نماینده ولی فقیه در سمنان: اهمیت جایگاه خانواده برای جوانان تبیین شود

سمنان - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان با اشاره به اینکه نوعی غفلت در نگاه جوانان نسبت به اصل خانواده مشهود است، گفت: جایگاه این نهاد مهم برای جوانان به منظور ترغیب به ازدواج و فرزندآوری بیش از پیش تبیین شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی روز چهارشنبه در نشست شورای جوانی جمعیت سمنان در استانداری افزود: تحقق جوانی جمعیت در کنار پشتوانه‌های قانونی نیازمند فرهنگ‌سازی در بین جوانان است و انتظار می‌رود بخش های مختلف در توجیه و تبیین اهمیت جایگاه ازدواج و فرزندآوری به ویژه برای نسل جوان نقش‌آفرینی کنند.

وی با اشاره به آمارهایی در زمینه سقط جنین به دستور پزشکان، افزود: گزارش‌هایی وجود دارد که پزشکان دستور به سقط جنین می‌دهند، اما در بررسی‌های بیشتر مشخص می‌شود جنین مشکلی ندارد و نیازی به سقط نبوده است.

امام جمعه سمنان اظهار کرد: شنیده شده دستگاه‌های انجام آزمایش غربالگری دوره بارداری معیوب است، باید این موضوع بررسی و در صورت صحت، مشکل این تجهیزات برطرف شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با اشاره به اقدام‌های ارزشمند دولت سیزدهم در تحقق جوانی جمعیت، گفت: واگذاری زمین به خانواده‌های مشمول قانون جوانی جمعیت از جمله اقدام‌های سودمند در این زمینه است.

سمنان استان پیشرو در اجرای قانون حمایت از جوانی جمعیت

استاندار سمنان گفت: پنج هزار خانوار در سمنان واجد شرایط واگذاری زمین هستند که در یک مرحله یکهزار و ۳۰۰ قطعه و یکهزار و ۱۵۸ قطعه در سفر رییس جمهور از سهمیه استان واگذار شد.

نماینده ولی فقیه در سمنان: اهمیت جایگاه خانواده برای جوانان تبیین شود

سیدمحمدرضا هاشمی ابراز کرد: واگذاری زمین به دیگر افراد واجد شرایط در دستور کار است و سمنان برای تمامی افراد واجد شرایط قانون جوانی جمعیت طبق تعهد زمین تامین می‌کند.

وی ادامه داد: انعطاف با مادران و زنان شاغل در دستگاه‌های اجرایی مورد توجه مدیران باشد و در این مورد افزایش بهره‌وری باید جایگزین مدت زمان حضور این افراد مدنظر باشد.

وی با اشاره به قانون جوانی جمعیت و وظیفه دستگاه‌های اجرایی در ایجاد مهدکودک در جوار محل کار، افزود: برخی دستگاه‌ها این قانون را اجرا کردند، انتظار می‌رود تمامی نهادها اجرایی شدن این موضوع را مدنظر قرار دهند.

هاشمی تاکید کرد: مسوولان مصوبات سفر رییس جمهور به استان سمنان در زمینه تحقق جوانی جمعیت را با اهتمام ویژه پیگیری و با مادران شاغل همراهی کنند.

استاندار سمنان گفت: سمنان جزو استان‌های دارای پایین‌ترین نرخ رشد جمعیتی است و برای بهبود روند این شاخص بخش‌های مختلف باید پای کار باشند.

آمارهای وضعیت نامناسب رشد جمعیت در سمنان

سمنان از استان‌های دارای پایین‌ترین نرخ رشد جمعیتی کشور برای عبور از بحران نیازمند تمرکز بیش از پیش در زمینه فرهنگسازی و در نظرگرفتن بسته‌های حمایتی ویژه در بخش بهداشتی، درمانی و اقتصادی برای ترغیب خانواده‌ها به فرزندآوری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شواهد نشان می‌دهد با وجود تصویب قوانین حمایتی، نرخ رشد جمعیت و میزان فرزندآوری بهبود یافته است، اما هنوز سرعت بهبود این شاخص در استان سمنان مطلوب نیست و باید بسته‌های حمایتی در زمینه فرزندآوری به منظور ترغیب، تشویق و ایجاد اطمینان ‌خاطر در والدین به منظور تامین نیازهای فرزند تقویت شود و همپای توجه به رفع نیازهای اقتصادی و معیشتی، مسائل فرهنگی و ایجاد و تقویت باور ضرورت فرزندآوری مورد توجه باشد.

بر پایه آخرین آمار، ایران در عرصه جهانی جزو کشورهای دارای پایین‌ترین نرخ جمعیتی و استان سمنان جزو مناطق دارای بدترین شیب جمعیتی است، به طوری که نرخ باروری در استان سمنان بین یک و ۲ دهم تا یک و سه دهم درصد است؛ به این معنا که به ازای هر زوج، یک و سه دهم تولد ثبت می‌شود.

کاهش ازدواج و طلاق در سال ۱۴۰۲ و بالاتربودن میانگین سن پدرها و مادرها در استان سمنان نسبت به میانگین کشوری، گویای سونامی کاهش نرخ جمعیت جوان در سمنان است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha