امنیت، انرژی و حمل‌ونقل، عناصر کلیدی توافقنامه راهبردی قزاقستان و انگلیس

تهران- ایرنا- توافقنامه جامع راهبردی بین انگلستان و قزاقستان در زمینه‌های کلیدی از جمله امنیت، اقتصاد، انرژی، حمل‌ونقل و محیط‌زیست در سفر دیوید کامرون، وزیر خارجه این کشور به آستانه امضا شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از واحد مطبوعاتی ریاست جمهوری قزاقستان، همکاری در زمینه های کلیدی مانند تجارت و سرمایه گذاری، امنیت، حفاظت از مالکیت معنوی، انرژی، معدن، حمل و نقل، حفاظت از محیط زیست و همچنین بانکداری، اشتغال و سیاست های اجتماعی از موارد مهم این توافقنامه راهبردی است.

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا در دیدار با قاسم جومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان گفت: ما به همراه وزیر امور خارجه قزاقستان توافقنامه همکاری و مشارکت راهبردی را امضا کردیم.

وی تصریح کرد: ما قصد داریم تعامل خود را در زمینه انرژی، آموزش، تجارت، فرهنگ و همچنین تقویت روابط بین فردی تقویت کنیم.

رئیس جمهوری قزاقستان نیز در این دیدار خاطرنشان کرد: من مطمئن هستم که این سند جامع پایه کیفی جدیدی را برای گسترش دستور کار دوجانبه و چندجانبه ما بنیان خواهد گذاشت.

به نوشته روزنامه کامرسانت، آماده شدن توافقنامه مورد بحث حدود شش سال به طول انجامید. آستانه این سند را پایه و اساس روابط جدید می نامد که همکاری در زمینه های کلیدی مانند تجارت و سرمایه گذاری، امنیت، حفاظت از مالکیت معنوی، انرژی، معدن، حمل و نقل، حفاظت از محیط زیست و همچنین بانکداری، اشتغال و سیاست های اجتماعی را آغاز و یا تقویت می‌کند.

در این مقاله آمده است که یک مسیر امیدوارکننده در این توافقنامه باید استخراج و فرآوری مشترک مواد معدنی باشد چرا که قزاقستان سرشار از فلزات و عناصر کمیاب است.

نگاهی به تور کامرون در آسیای میانه

دیوید کامرون هفته گذشته از (دوشنبه تا جمعه) تور کشورهای آسیای میانه را شامل قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان کامل کرد و سپس به مغولستان رفت.

کامرون در جریان سفر خود به تاشکند با بختیار سعیدوف، همتای ازبکستانی گفت‌وگو کرد که این امر به امضای یادداشت تفاهم در زمینه‌های روابط و زیرساخت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین بیانیه مشترک درباره برنامه جامع مشترک منجر شد؛ این برنامه، همکاری‌های گسترده‌ای را بین دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم، دفاع، تغییرات آب و هوا و حقوق بشر فراهم می کند.

آنطور که روزنامه «گازیتا رو» می‌نویسد، هدف این یادداشت تفاهم، گسترش همکاری‌های اقتصادی و صنعتی از طریق حمایت از پروژه های زیرساختی پایدار در ازبکستان است و توجه ویژه ای هم به پروژه های جدید راه آهن سریع السیر در این جمهوری دارد.

در مذاکرات کامرون با سردار بردی محمداف، رئیس جمهور ترکمنستان، صنعت نفت و گاز، کشاورزی و فناوری‌های جدید به عنوان زمینه‌های امیدوارکننده برای همکاری معرفی شدند.

در شهر دوشنبه، کامرون و سراج‌الدین مهرالدین، وزیر امور خارجه تاجیکستان، قرارداد خدمات هوایی بین بریتانیا و تاجیکستان را امضا کردند که به منظور ایجاد زمینه برای افتتاح پروازهای مستقیم بین دوشنبه و لندن در آینده طراحی شده است. کامرون همچنین با امامعلی رحمان رئیس جمهوری این کشور دیدار و در مورد امنیت منطقه ای، همکاری اقتصادی و مهاجرت نیروی کار گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه انگلیس در بیشکک پایتخت قرقیزستان مورد استقبال صادیر جپاروف رئیس‌جمهوری و جن بیک کولوبایف وزیر امور خارجه قرار گرفت. موضوعات این مذاکرات شامل همکاری های سیاسی، تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری، انرژی و حمل و نقل بود. دیوید کامرون با اشاره به اینکه قرقیزستان از نظر منابع آبی غنی است، به اهمیت حمایت از پروژه های زیست محیطی در این جمهوری اشاره کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha