۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۷:۵۸
کد خبر: 85456582
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تامین ۹۰ میلیون متر مکعب آب برای کشاورزی قزوین + فیلم

قزوین - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین: ۹۰ میلیون متر مکعب آب برای بخش کشاورزی این استان از سد طالقان تامین شده و در سه بخش حقابه پاییزه، بهاره و تابستانی تقدیم بهره برداران می‌شود.

منصور ستوده روز شنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی، مرکز قزوین با اشاره اینکه موضوع آب کشاورزی شبکه آبیاری دشت قزوین به عنوان یک مساله مهم در استان مطالبه گری و پیگیر شد، اظهار کرد: طرح کشت آبی از ۱۵ فروردین ماه شروع شده و هم اکنون ۱۰ مترمکعب در ثانیه آب از سد طالقان برای بخش کشاورزی رها سازی شده است.

وی اضافه کرد: امیدواریم در ادامه بتوانیم بر اساس آخرین سهمیه ای که وزارت نیرو اعلام کرده و با توجه به شرایط موجود و خشکسالی ها بتوانیم با کمترین چالش سهمیه آب کشاورزان را تامین کنیم.

ستوده تصریح کرد: شرایط بارندگی در سنوات گذشته مناسب بود، تا جایی که با توجه به تخصیص آب استان قزوین از سد طالقان در ۲ بخش آب کشاورزی در ۱۵۰ میلیون مترمکعب و دیگری آب شرب در ۶۰ میلیون مترمکعب و نیازهای زیست محیطی، مساله آب خیلی مشکل حادی نبود.

این مسوول ادامه داد: با توجه به تغییرات اقلیمی چهار ساله کشور که در شرایط خشکسالی قرار گرفتیم، نه تنها استان قزوین بلکه سایر استان های دیگر نیز به شدت درگیر کاهش بارندگی شدند و این کاهش بارندگی اثرات خودش را بر کاهش آورده رودخانه ها و سد ها به ویژه سدهایی با اهداف آب شرب و کشاورزی گذاشت.

به گفته ستوده، بر همین اساس، وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای در استان طوری این شرایط را مدیریت می کنند که بتوانند بر اساس میزان بارش سالانه و ورودی آب رودخانه ها به حجم مخازن سدها، آب شرب و بعد بخش های دیگر همانند آب کشاروزی تامین شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین خاطرنشان کرد: سد طالقان در استان قزوین به عنوان تامین کننده آب شرب سه استان مهم از جمله تهران البرز و قزوین است که در کنار آن قزوین نیز از این سد در بخش کشاورزی سهمیه دارد و در صورتی که حجم مخازن آب شرب تهران کاهش یابد و ناگزیر شوند که از منابع مختلف از جمله سد طالقان آب شرب را تامین کنند، باید با اندک آبی که در بخش کشاروزی به ما تخصیص داده می شود، شرایط را مدیریت کنیم.

ستوده یادآور شد: امسال نیز وضعیت قزوین بسیار نامناسب تر از سال گذشته است و ناگزیر باید این شرایط را با آبی که برای بخش کشاورزی سهمیه داده شده مدیریت کنیم و علیرغم همه کمبودها و تحمل مردم و کشاورزان این آب را به شرکت آبیاری اعلام کردیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha