه های گل محمدی، مریم گلی و آویشن باغی است و میزان تولید این محصولات در سال گذشته سه تن بود که این میزان نسبت به سال ماقبل ۲ درصد افزایش دارد.

به گزارش ایرنا، عشایر خراسان شمالی ۶۰۰ هزار راس دام در اختیار دارند و با تولید ۲۵ درصد گوشت استان، ۴ درصد گوشت قرمز عشایر کشور را تولید می کنند.

سرانه دام عشایر خراسان شمالی بیش از میانگین کشوری است و به طور میانگین هر خانوار عشایر این استان ۱۳۰ راس دام سبک دارد که این سرانه در کشور ۹۰ راس است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha