۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۴۷
کد خبر: 85454305
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تغذیه‌هایی را بشناسیم که در بوفه مدارس جایی ندارند

۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۴۷
کد خبر: 85454305
تغذیه‌هایی را بشناسیم که در بوفه مدارس جایی ندارند

شیراز - ایرنا -  با تصویب کارگروه بهداشت و تغذیه سالم فارس،نام بوفه‌های مدارس به " پایگاه تغذیه سالم" تغییر کرد تا با رویکردی سلامت محور فعالیت کنند که به گفته معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش علاوه بر آغاز صدور مجوز پایگاه‌های متقاضی، فهرست خوراکی‌های مجاز و غیر قابل عرضه در مدارس نیز به همه مدارس ابلاغ شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بر اساس این مصوبه ناظران بهداشتی هر ۲ دستگاه آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی، به طور مداوم از پایگاه تغذیه سالم مدارس بازدید می‌کنند و متصدیان این مراکز را آموزش می دهند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش فارس پیش از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳، شروع فرآیند فعالیت پایگاه بهداشت و تغذیه سالم را از مهم ترین برنامه‌های این اداراه در این سال تحصیلی عنوان کرد.

طرحی که به گفته او اکنون در ۲۰۰ مدرسه اجرا شده و به دیگر مدارس نیز ضرورت‌های لازم درباره عرضه تغذیه ابلاغ شده است.

سید کاظم حسینی سه‌شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا، ایجاد پایگاه‌های تغذیه سالم در مدارس فارس را یکی از طرح‌های حوزه بهداشت و سلامت دانش آموزی عنوان کرد که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اجرا می‌شود.

او ادامه داد: از اسفندماه ۱۴۰۲ صدور مجوز این پایگاه‌ها در فارس آغاز شده و در حال اجرا است.

حسینی ادامه داد: در این مسیر جدولی از خوراکی‌های مجاز و غیر مجاز برای عرضه در مدارس ابلاغ شده و دانش‌آموزان و والدین آنها میتوانند تخطی از آن را گزارش کنند.

کدام خوراکی‌ها جایی در بوفه مدارس ندارند؟

بر اساس جدولی که معاون اداره‌کل آموزش پرورش فارس در اختیار ایرنا گذاشت، عرضه و فروش فراورده‌های غلات حجیم شده مانند پفک، چی‌پلت‌، انواع چیپس و پاپ کورن‌های طعم دارد و انواع یخمک و محصولات یخی، انواع نوشابه‌های گازدار، ماالشعیر و دلستر و دوغ گازدار، انواع پیتزا، سوسیس، کالباس، و همه فراورده‌های آن، همبرگر، لواشک و آلوچه بدون بسته‌بندی، انواع آب‌نبات، کاکائو، آدامس و شکلات‌هایی که به دندان می‌چسبد، در مدارس ممنوع است.

بر این اساس انواع آب میوه‌های صنعتی، فلافل، سمبوسه و سالاداولویه، انواع اشترودل گوشتی (با یا بدون مجوز بهداشتی)، انواع پیراشکی و دونات بستنی یخی و روکشدار و پاستیل، ژله و مارشمالو نیز در بوفه‌های مدارس جایی ندارند.

خیارشور و انواع سس، ناگت، انواع شیرهای طعم‌دار و دسرهای بسته‌بندی شده حاوی قند بالا و انواع کوکوها نیز از دیگر خوراکی‌های ممنوعه برای عرضه در مدارس هستند.

تغذیه‌هایی را که در بوفه مدارس جایی ندارند بشناسیم

خوراکی‌هایی که به پایگاه‌های تغذیه مدارس راه می‌یابند

به گفته معاون سلامت و تربیت بدنی آموزش و پرورش فارس، فهرست خوراکی‌های مجاز برای عرضه در پایگاه‌های تغذیه سالم مدارس به ۲ دسته تقسیم می‌شوند؛ یکی خوراکی‌های که قابل عرضه در مدارس عشایری هستند و دیگری خوراکی‌هایی که می‌توان در دیگر مدارس عرضه کرد.

او عنوان کرد: بر این اساس پایگاه‌های تغذیه مدارس عشایری می‌توانند خشکبار و انواع مغزها و دانه‌های بدون نمک و بسته بندی شده دارای مجوز بهداشتی، خشکبار شامل توت، انجیر خشک، انواع برگه‌ها،خرما و کشمش و مغزها و دانه‌ها شامل گردو، بادام، بادام زمینی، فندق، پسته و کنجد و مغز تخمه‌ها و نخودچی، برنجک، عدس و گندم برشته، بیسکوئیت‌های ساده و بدون کرم و کیک و کلوچه، لقمه سالم که روزانه تهیه، عرضه و مصرف شوند شامل نان، پنیر سالم و پاستوریزه ساده و کم چرب، و گردو، گوجه و خیار، تخم مرغ آب پز را به دانش‌آموزان عرضه کنند.

حسینی این را هم اضافه کرد که باید دانش‌آموزان باید در مدارس به خرید محصولات سالم ترغیب شوند و در میان خوراکی‌های مجاز نیز بیسکوئیت، کیک و کلوچه در اولویت آخر قرار گیرد.

بر اساس جدول ارائه شده از سوی معاونت سلامت و تربیت بدنی اموزش و پرورش فارس، هفت دسته خشکبار، خرما، انواع مغزها و دانه‌های بدون نک، شیر و فرآورده‌های آن، انواع میوه سالم‌سازی شده، بیسکوئیت بدون کرم، کیک و کلوچه، تغذیه سالم و غذاهای پخته قابل عرضه در پایگاه‌های تغذیه سالم مدارس هستند.

بر این اساس تغذیه سالم شامل نان و پنیر و گردو و خیار و گوجه، تخم مرغ آب پز، انواع نان‌های حجیم و نیمه حجیم و غنی شده با انواع مغزها و کنجد، لقمه با نان‌های سبوس دار و اشترودل‌های غیر گوشتی و غذاهای پخته شامل انواع آش و سوپ، لوبیا، عدسی و حلیم، فرنی، سمنو، شیربرنج و شله زرد و سیب زمینی آب‌پز است که به صورت روزانه پخت شوند و در شرایط بهداشتی و در ظرف‌های یکبار مصرف گیاهی عرضه شوند.

همراهی آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی به نفع سلامت دانش‌آموزان

معاون سلامت و تربیت بدنی اداره‌کل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: بیشتر طرح‌های بهداشتی آموزش و پرورش فارس با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اجرا می‌شود که پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر و سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان از مهمترین آنها است.

وی اعلام کرد:معاینات و فلورایدتراپی همه دانش‌آموزان گروه هدف فارس از سوی بهورزها و مراقبان سلامت مدارس انجام شده و وارد فاز دوم شده است.

حسینی با بیان اینکه مراقبت سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان چهارم و هفتم که پیشتر انجام می‌شد، در سال تحصیلی جاری خوب پیش نرفته، از دانشگاه‌های علوم پزشکی خواست تا در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشد.

معاون سلامت و تربیت بدنی اداره‌کل آموزش و پرورش فارس گفت: به مناسبت هفته مدارس جشنواره غذای سالم نیز با هدف فرهنگسازی استفاده از غذای سالم، معرفی خوراک سنتی و بومی و شناخت گیاهان دارویی در بیشتر مدارس فارس برگزار شده یا در حال برگزاری است تا دانش‌آموزان با این غذاها آشنا شوند و به سوی لقمه‌های خانگی بجای استفاده از غذاهای آماده و فست فود تمایل پیدا کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha