نوازش مرگبار

۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۷:۵۳
کد خبر: 85452972
نوازش مرگبار

بجنورد- ایرنا- نوازش بره‌ها در فصل زایش وحوش و طبیعت گردی بیشتر رواج می‌یابد، ترحمی مرگبار بر سر حیوانات کوچکی که بوی انسان را به خود می‌گیرند و مادر او را طرد و در نهایت موجب خروج از چرخه طبیعی و زیستی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نعره‌های سرخوشانه شان حکایت فصلی جدید از زیستن را دارد و صدایشان در دشت های گلیل، جرگلان، قرخود و سارمران خراسان شمالی می پیچد و با زاد و ولدشان در این فصل از سال به این خطه حیاتی دوباره می بخشند.

فصل رویش است هوای مطلوب با نسیم خوش بهاری تو را به طبیعتی می کشاند که قدم به قدم آن بوی "گون" و "کاکوتی" سرمستت می کند و فرار آهوان از کمین صخره ها، شگفتی دیگری از آفرینش را نمایان می کند.

گردشگرانی که به دل طبیعت و کوه می زنند و از سر ترحم دست نوازشی بر سر بره آهو و یا بزغاله ای وحشی می کشند غافل از اینکه همان نوازشی مرگبار است که آن حیوان بی زبان را به کام مرگ می کشاند.

کارشناسان محیط زیست معتقدند که در آغوش گرفتن بره ها در طبیعت موجب می شود که بوی انسان در بدن حیوان بنشیند، در این شرایط مادر از پذیرش بره خودداری و از او دوری می کند و یقین داشته باشند اگر به بره ای تنها برخورد کردند مادر برای تغذیه و یافتن غذا رفته و به زودی بر می گردد.

نوازش مرگبار

ترس از نوازش، فرار از زایش

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با اشاره به آغاز فصل زایش وحوش گفت: محیط بانان پارک های ملی سالوک و ساریگل در شهرستان اسفراین نخستین بره های متولد شده سال جاری را در مناطق تحت مدیریت این اداره کل مشاهده کرده اند.

روح الله لایق اظهار کرد: بارندگی های مناسب اسفند و فروردین ماه سبب شده تا رویش گیاهان و پوشش گیاهان در مراتع مناسب باشد، بر این اساس شرایط برای زیست گونه های علفخوار همچون قوچ و میش اوریال، آهو و کل و بز بسیار مناسب است.

وی با اشاره به اینکه برخی سال ها و در شرایط مناسب آب و هوایی، شاهد دوقلوزایی در وحوش هستیم بیان کرد: امسال دوقلوزایی در قوچ و میش ها مشاهده نشد، دوقلوزایی بیشتر در آهوان دیده می شود که هنوز زمان تولد بره های این گونه نرسیده است.

لایق درباره دغدغه و نگرانی ها در زمان زایش وحوش گفت: فصل حضور گردشگران و مواجه شدن با بره های تنها در طبیعت است که توصیه می شود در صورت مشاهده نوزادان حیات وحش در طبیعت از لمس آنها خودداری کنند زیرا موجب جدا کردن این نوزاد از چرخه طبیعی خواهد شد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: هر ساله در فصل بهار و زمان زادآوری حیات وحش، به علت نبود آگاهی بسیاری از مردم نسبت به برخورد صحیح هنگام مشاهده نوزادان حیات وحش در طبیعت، بسیاری از نوزادان از چرخه طبیعت خارج می شوند.

نوازش مرگبار

مراقب باشیم

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست خراسان شمالی نیز در این باره گفت: شاهد زنده گیری نوزادان حیات وحش هستیم، طبیعت گردان زمانی که نوزاد حیات وحش را تنها و جدا از مادر می بینند، به اشتباه فکر می کنند که مادر نوزاد را رها کرده است، از این رو از روی دلسوزی نوزاد حیات وحش را به محیط زیست تحویل می دهند.

محمد تقدیسی با تاکید بر اینکه افراد از نزدیک شدن و نوازش بره ها و نوزاد وحوش خودداری کنند افزود: ۸۰ تا ۹۰ درصد نوزادان حیواناتی که با لمس و نوازش کردن و یا در آغوش گرفتن بوی انسان به خود گرفته اند، تلف می شوند.

وی خاطرنشان کرد: گردشگران و طبیعت گردان در زمان حضور در طبیعت به هیچ عنوان به لانه نوزادان حیات وحش نزدیک نشوند، از نزدیک شدن به آنان برای عکاسی و هر اقدام دیگر پرهیز کنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست خراسان شمالی ادامه داد: زنده گیری نوزادان حیات وحش تخلف زیست محیطی است و با آن برخورد می شود.

خراسان شمالی دارای ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور، ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور است.

برخی از این گونه های جانوری نظیر یوزپلنگ آسیایی، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست یوزپلنگ است با گستره ۲۰۰ هزار هکتار مدیریت می کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha