۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۰۵
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85454950
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

فرش قرمز خراسان‌شمالی زیر پای چینی‌ها و ترک‌ها

۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۰۵
کد خبر: 85454950
فرش قرمز خراسان‌شمالی زیر پای چینی‌ها و ترک‌ها
مجتمع صنعتی فولاد اسفراین

بجنورد-ایرنا- جذب سرمایه گذار خارجی یکی از اولویت‌های مسوولان خراسان شمالی محسوب می‌شود و با معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و تکمیل زیرساخت‌ها توانسته‌اند با مذاکره چینی‌ها و ترک‌ها گام‌های مثبتی در جهت توسعه اقتصادی استان بردارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خراسان شمالی با داشتن بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور همسایه، وجود واحدهای بزرگ صنعتی چون پتروشیمی، فولاد و لوله گستر اسفراین و آلومینای جاجرم در رتبه هفدهم استان های برخوردار از واحدهای بزرگ صنعتی قرار دارد و حدود ۴۰۰ واحد صنعتی کوچک با چهار هزار نفر اشتغال فعال دارد.

همچنین این استان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارای ۹ شهرک، ۹ ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی است که با توجه به تامین زیرساخت ها، فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری فراهم شده است و ١١۵ جاذبه گردشگری، ۲ منطقه نمونه ملی، ٢٢ منطقه نمونه گردشگری استانی و هشت روستای هدف گردشگری نیز به این ظرفیت جلای شفافی داده است.

شرایط حاکم بر این استان موجب شده تا استقبال تجار خارجی برای سرمایه‌گذاری در سال های اخیر افزایش یافته به طوری که بر اساس آخرین آمار؛ در دولت سیزدهم ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار دلار سرمایه خارجی در استان جذب شد که نسبت به دولت قبل بیش از ۳۰۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

مسوولان خراسان شمالی در تلاش هستند تا فرصت های سرمایه گذاری این استان به خارجی ها به ویژه سرمایه گذاران در کشورهای همسایه معرفی و سرمایه ها در این خطه از کشور جذب شود و رایزنی هایی در این زمینه با کشور همسایه شمالی ترکمنستان، چینی ها و ترک ها انجام شده است.

فرش قرمز خراسان‌شمالی زیر پای چینی‌ها و ترک‌ها
معادن سنگ بجنورد

معرفی ۱۵ فرصت سرمایه گذاری بجنورد

شهردار بجنورد در این خصوص اظهار کرد: جذب سرمایه گذار یکی از رویکردهای اصلی شهرداری مرکز خراسان شمالی برای افزایش درآمدها است تا با ورود بخش خصوصی به عرصه سرمایه گذاری شهری، شاهد رونق اقتصادی در این شهر باشیم.

سیدمحمدعلی کشمیری ادامه داد: ۱۵ فرصت سرمایه گذاری شهرداری بجنورد در دیدار بهمن ماه ۱۴۰۲ به سرکنسول ترکیه در مشهد با هدف توسعه همکاری های اقتصادی معرفی شد.

وی افزود: مجتمع فرهنگ و هنر چرمغان، مجموعه گردشگری باغشهر در دوبرار، شهرک خودرویی، مجتمع تجاری میرزاکوچک خان و مجتمع تجاری و اداری معراج از مهترین طرح های سرمایه گذاری است که شهرداری بجنورد برای معرفی به بخش خصوصی تهیه و در نشستی به سرکنسول ترکیه در مشهد معرفی کرد.

شهردار بجنورد ادامه داد: موضوع خواهر خواندگی بجنورد با یکی از شهرهای ترکیه در دیدار با استاندار خراسان شمالی مطرح شد که پیگیری های لازم برای تحقق این امر انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: برای تحقق موضوع خواهر خواندگی باید اقدامات لازم نیز از سوی از استاندار خراسان شمالی، شهرداری مرکز این استان و مسوولان دانشگاهی انجام شود.

کشمیری یاداور شد: خراسان شمالی، استان فرهنگ ها و قومیت ها است و مشترکات زیادی با مردم ترکیه دارد، این مشترکات در زمینه های فرهنگی و اجتماعی می تواند زمینه ساز توسعه روابط میان این ۲ کشور باشد.

فرش قرمز خراسان‌شمالی زیر پای چینی‌ها و ترک‌ها
خط تولید آلفا آلومینای گرمه

تصویب سرمایه‌گذاری ۱۸ میلیون یوآن

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان شمالی نیز از تصویب سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۱۸ میلیون یوآن در شهرستان گرمه این استان خبر داد و گفت: این میزان سرمایه گذاری اخیر در هیات سرمایه گذاری خارجی کشور مصوب شد.

محمد رحمانی اظهار کرد: درخواست مجوز سرمایه‌گذاری خارجی شرکت فرآوری نوین گستر معدن رخشان در خصوص تولید کنسانتره فلورین در شهرستان گرمه به مبلغ ۱۸ میلیون یوآن در سال گذشته به سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌های فنی ایران ارائه شد و اخیرا مورد موافقت قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه گذار این طرح، چینی است که برای استخراج سنگ فلورین CAF۲ از معادن استان وارد عرصه سرمایه گذاری می شود و ۱۰۰ درصد منابع مالی در این طرح به وسیله سرمایه گذار چینی تامین می‌شود.

شهرستان گرمه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بجنورد و در مسیر اصلی خراسان شمالی به استان های مرکزی و جنوبی کشور واقع است.

رحمانی درباره اقدامات انجام شده در خصوص صدور مجوز سرمایه گذاری خارجی در سال گذشته گفت: سرمایه گذاری خارجی شرکت کانی تات آلومینیوم به مبلغ ۶ میلیون و ۳۱۵ هزار یوآن در سال گذشته انجام شد، همچنین مجوز سرمایه‌گذاری خارجی شرکت آرسته ویرا سهند سالوک بجنورد در خصوص تولید فرآوری پای مرغ به مبلغ یک میلیون و ۷۰۵ هزار یوآن صادر شد.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان شمالی صدور افزایش سرمایه گذاری خارجی شرکت کانی تات آلومینیوم به مبلغ ۵۱۴ هزار و ۵۰۰ یوآن را از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته عنوان کرد.

وی درباره اقدامات انجام شده در خصوص سرمایه گذاری داخلی در سال گذشته گفت: پارسال برگزاری ۲۱ نشست پنجره واحد سرمایه گذاری در استان ۱۵۲ مصوبه داشت که از این تعداد ۱۲۵ مصوبه معادل حدود ۸۴ درصد از مصوبات محقق شد.

رحمانی با بیان اینکه بیشترین درخواست سرمایه‌گذاران داخلی در خصوص تخصیص آب، زمین و تغییر کاربری اراضی بود افزود: شرکت در نمایشگاه اکسپو تهران و ارائه فرصت های سرمایه گذاری استان از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته است.

فرش قرمز خراسان‌شمالی زیر پای چینی‌ها و ترک‌ها
کارخانه آلومینای جاجرم

صدور پنج مجوز سرمایه گذاری خارجی در دولت سیزدهم

بر پایه آمارها و اظهارات اداره کل امور اقتصاد و دارایی خراسان شمالی؛ میزان سرمایه گذاری خارجی در استان در دولت سیزدهم افزایش چشمگیری داشته است به طوری که ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار دلار سرمایه خارجی در عملکرد دولت سیزدهم در استان جذب شد که نسبت به دولت قبل بیش از ۳۰۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

رحمانی اظهار کرد: پنج مجوز سرمایه‌گذاری خارجی نیز در دولت سیزدهم صادر شد که طبق آن ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۸۰۰ دلار سرمایه خارجی در استان جلب شده است.

وی افزود: طرح های تولید گاز سنتز صنعتی به ارزش ۲.۷ میلیون دلار، نیروگاه (CHP) مولد مقیاس کوچک به ظرفیت پنج مگاوات به ارزش ۴.۸ میلیون دلار، مجتمع گردشگری به ارزش ۵۰۰ هزار دلار، آلومینیوم فلوراید به ارزش ۲ میلیون دلار و طرح تولید جعبه مقوایی از مقوای دوبلکس به ارزش ۵۰۰ هزار دلار با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی اجرایی شده است.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha