تردید کشورهای اروپایی برای ارسال سامانه‌های پاتریوت به اوکراین

تهران- ایرنا- آسوشیتدپرس اعلام کرد که هرچند نشست امروز اتحادیه اروپا در بروکسل با موضوع تقویت سامانه‌های پدافندی اوکراین بود ولی هنوز کشورهای عضو برای ارسال سامانه‌های پاتریوت به کی‌یف مُردد هستند.

به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، در جلسه امروز دوشنبه کشورهای اروپایی در بروکسل تصمیم دقیقی برای تقویت سامانه‌های دفاع هوایی اوکراین گرفته نشد. کشورهایی که دارای پدافند هوایی پاتریوت هستند در این نشست از دادن این موشک‌ها به اوکراین اظهار تردید کردند.

هانکه بروینز اسلات، وزیر امور خارجه هلند، گفت که کشور متبوعش در حال حاضر به هر نوع احتمالی نگاه و از طرح آلمان برای کمک به اوکراین برای تقویت دفاع هوایی خود و خرید هواپیماهای بدون سرنشین حمایت مالی می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که در نشست وزیران امور خارجه و دفاع اتحادیه اروپا چرا هلند تمایلی به ارسال برخی از سامانه‌های پاتریوت خود ندارد، گفت: در اینکه ذخایر خود را خالی کنیم و در اختیار اوکراین قرار دهیم هنوز تردید وجود دارد. این اقدام دشواری است.

هفته گذشته، ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت که این سازمان نقشه‌ای از ظرفیت‌های موجود کشورهای عضو اتحادیه اروپا ترسیم کرده است تا بتواند سامانه‌های موشکی را در اختیار اوکراین قرار دهد. وی از کشورهایی که دارای پاتریوت هستند نامی نبرد.

پاتریوت یک سامانه موشکی هدایت شونده است که می‌تواند هواپیماها، موشک‌های کروز و بالستیک کوتاه برد را هدف قرار دهد.

وزارت دفاع آلمان اعلام کرده است که از ۱۲ سامانه موشک پاتریوت خود سه سامانه را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. کشورهای دیگر مثل لهستان و سوئد هنوز برای ارسال این سامانه‌ها به اوکراین تردید دارند.

پال جانسون، وزیر دفاع سوئد، در پاسخ به این سوال که آیا کشورش پاتریوت به اوکراین ارسال می‌کند، گفت: من این احتمال را رد نمی‌کنم، اما در حال حاضر ما بر کمک‌های مالی تمرکز کرده‌ایم. وی گفت که کشورش سامانه‌های دیگری ارسال خواهد کرد تا نیاز به پاتریوت تا حدودی کم شود.

خوزه مانوئل آلبارس، وزیر امور خارجه اسپانیا نیز در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اسپانیا با ارسال پاتریوت موافق است، گفت که کشورش تصمیمات خود را بر اساس قدرتی که در دست دارد برای حمایت از اوکراین اتخاذ خواهد کرد.

وی در نشستی در لوکزامبورگ به خبرنگاران گفت: فکر می‌کنم اگر همیشه بشنویم که چه چیزی داده می‌شود، چه زمانی داده می‌شود و چگونه وارد می‌شود، به کسی کمک نمی‌کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha