۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۱:۲۲
کد خبر: 85457658
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

آیین گلاب گیری برای عتباب عالیات در باغ دولت آباد یزد برگزار شد+فیلم

یزد-ایرنا-همزمان با دومین روز احیای مراسم گلابگیری باغ جهانی دولت آبادو بعد از ۲ قرن و نیم، آیین گلاب گیری برای ارسال به عتبات عالیات در کربلا و نجف با حضور جمع زیادی از مردم دارالعباده یزد برگزار شد.

مدیر موقوفات دولت آباد یزد شامگاه جمعه در حاشیه این مراسم و در گفت و گو با ایرنا، گفت: ۲۵۰ سال پیش و در زمان "محمدتقی‌خان بافقی" والی یزد، گل محمدی در محل موقوفات باغ دولت آباد، کشت و طبق وقف نامه برای کفشداری حرم امام رضا(ع) و همچنین عتبات عالیات در کربلای معلی و نجف اشرف ارسال می شد.

علیرضا باقری افزود:این سنت حسنه فراموش شده بود و با پیگیری هایی که انجام شد در سال گذشته هزار و ۷۰۰ متر مربع در باغ میراث جهانی دولت آباد یزد ، گل محمدی کاشته شد و از امسال این سنت احیا شد همچنین در نظر داریم در سال آینده این فضا به ۲ هکتار افزایش یابد .

وی اظهار داشت: با استقبال خوبی که توسط مردم صورت گرفت ، مصمم هستیم که این مراسم در سال های آینده نیز در روزهای ششم و هفتم اردیبهشت برگزار شده و سنت حسنه وقف نیز احیا شد همچنین در این ۲ روز ورودی برای همه بازدید کنندگان رایگان شد.

مدیرموقوفات دولت آباد یزد گفت:روز پنجشنبه گلابگیری برای کفشداری حرم رضوی انجام و در سحرگاه امروز ظرف و بسته بندی شد و عصر امروز جمعه نیز گلابگیری برای ارسال به کربلا و نجف و حرم ائمه اطهار انجام شد و سحرگاه فردا بسته بندی و ارسال می شود.

آیین گلاب گیری برای عتباب عالیات در باغ دولت آباد یزد برگزار شد+فیلم

مجید علومی مدیر پایگاه میراث جهانی یزد نیز به ایرنا گفت: این مراسم با استقبال همشهریان یزدی و همچنین گردشگران مواجه شد و استقبال بسیار قابل توجه ای را شاهد هستیم و امیدوارم این برنامه ها تداوم داشته و باعث آشتی مردم با فضای گردشگری شود همچنین فضای مفرح و خوب و معنوی فراهم شده را در طول سال نیز داشته باشیم .

محمد رضا بهشتی عضو هیئت مدیره موکب الرضا(ع) یزد در کربلای معلی نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: این مراسم گلابگیری بعد از ۲۵۰ سال وقفه احیا شد و با همت مردم یزد حسینیه ایران این گلاب برای نجف اشرف و مرقد حضرت علی (ع) ،مرقد امام حسین (ع) و مرقد حضرت عباس (ع) ارسال می شود.

سعید رضا میرجلیلی مدیر برگزاری جشنواره گلاب گیری باغ جهانی دولت آباد یزد نیز به ایرنا گفت:رکورد بیشترین بازددیدکننده جشنواره گلاب گیری در کشور شکسته شد و افزون بر بیست هزار نفر در زمان ۶ ساعت عصر روزهای ششم و هفتم اردیبهشت ماه از گلاب گیری باغ موقوفه دولت آباد یزد بازدید کردند همچنین در حاشیه این جشنواره نیز نمایشگاهی برای عرضه محصولات خانگی وصنایع دستی برپا شد.

استان یزد ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت گل محمدی دارد و پیش بینی می شود از هر هکتار حدود ۲.۵ تا سه تن گل تازه برداشت شود که از هر یک تن گل تازه، سه هزار لیتر گلاب در واحدهای فرآوری این محصول استحصال می شود.

بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی در استان یزد مربوط به شهرستان خاتم با ۱۸۰ هکتار و شهرستان تفت با ۱۵۰ هکتار است، در استان ۱۴۰ کارگاه فرآوری گلاب به صورت سنتی و هشت واحد صنعتی و مکانیزه نیز در این زمینه وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha