۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۳۲
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85452853
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یونان و اسپانیا برای تامین سامانه‌های دفاع هوایی برای اوکراین تحت فشار قرار گرفتند

تهران-ایرنا- فایننشال تایمز نوشت: کشورهای یونان و اسپانیا تحت فشار شدید متحدان خود در اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند تا سامانه های دفاع هوایی بیشتری را برای اوکراین تامین کنند.

به گزارش ایرنا، فایننشال تایمز در گزارش روز دوشنبه خود نوشت: این فشارها در حالی وارد می شود که کی یف خود را آماده درخواست کمک بیشتری در نشست امروز وزیران دفاع و خارجه اتحادیه اروپا می کند.

کی یف در ماه جاری میلادی از متحدان غربی خود خواست به فوریت، ۷ سامانه دفاع هوایی را در اختیار این کشور قرار دهند. این درخواست شامل سامانه های پاتریوت ساخت آمریکا و سامانه اس- ۳۰۰ ساخته شده در شوروی سابق است و به دنبال تشدید حملات هوایی و موشکی روسیه به شهرها و زیرساخت های برق در اوکراین مطرح شده است.

فایننشال تایمز به نقل از منابع آگاه از نشست سران هفته گذشته اتحادیه اروپا در بروکسل نوشت: سران اتحادیه اروپا از فرصت بدست آمده در این نشست استفاده کردند تا شخصا پترو سانچس نخست وزیر اسپانیا و کریاکوس میتسوتاکیس نخست وزیر یونان را تحت فشار قرار دهند تا سامانه های دفاع هوایی خود را در اختیار اوکراین قرار دهند.

سران اروپا به مقامات این دو کشور که ارتش آنها بیش از ۱۲ سامانه پاتریوت و دیگر سامانه های دفاعی همچون اس ۳۰۰ را در اختیار دارند، گفتند که نیاز آنها به این سامانه به اندازه اوکراین فوری نیست و آنها با هیچ تهدید قریب الوقوعی مواجه نیستند.

به گفته مقامات آگاه از این نشست، کشورهای لهستان و رومانی که آنها نیز دارای سامانه های پاتریوت هستند، با فشارهای کمتری برای انتقال این سامانه ها به کی یف مواجه اند زیرا این دو کشور در اماکن آسیب پذیرتری در مرز با اوکراین قرار دارند.

به نوشته فایننشال تایمز، اوکراین در حال حاضر دستکم سه سامانه پاتریوت دارد که یکی از آنها را آمریکا و دو مورد از آن را آلمان تامین کرده است.

احتمال می رود که رهگیرهای پدافند هوایی در بسته جدید کمک نظامی آمریکا به اوکراین که روز شنبه به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسید، گنجانده شده باشد.

این روزنامه انگلیسی به نقل از مقامات آگاه از نشست امروز لوکزامبورگ نوشت: فشارها برای اهدای سامانه های دفاعی در نشست وزیران خارجه و دفاع ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا تشدید خواهد شد. گفته می‌شود که کی یف به ‌ویژه علاقه مند به سامانه های قدیمی اس-۳۰۰ یونان است که نیروهای اوکراین از قبل آن را در زرادخانه تسلیحاتی خود نگهداری می کنند و در استفاده از آن تجربه دارند.

سانچس ماه گذشته پس از دیدار با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین وعده داد که قابلیت های جدیدی را برای کمک به اوکراین در مقابل روسیه ارائه خواهد داد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha