۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۴۴
کد خبرنگار: 3181
کد خبر: 85452926
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

رقابت مستندهای رادیویی با موضوعات «سقط جنین» و «شهدای دانش‌آموز»

تهران- ایرنا- دو مستندساز رادیویی که با آثاری درباره سقط جنین و اولین شهدای دانش‌آموز در فهرست نامزدهای سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک قرار دارند، از جزییات مستندهایشان و ضرورت برگزاری این رویداد گفتند.

نامزد بخش مستندهای مستمر با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک در گفت‌وگو با خبرنگار رادیوی ایرنا گفت: مستند رادیویی «خط مقدم» روایتگر اولین‌های دفاع مقدس است و در یکی از قسمت‌هایش به اولین شهدای دانش آموز می‌پردازد.

مجتبی محمدی؛ تهیه‌کننده رادیو معارف با اثر خط مقدم، نامزد بخش مستندهای مستمر با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شده است.

وی اظهار کرد: در نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با اثر جانِ جهان نامزد نهایی جشنواره شدم. این مستند روایتی است از چشم انتظاری مادری که بیست سال در پی فرزند مفقودالاثرش است. او بیش از ۱۵۰۰ مرتبه به بنیاد شهید و تیپ اعزام کننده مراجعه می‌کند تا خبری از فرزندش بگیرد اما زمانی فرزندش برمی‌گردد که مادر نیست و...

محمدی افزود: امسال در بخش برنامه های مستمر سومین جشنواره پژواک شرکت کردم و با برنامه خط مقدم نامزد دریافت جایزه شدم. برنامه ای مستمر که از اولین های دفاع مقدس می گوید. در این برنامه که به شهدای دانش آموز پرداخته شده است، دو خلبان بعثی دو مدرسه زینبیه و ثارالله شهر میانه را بمباران می‌کنند؛ اما در هنگام فرار از ایران با برخورد تیر به هواپیماها، مجبور به خروج اضطراری می‌شوند و...

تهیه‌کننده مستندهای رادیو معارف با بیان این که در زمینه مستند آموزش های بسیار خوب و کاربردی ارائه می شود، یادآور شد: آموزش های بسیار خوب و کاربردی ارائه شده است. تلاش می کنیم در ساخت مستند بر رعایت اصول ساخت مستند پایبند باشیم. امیدوارم با مستندنگاری اقدامات انجام شده برای جشنواره های بعدی روز به روز شاهد رونق مستندسازی باشیم.

رقابت مستندهای رادیویی با موضوعات «سقط جنین» و «شهدای دانش‌آموز»

تربیت نسل مستندساز با جشنواره پژواک

حسن حیدرزاده، نامزد بخش مستندنگاری از رادیو معارف نیز در گفت‌وگو با خبرنگار رادیوی ایرنا بیان کرد: از آنجا که بسیاری از اسناد تاریخی، فرهنگی و سیاسی مورد نیاز مستندسازان در تهران انباشته شده، یکی از گام‌های راهبردی جشنواره پژواک برای تربیت نسل مستندساز، می‌تواند فراهم‌آوردن زمینه معرفی و استفاده از این اسناد برای مستندسازان سایر شهرها باشد. معرفی مراکز جمع‌آوری و نگهداری اسناد، برگزاری تورهای آشنایی با اسناد و... گام‌هایی در این مسیر است.

انتخاب موضوع مغفول ‌مانده آمار سقط جنین در کشور و از طرف دیگر، پژوهش نسبتاً کاملی که در این موضوع داشتم، دلیل راهیابی این مستندنگاری به مرحله پایانی است

وی که با اثر رادیویی «کوچک، بزرگ، بزرگ‌تر» نامزد سومین دوره از جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک شده است، ضمن توضیح درباره این مستند گفت: امسال در مرحله نهایی سومین دوره از جشنواره پژواک با مستندنگاری «کوچک، بزرگ، بزرگ‌تر» حضور دارم. این مستند به موضوع آشفتگی آماری در حوزه سقط جنین، آثار و پیامدهای منفی این آشفتگی می‌پردازد.

این تهیه‌کننده تاکید کرد: انتخاب موضوع مغفول ‌مانده آمار سقط جنین در کشور و از طرف دیگر، پژوهش نسبتاً کاملی که در این موضوع داشتم، دلیل راهیابی این مستندنگاری به مرحله پایانی است.

حیدرزاده مستندسازی را نسبت به بسیاری از قالب‌های برنامه‌سازی، پیچیده‌تر دانست و افزود: ساخت مستند بسیار پیچیده است، گاه مستندساز برای ساخت یک مستند کوتاه، چند ماه وقت و انرژی صرف می‌کند که به نسبت چنین سختی‌هایی، درآمد ناچیزی هم دارد؛ ولی ذوق و شوق برنامه‌سازان برای ورود به حیطه سخت و طاقت فرسای مستندسازی با برگزاری جشنواره پژواک نشان داد این جشنواره تا حد زیادی توانسته قالب مستند را احیا کند. ما در رادیو معارف برای اولین بار با ساخت مستند جُنگ «دفترخونه» با تلفیق بخش‌های طنز و کارشناسی، به موضوع بازخوانی اسناد لانه جاسوسی آمریکا که بارها مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته بود، پرداختیم. استقبال غیر قابل باور موافقان و مخالفان از این برنامه نشان داد، مخاطبان به مطالعه اسناد تاریخی و سیاسی علاقه دارند؛ به شرطی که برنامه‌سازان و به‌ویژه مستندسازان، برنامه‌ها را متناسب با زبان مخاطب ارائه دهند.

به گزارش ایرنا، مراسم افتتاحیه سومین جشنواره پژواک روز چهارم اردیبهشت همزمان با سالگرد رادیو در استودیو شماره یک ساختمان شهدای رادیو ساعت ۱۴ برگزار می شود و اختتامیه ۲۹ اردیبهشت است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha