تداوم حمایت تسلیحاتی انگلیس از اوکراین، محور گفت‌وگوی سوناک و زلنسکی

لندن – ایرنا – هم‌زمان با افزایش نگرانی مقام‌های اروپایی از احتمال بازگشت «دونالد ترامپ» به کاخ سفید و قطع حمایت‌های مالی و تسلیحاتی‌ واشنگتن از کی‌یف، نخست وزیر انگلیس به رئیس جمهوری اوکراین اطمینان داد که لندن به حمایت از این کشور در جنگ با روسیه ادامه خواهد داد.

به گزارش ایرنا، دفتر ریشی سوناک روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نخست وزیر انگلیس در تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین تأیید کرد که لندن ۵۰۰ میلیون پوند دیگر برای پشتیبانی از جبهه اوکراین اختصاص خواهد داد.

این به تعبیر منابع انگلیسی، بزرگترین بسته کمکی لندن به جبهه کی‌یف است که شامل ۶۰ قایق جنگی، ۴۰۰ وسیله نقلیه، بیش از یکهزار و ۶۰۰ موشک و میلیون‌ها گلوله می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها، سوناک قرار است تخصیص این بسته کمکی را به صورت رسمی در سفر به لهستان اعلام کند، جایی که او قرار است با نخست وزیر لهستان و دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دیدار کند.

او سپس راهی آلمان خواهد شد تا با صدراعظم این کشور درباره تداوم حمایت از اوکراین دیدار و گفت‌وگو کند.

نخست وزیر انگلیس در تداوم مواضع خصمانه لندن علیه مسکو مدعی شد: اگر ولادیمیر پوتین (رئیس جمهوری روسیه)، در این جنگ موفق شود، در مرز لهستان توقف نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه «امنیت اوکراین برای تمام امنیت اروپا مهم است» افزود: بریتانیا به کار خود برای تشویق جامعه بین المللی در زمینه حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد.

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد.

مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه‌های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در پنجم اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله برد.

طی این مدت کشورهای عضو ناتو با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده‌اند و با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته‌تر و سنگین‌تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

این درحالیست که احتمال بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید، مقام های اروپایی و اعضای ناتو را نگران کرده است. ترامپ، نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا بهمن سال گذشته در یک گردهمایی تبلیغاتی در ایالت کارولینای جنوبی هشدار داد که اگر به کاخ سفید بازگردد، تضمینی برای تداوم حمایت‌های مالی واشنگتن از ناتو و اوکراین وجود ندارد.

او گفت: «رئیس جمهوری یک کشور بزرگ به من گفت که اگر ما پول ندهیم و روسیه به ما حمله کند، از ما حافظت می‌کنید؟ من هم در جواب گفتم: شما پولی ندادید و تخلف می کنید. نه، من از شما محافظت نمی کنم. در واقع، آنها را تشویق می‌کنم که هر کاری می‌خواهند انجام دهند».

این اظهارات با واکنش مقام‌های اروپایی مواجه شده و آن‌ها را نسبت به آینده امنیت اروپا، نگران کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha