تدابیر لازم برای کوچ ایمن عشایر خراسان شمالی انجام شود

بجنورد-ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی گفت: تدابیر لازم برای تامین ایمنی کوچ عشایر از استان گلستان به مناطق ییلاقی اندیشیده شود تا مشکلی در این زمینه ایجاد نشود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن ناهیدی روز چهارشنبه در نشست هماهنگی کوچ بهاره عشایر استان اظهار کرد: دستگاه های متولی از جمله پلیس راه اقدامات لازم برای تامین امینی کوچ عشایر را انجام دهد تا از بروز مشکل و آسیب‌ احتمالی به دام و دامداران جلوگیری شود.

وی افزود: دولت سیزدهم توجه ویژه ای به تامین رفاه عشایر داشته و در این دولت اقدامات خوبی برای این قشر انجام شده است، البته هنوز هم برخی مشکلات وجود دارد که در این باره پیگیرهای لازم انجام شده تا نیاز این قشر به سوخت، آرد و آب تامین شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی خاطرنشان کرد: عشایر، مرزبانان غیور هستند که در تامین امنیت کشور نقش ارزنده دارند، علاوه بر آن این دامداران تولید کننده محصولات سالم و ارگانیک هستند که بخش قابل توجهی از نیاز جامعه به گوشت قرمز و لبنیات را تامین می کنند.

وی اظهار کرد: حفظ ایل راه ها به عنوان پدافند غیرعامل و در مواقع حوادث به عنوان یک جاده اضطراری برای دسترسی به حوزه استحفاظی و رسیدگی به حوادث یک فرصت برای استان بوده و از اهمیت زیادی برخوردار است.

تامین نهاده های دامی

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی نیز در این نشست توزیع ۲۲ هزار تن نهاده دامی مورد نیاز دام عشایر را از اقدامات انجام شده در سال گذشته عنوان کرد و گفت: دولت سیزدهم برای کاهش اثرات خشکسالی توزیع نهاده مدت دار میان دامداران عشایر را در دستور کار دارد.

رضا روشن ضمیر اظهار کرد: تدابیر لازم برای کوچ عشایر در حال انجام است تا این جابه جایی به مناطق ییلاقی با کمترین مشکل و دغدغه انجام شود.

وی با اشاره به اینکه عشایر استان ۶۰۰ هزار راس دام در اختیار دارند خاطرنشان کرد: دام عشایر پیش از کوچ علیه بیماری های مختلف مایه کوبی می شود.

به گزارش ایرنا، عشایر خراسان شمالی ۲.۵ درصد جمعیت استان را تشکیل و ۳۰ درصد از گوشت قرمز و ۲۸ درصد صنایع دستی استان را تولید می کنند.

عشایر استان با ۳۰ هزار نفر جمعیت، تولیدکننده انواع محصولات لبنی، صنایع دستی و دست بافته های داری هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha