"ایران" در قلب پاکستان/ گام های جدید در توسعه روابط با همسایه بزرگ شرقی

تهران-ایرنا-درنخستین روز از سفر آیت الله رئیسی به پاکستان علاوه بر دیدارهای دوجانبه ۸ سند همکاری به امضا رسید و بزرگترین بزرگراه اسلام آباد به نام ایران نامگذاری شد، این سفر با توجه به شرایط حساس منطقه‌ای و جهانی از لحاظ ژئوپلتیکی و بین‌المللی از اهمیت چندانی برخودار است و کارشناسان این سفر را نقطه عطف روابط راهبردی میان ایران و پاکستان عنوان کرده اند.

به گزارش خبرنگار دولت ایرنا، پس از ۸ سالی که از آخرین سفر یک رئیس جمهور ایرانی به پاکستان می‌گذرد، عالی ترین مقام اجرائی کشورمان بامداد دوشنبه سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در صدر هیاتی بلندپایه اقتصادی و سیاسی تهران را به مقصد اسلام آباد ترک کرد و ساعاتی بعد در فرودگاه هوایی نورخان، از سوی ریاض حسین پیرزاده وزیر فدرال مسکن دولت پاکستان‌، رضا امیری مقدم سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان و جمعی از مسئولان ارشد سیاسی و نظامی کشور میزبان مورد استقبال قرار گرفت.

به گفته کارشناسان با توجه به شرایط حساس منطقه‌ای و جهانی سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد به لحاظ ژئوپلیتیکی و بین‌المللی از اهمیتی بسزایی برخودار است و برخی این سفر را نقطه عطف روابط راهبردی میان ایران و پاکستان عنوان کردند که می تواند به تقویت مناسبات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بین دو کشور بینجامد و توطئه‌های دشمنان را خنثی کند.

رئیس جمهور کشورمان اولین مقام بلندپایه خارجی در سطح رئیس دولت است که پس از انتخابات اخیر پاکستان و تشکیل دولت جدید، به این کشور سفر می‌کند. علاوه بر این ،نخستین سفر آیت الله رئیسی در سال ۱۴۰۳به اسلام آباد چند روز پس از پاسخ تنبیهی ایران به اسرائیل در حالی انجام می‌شود که از یک سو استقبال قابل ملاحظه جامعه داخلی پاکستان از این سفر و از سوی دیگر اقبال ویژه دولتمردان اسلام آباد به تداوم پیوند ناگسستنی با دولت ایران در وجوه مهم همکاری‌های اقتصادی و امنیتی بازتاب یافته است و کارشناسان این سفر را نقطه اوج پیوند و روابط دو ملت تلقی کرده اند و بازدید آیت‌الله رئیسی در این برهه حساس را بیانگر اهمیت همفکری تهران و اسلام‌آباد برای مسائل منطقه‌ای عنوان کرده اند.

چند روز قبل از حضور رئیس جمهور در قلب پاکستان روسای احزاب این کشور از این سفر استقبال گسترده داشته و در پیام های خود تصریح کرده اند که به میزبانی از این فرزند غیور انقلاب اسلامی افتخار می‌کنند. مولانا فضل الرحمان رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان، سناتور علامه ناصر عباس جعفری نماینده مجلس سنا و رئیس حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان، صاحبزاده ابوالخیر محمد زبیر رئیس جمعیت علمای پاکستان و رئیس شورای همبستگی ملی، حجت‌الاسلام سید جواد نقوی رئیس نهضت بیداری امت مصطفی (ص) و رئیس حوزه علمیه عروة الوثقی در شهر لاهور، از جمله سیاستمدارانی هستند که در پیامی به هیات ایرانی اظهار ارادت کرده اند.

علاوه بر این گروه‌های مردمی پاکستان هم با ارسال درخواست‌های رسمی به سفارت ایران در اسلام‌آباد و نمایندگی‌های سیاسی ایران در شهرهای لاهور و کراچی که قرار است آیت‌الله رئیسی به این شهرها نیز سفر کند، آمادگی خود را برای استقبال از رئیس جمهور اسلامی ایران اعلام کردند.

اقبال مردم پاکستان در خیابان‌های این کشور در پی پاسخ تلافی‌جویانه نظامی ایران علیه فلسطین اشغالی هم پیش‌مقدمه‌ای بود تا این واقعیت را به نمایش بگذارد که به رغم مواجه بودن ایران و پاکستان با موج فضاسازی‌های منفی و سیاه‌نمایی‌های رسانه‌های معاند، هر دو کشور تا چه اندازه در مخالفت با سیاست‌های تخریبگرانه صهیونیسم در منطقه اشتراک نظر دارند. تصاویر جشن پاکستانی‌ها در «جشن آغاز فتح قدس» پیش از سفر رئیس جمهور ایران به اسلام آباد به خوبی گویای این اتحاد و همدلی بود سفیر کشورمان در اسلام آباد در این باره می گوید که: هنگامی که ساختمان بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق مورد هجوم رژیم صهیونیستی قرار گرفت، پاکستان با صدور بیانیه‌ای این اقدام را تنش‌آفرین اعلام کرد و از سوی دیگر با اجرای عملیات قهرمانانه و مقتدرانه «وعده صادق» با صدور بیانیه‌ای مجدد اقدام ایران را در راستای سیاست دفاع مشروع قلمداد کردند. همچنین نماینده پاکستان در سازمان ملل در حمایت از ایران موضع قوی اتخاذ کرد.

"ایران" در قلب پاکستان/ گام های جدید در توسعه روابط با همسایه بزرگ شرقی

ایران در قلب پاکستان

تزئین اسلام آباد به عکس‌های آیت الله رئیسی و نوشتن جملاتی محبت آمیز از دیگر موضوعاتی است که در این سفر چشم نوازی می‌کند. همچنین همزمان با سفر رسمی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران به پاکستان و به نشانه دوستی و همسایگی دو کشور، یک خیابان در شهر اسلام‌آباد پایتخت پاکستان به نام «ایران» نامگذاری شد.نامگذاری خیابان‌ها به نام مشاهیر و شخصیت‌های ایران و پاکستان، بخشی از مناسبات فرهنگی دو کشور را تشکیل می‌دهد.

گشایش روزنه همکاری های جدید

با توجه به هیاتی که آیت الله رئیسی را در این سفر همراهی می‌کند که متشکل از وزرای امور خارجه، مسکن راه و شهرسازی، وزیر نیرو، فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر کشور، وزیر نفت، وزیر کشاورزی، وزیر دادگستری، وزیر نیرو و وزیر دفاع است، سفر آیت‌الله رئیسی به اسلام‌آباد یک فرصت ایده آل برای گشایش روزنه‌های جدید همکاری در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، ارتباطات منطقه‌ای، مراودات تجاری در مرزها و بهره‌برداری از ظرفیت‌های اقتصادی متقابل محسوب می‌شود.

هدف گذاری ۱۰ میلیارد دلاری ایران و پاکستان

رئیس جمهور کشورمان در حالی میهمان آصف علی زرداری، رئیس جمهور پاکستان است که هر دو کشور بر اجرایی کردن الگوی همکاری امنیتی- اقتصادی‌ای متمرکز هستند و از مدتها قبل این مهم را در دستور کار خود قرار داده اند و این موضوع در اهداف این سفر هم مطرح شده به گونه ای که رئیس جمهور کشورمان پیش از عزیمت به این کشور گفته است که ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است و از هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری مبادلات تجاری و اقتصادی با توجه به ظرفیت‌های قابل توجه دو کشور در این زمینه خبر داد.

"ایران" در قلب پاکستان/ گام های جدید در توسعه روابط با همسایه بزرگ شرقی

سو استفاده صهیونیست‌ها از اختلافات میان کشورهای اسلامی

ساعت حوالی ۱۱ صبح به وقت تهران و مراسم استقبال رسمی از رئیس جمهور کشورمان در محل کاخ نخست وزیری پاکستان با حضور نخست وزیر این کشور برگزار می‌شود و در مراسم استقبال رسمی پس از نواخته شدن سرود ملی ایران و پاکستان، سران دو کشور از گارد تشریفات حاضر سان دیده و آیت الله رئیسی به رسم دوستی و یادبود نهالی در محوطه دفتر نخست‌وزیری پاکستان غرس کرد و سپس رئیس جمهور کشورمان و نخست وزیر پاکستان اعضای هیئت‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند و پس از آن رئیسی و شهباز شریف با یکدیگر دیدار خصوصی داشتند. البته پیش از این دیدار خصوصی وزیر امور خارجه پاکستان خود را به هتل محل اقامت رئیسی رساند و ورود وی به این کشور را خیرمقدم گفت.

"محمد اسحاق‌دار" در این دیدار وزیر امور خارجه پاکستان ضمن اعلام آمادگی کشورش برای همکاری‌های گسترده و سازنده با ایران خاطرنشان کرد: امت اسلامی امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به وحدت و تقویت همبستگی دارد.

رئیس جمهور هم با بیان اینکه اگر همه کشورها و ملل اسلامی با یکدیگر وحدت داشتند، رژیم صهیونیستی نمی‌توانست تا این حد به فلسطینیان مظلوم، بی‌گناه و بی‌دفاع غزه ظلم کند، اظهار داشت: صهیونیست‌ها از اختلافات میان کشورهای اسلامی سوءاستفاده می‌کنند، لذا در برابر راهبرد دشمن برای تداوم اختلاف میان امت اسلامی، راهبرد ما وحدت است.

۸ سند مهم برای ارتقای روابط

امضای اسناد همکاری پای ثابت تمامی سفر های خارجی رئیس جمهور است و در این سفر هم طبق روال مرسوم ۸ سند همکاری در حضور رئیس جمهور و شهباز شریف در بخش‌های مختلف تجارت، علم و فناوری، کشاورزی، بهداشت، فرهنگ و مسائل حقوقی و قضایی به امضاء مقامات عالی رتبه دو کشور رسید. «ایجاد مناطق آزاد تجاری در گذرگاه‌های مرزی مشترک»، «همکاری در بخش سینما و رسانه»، «همکاری در بخش بهداشت دامی»، «همکاری‌های امنیتی»، «همکاری در بخش تعاون و رفاه اجتماعی»، «همکاری در بخش استاندارد» و «همکاری در بخش حقوقی و معاضدت قضایی در امور مدنی و تجاری» از مهم‌ترین اسناد همکاری میان دو کشور بود که از سوی وزرای راه و شهرسازی، دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی و روسای سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و استاندارد با همتایان پاکستانی به امضا رسید.

نشست مطبوعاتی رئیسی با شهباز شریف پس از امضای اسناد برگزار شد و رییس جمهور سلام خود و رهبری معظم انقلاب اسلامی و ملت بزرگ ایران را مردم پاکستان که همواره از اسلام، ارزش‌های اسلامی، مظلومین فلسطین و حق و عدالت دفاع کرده‌اند، ابلاغ کرد. رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه روابط دو کشور ایران و پاکستان به صرف روابط همسایگی نیست، بلکه مبتنی بر رابطه تاریخی، تمدنی و اشتراکات عمیق اعتقادی و دینی است، تصریح کرد: آنچه دو ملت بزرگ ایران و پاکستان را پیوند داده است، همین اشتراکات اعتقادی و دینی است و چنین پیوندهایی ناگسستنی است.

" تشریح برخی زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌ها و روابط ایران و پاکستان از جمله در حوزه انرژی"، "امنیت در مرزهای مشترک دو کشور برای رونق تبادلات مرزی"، "لزوم مبارزه قاطع با اشکال مختلف تروریسم" و "حمایت بدون تبعیض از حقوق بشر به خصوص دفاع از مردم مظلوم فلسطین"  ، "ارتقای روابط دو کشور در همه ابعاد دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی"، "تحکیم و تعمیق روابط دو ملت دوست ایران و پاکستان "، "تبادل هیئت‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور" "فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی برای رفع موانع توسعه مراودات و مناسبات اقتصادی و تجاری "تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان به عنوان دو کشور اسلامی مهم منطقه" از جمله مواردی است که نشست هیات های عالی رتبه دو کشور مطرح شد.  

تاکید بر نقش موثر مجالس ایران و پاکستان در تسهیل و تسریع ارتقای روابط فیمابین هم از نکاتی بود که در دیدار رئیس مجلس ملی پاکستان با رئیس جمهور مطرح شد. رئیس جمهور در این دیدار  با برشمردن برخی توانمندی‌های کشورمان از جمله در حوزه تولید خودرو، فعالیت بیش از ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان و نظایر آن، از آمادگی ایران برای به اشتراک گذاشتن توانمندی‌ها و دستاوردهای خود در حوزه‌های مختلف با کشور دوست و برادر پاکستان و ارتقای روابط در عرصه‌های مختلف خبر داد.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه برنامه های سفر۲ روزه خود به پاکستان عصر روز گذشته با "آصف علی زرداری" همتای پاکستانی خود دیدار و با تشریح برخی زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌ها و روابط ایران و پاکستان از جمله در حوزه انرژی، بر اهمیت امنیت به‌ویژه در مرزهای مشترک دو کشور برای رونق تبادلات مرزی تأکید کرد.

دیدار سناتور محمد اسحاق دار وزیر امور خارجه پاکستان، دیدار «سردار ایاز صادق» رئیس مجلس ملی پاکستان، دیدار «یوسف رضا گیلانی» رئیس مجلس سنای پاکستان، دیدار جمعی از نخبگان علمی، فرهنگی، مذهبی و اقتصادی پاکستان، دیدار «آصف علی زرداری» رئیس جمهور پاکستان با رئیس جمهور کشورمان، دیدار ژنرال "سید عاصم منیر" فرمانده ارتش پاکستان، دیدار احمد وحیدی وزیر کشور با همتای پاکستانی، رونمایی از یادمان نامگذاری یکی از بزرگترین و اصلی‌ترین خیابان‌های شهر اسلام‌آباد به نام «ایران» از دیگر برنامه های هیات عالی رتبه ایران در روز نخست سفر به پاکستان بود.

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha