چشمه جوشان زندگی در ایل "هوشان"

بجنورد- ایرنا- عشایر منطقه "هوشان" سملقان نمونه‌ای از این قشر در خراسان شمالی هستند که سال‌های اخیر در سایه خشکسالی گذران زندگی می کردند که تامین آب این قشر تولیدکننده استان در اولویت قرار گرفت و با اعتبارات جدید مشکل چندین ساله عشایر این خطه برطرف شد.

به گزارش ایرنا، عشایر خراسان شمالی همه ساله بهار و تابستان را در چراگاه های ییلاقی دامنه کوه های شاه جهان، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلاداغ سپری می کنند و در این فصل از سال است که این قشر تولیدکننده چرخه اقتصادی را به حرکت می اندازد.

مناطق قشلاقی "مراوه تپه"، "گنبد و کلاله" در استان گلستان و نیز مناطق مانه و سملقان، راز و جرگلان، جاجرم، کالیمانی، میاندشت در غرب و جنوب غربی استان خراسان شمالی نیز اماکنی هستند که عشایر در این فصل از سال چادر می زنند و گاها با مشکلاتی همچون آبرسانی، راه های ناهموار، تامین چراگاه مواجه می شوند.

اکنون پنج هزار خانوار عشایر خراسان شمالی در قالب سه ایل با جمعیتی در حدود ۳۰ هزار نفر که به شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو با داشتن حدود ۶۰۰ هزار راس دام به اقتصاد این استان کمک می کنند و مادامی که قشلاق و ییلاق می کنند با مشکل بی آبی نیز دست و پنجه نرم می کنند.

تامین آب برای این قشر از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مسوولان استانی با افزایش اعتبارات و در نهایت تعداد تانکرها آبرسانی به اینت قشر را در اولویت قرار داد و به تناسب گذشته این مشکلات کمتر شده است.

چشمه جوشان زندگی در ایل "هوشان"

افزایش ۲۵ درصدی آبرسانی به عشایر

معاون توسعه امور زیربنایی اداره کل امور عشایر خراسان شمالی گفت: بارندگی های امسال سبب شد تا در مناطق قشلاقی ۱۵ درصد کمبود آب برای عشایر جبران شود اما خشکسالی آبرسانی سیار به این مناطق را نسبت به سال ماقبل ۲۵ درصد افزایش داد.

مهدی خانی روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۱۵۵ هزار مترمکعب آب در سال گذشته به صورت سیار به مناطق عشایری استان حمل شد که این رقم در سال ماقبل ۱۴۰ هزار مترمکعب بود.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات در آبرسانی سیار به عشایر، فرسوده بودن ناوگان است که با پیگیری های به عمل آمده و تامین اعتبار لازم ۱۰ دستگاه تانکر تعمیر شد و سه دستگاه تانکر فرسوده است که باید نوسازی شود.

معاون توسعه امور زیربنایی اداره کل امور عشایر خراسان شمالی افزود: اکنون آبرسانی به پنج هزار و ۴۶۹ خانوار عشایر با ۳۰ هزار و ۲۲۵ نفر جمعیت در حال انجام است و آبرسانی سیار با استفاده از ۱۳ دستگاه تانکر انجام می شود.

چشمه جوشان زندگی در ایل "هوشان"

تصویب ۲۹ میلیارد ریال اعتبار آبرسانی

وی با اشاره به اینکه هر ساله ۴۰ میلیارد ریال برای تعمیر و بازسازی ناوگان آبرسانی عشایر استان هزینه می شود تصریح کرد: برای خدمات رسانی بهتر به عشایر و بهبود وضعیت آبرسانی سیار به عشایر استان نیاز است تا ۶ دستگاه تانکر خریداری و به ناوگان آبرسانی سیار اضافه شود.

معاون توسعه امور زیربنایی اداره کل امور عشایر خراسان شمالی اضافه کرد: ۲۹ میلیارد ریال اعتبار امسال برای آبرسانی سیار به عشایر استان مصوب شد و این میزان اعتبار تخصیص یافته است.

خانی افزود: آبرسانی سیار با رویکرد تامین آب آشامیدن مورد نیاز خانواده های عشایر انجام می شود اما با توجه به خشک شدن چشمه ها و کاهش منابع آب قابل دسترسی، این دامداران در تامین آب مورد نیاز دام هم با مشکل رو به رو شدند و بر این اساس در آبرسانی سیار، آب مورد نیاز برای سیراب کردن دام عشایر هم تامین می شود.

به گزارش ایرنا، عشایر خراسان شمالی ۶۰۰ هزار راس دام در اختیار دارند و با تولید ۲۵ درصد گوشت استان، چهار درصد گوشت قرمز عشایر کشور را تولید می کنند.

سرانه دام عشایر خراسان شمالی بیش از میانگین کشوری است و به طور میانگین هر خانوار عشایر این استان ۱۳۰ راس دام سبک دارد که این سرانه در کشور ۹۰ راس است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha