«یک جهان آواز»؛ پرتره‌ای از خواننده پیشکسوت موسیقی سنتی

تهران- ایرنا- تدوین مستند «یک جهان آواز» پرتره‌ای از استاد علی جهاندار خواننده و مدرس پیشکسوت موسیقی سنتی به کارگردانی مجتبی سعادت به پایان رسید.

به گزارش ایرنا از روابط‌عمومی مستند، تدوین مستند «یک جهان آواز» ساخته مجتبی سعادت و تهیه‌کنندگی راما نامی که به زندگی و فعالیت استاد علی جهاندار خواننده، مدرس آواز و ردیف‌دان می‌پردازد، بعد از سه ماه به پایان رسید. فیلمبرداری این مستند در شهرهای رودبار، شمام، تهران و کرج انجام شده است.

علی جهاندار از شاگردان زنده یاد استاد محمدرضا شجریان بود و از آلبوم‌های او می‌توان به «صبح مشتاقان»، «نقش پندار» و «دختر گلفروش» اشاره کرد.

در این مستند ایرج خواجه امیری، حمیدرضا نوربخش، معصومه مهرعلی، مظفر شفیعی، سیدعباس سجادی و محمد اصفهانی که همگی از خوانندگان و مدرسان آواز ایرانی هستند، حضور دارند.

همچنین در مستند «یک جهان آواز» برای نخستین بار فیلم‌های آرشیوی استادان موسیقی ایرانی از جمله محمدرضا شجریان، حسن کسایی، علی‌اکبر گلپایگانی و محمدرضا لطفی پیرامون استاد جهاندار پخش می‌شود.

این مستند به‌ زودی در بستر پلتفرم‌های داخلی قرار خواهد گرفت.

دیگر عوامل مستند «یک جهان آواز» عبارتند از: مشاور: رامین قدردان و نهرو خلیلی، دستیار و برنامه‌ریز: حسین خلج، طراح پوستر و گرافیست: سمیه علیزاده، تصویر و تدوین: مجتبی سعادت، صدا: محمد قنبری، تیتراژ: معید سعادت، مجری طرح: گلناز سادات میرترابی، مدیر تولید: فرید پرویز، آرشیو: رامین قدردان، روابط عمومی: فروغ گشتیل و با تشکر از موسی کاظمی و دنیز جمالی.

علی جهاندار خواننده، مدرس آواز و ردیف‌دان متولد سال ۱۳۲۷ در روستای شمام از توابع رستم‌آباد شهرستان رودبار، از نوجوانی و جوانی به آواز خواندن علاقه فراوان داشت. وی در جوانی به واسطه کار به اهواز منتقل شد و بر حسب اتفاق با رئیس اداره فرهنگ و هنر اهواز آشنا شد سپس در یکی از مراسمی که به همت اداره فرهنگ و هنر برگزار شد، جهاندار به عنوان خواننده آن مرکز معرفی شد. فعالیت‌های هنری وی کم‌کم جدی‌تر شد.

جهاندار سال ۱۳۶۲ به واسطه محمد موسوی نوازنده نامدار نی به استاد محمدرضا شجریان معرفی می‌شود و تا سال ۱۳۶۸ ردیف‌های مقدماتی و دوره عالی آواز را نزد شجریان می‌گذراند. دوستی و رفاقت این شاگرد و استاد به اندازه‌ای می‌شود که شجریان در کنسرتی در فرهنگسرای بهمن از او می‌خواهد که در بخشی از کنسرت آواز بخواند.

جهاندار سابقه همکاری با هنرمندان بزرگی همچون حسن کسایی، پرویز مشکاتیان، محمدجواد ضرابیان و سعید فرج‌پوری را در کارنامه دارد. وی سال ۱۳۶۸ نخستین آلبوم موسیقی خود را با عنوان «صبح مشتاقان» به آهنگسازی پرویز مشکاتیان به بازار موسیقی عرضه کرد. جهاندار مدتی بعد دومین آلبومش را با همکاری سعید فرج پوری و با عنوان «نقش پندار» منتشر کرد.

آلبوم‌های «دختر گل‌فروش»، «ساکن جان» و «صورتگر نقاش» از دیگر آثار جهاندار است. وی از سال ۱۳۷۰ کارگاه‌های تخصصی آواز در سراسر کشور برگزار می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha