پیش‌نویس اصلاح قانون مدیریت پسماندها تهیه شد

تهران - ایرنا - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه پیش‌نویس اصلاح قانون مدیریت پسماندها تهیه شد ،گفت: از همه دستگاههای دولتی خواسته شده تا در هفته زمین پاک به منظور حفظ محیط زیست اقدامات تاثیرگذاری انجام دهند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، ایرج حشمتی افزود: با توجه به نامگذاری روز زمین پاک در سال ۱۴۰۳ با شعار " مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین" به استقبال این روز رفتیم و به منظور اشاعه فرهنگ محیط زیستی برنامه‌هایی در قالب هفته زمین پاک مدنظر قرار دادیم.

وی گفت: سعی داریم با مکاتبه و فراخوان همه دستگاههای دولتی به منظور گرامیداشت و اجرای برنامه‌های مختلف در این روز، شرکت در برنامه‌های تلویزیونی، ساخت تیزر و همراهی با خبرنگاران در قالب بازدیدهای ی کروزه در ایجاد آگاهی بخشی بین همه جامعه و دستگاههای ستادی و استانی به منظور حفظ محیط زیست قدم تاثیرگذاری برداریم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: مطابق آمارهای جهانی استفاده از پلاستیک‌ها از ۱.۵ میلیون تُن در سال ۱۹۵۰ به ۲۳۲ میلیون تُن در سال ۲۰۱۰ رسیده و با برآورد چهار درصدی افزایش میزان سالیانه آنها، به طور قطع موجب نگرانی برای محیط زیست خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه میکروپلاستیک‌ها به دلیل وجود مواد شیمیایی مضر و قابلیت جذب، انتشار آلاینده‌های آلی پایدار به عنوان تهدیدی برای کیفیت آب و اکوسیستم‌ها تلقی می‌شوند، ادامه داد: پلاستیک‌ها با توجه به منبع تولید، به ۲ دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شوند و تجمع آنها در سیستم های آبی آسیب بسیاری به آنها می‌زند.

حشمتی اضافه کرد: انواع مختلف بیوپلاستیک‌ها که شامل پلاستیک‌های سلولزی، پلی استرهای آلیفاتیک، پلی‌لاکتیک اسید و رزین‌های پلی آمید نیز جزء مخاطرات انسان ساخت برای زمین هستند.

تولید ۶۵ میلیون پسماند عادی و کشاورزی در کشور

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اکنون در کشور حدود ۲۰ میلیون پسماند عادی ( شهری و روستایی ) و ۴۵ میلیون تن پسماند کشاورزی در سال تولید می‌شود. همچنین تولید ۱۱ میلیون تن پسماند صنعتی و ویژه، ۴۰۰ هزار تن پسماند عفونی سالیانه گزارش شده است. با این مقادیر تولید پسماند در کشور و با رعایت نکردن ملاحظات دفع اصولی آنها تصور زمین پاک مقدور نخواهد بود.

حشمتی اضافه کرد: ایجاد و گسترش سامانه جامع محیط زیست برای رصد نقل و انتقال پسماندها و مدیریت صحیح آنها از اصلی‌ترین سیاست‌های ما در معاونت است. از طریق ابزارهای برخط نظارت بر حُسن انجام تکالیف تولیدکنندگان به طور یقین کمک راهبردی به سازمان خواهد داشت. همچنین برگزاری منظم کارگروه ملی مدیریت پسماند که در دو سال اخیر ۲۹ جلسه کارگروه ملی برگزار شده و تکالیف دستگاههای اجرایی و میزان پیشرفت طرح‌های مدیریت پسماند در آن بررسی و تصمیم‌گیری شده است.

وی تاکید کرد: همچنین رسیدگی به بیش از ۱۰ هزار درخواست در سامانه نقل و انتقال پسماندها نشانگر جدیت سازمان در این بخش است. احصاء و پیگیری وظایف دستگاه‌ها در قانون مدیریت پسماندها، تدوین پیش نویس اصلاح قانون مدیریت پسماندها، درخواست اصلاح مواد ۱۲ و ۳۶ آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها، تدوین و پیگیری انجام آیین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی و سایر موارد در دست اقدام از عملکردهای این حوزه در سال پیش است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha