۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۵۷
کد خبر: 85452690
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۸۰ درصد درختان کاج استان سمنان بیمارند/ ضرورت تعجیل در درمان

سمنان - ایرنا - رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان گفت: نزدیک به ۸۰ درصد درختان کاج (گونه‌های سوزنی برگ) در فضای سبز شهری و روستایی استان درگیر آفت سوسک پوستخوار است و اقدام‌های لازم برای پیشیگری از شیوع باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

حمیدرضا عبدوس روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه شرایط اقلیمی و به دنبال آن کاهش بارندگی و خشکسالی عامل مهم در افزایش جمعیت آفت‌هاست، افزود: شرایط نامساعد جوی و اقلیمی، درختان را ضعیف می‌کند و این ضعف موجب قدرت گرفتن آفت می‌شود.

رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان درباره ویژگی‌های آفت سوسک پوست‌خوار کاج گفت: این آفت ۲ تا سه میلیمتر طول دارد و به رنگ قهوه‌ای تیره است.

وی ادامه داد: آفت‌های ماده‌ با ایجاد دالان زیر پوست درخت تا ۷۵ تخم در ۲ طرف آن قرار می‌دهند و لاروها(حشره نوزاد) با تغذیه از شیره درخت، عبور شیره نباتی را مختل کرده و باعث خشک شدن کامل درختان کاج می‌شوند.

به گفته وی، لاروها زیر پوست درخت آلوده به حشره کامل تبدیل شده و با ایجاد سوراخ در تنه درخت از آن خارج و با پرواز به سمت درختان دیگر سبب آلودگی درختان دیگر و آلودگی جدید می‌شود؛ در عین حال می‌توانند سبب انتقال سایر عوامل بیماری‌زای گیاهی از جمله قارچ‌ها و ضعیف شدن درختان شوند.

۸۰ درصد درختان کاج استان سمنان بیمارند/ ضرورت تعجیل در درمان

رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان اظهار کرد: راه پیشگیری و مقابله با آفت سوسک پوست‌خوار کاج قطع به صورت کف بر درختان آلوده و سوزاندن آن است، در غیراینصورت آفت زیاد و زیادتر می‌شود.

عبدوس افزود: درختان کاج پس از قطع به صورت کف‌بُر امکان رشد دوباره ندارند و اگر آلوده باقی بمانند به کانون بیماری و طغیان آفت تبدیل می‌شوند؛ برای پیشگیری و مقابله با این آفت توصیه‌های لازم به شهرداری‌های استان سمنان ابلاغ شده است.

به گزارش ایرنا، درختان کاج برگ‌های سوزنی و باریکی با یک غلاف یا پوشش ستبر و چرب بیرونی دارند. این لایه از تبخیر آب جلوگیری می‌کند؛ از همین روست که برگ‌های این‌گونه از درختان چندین سال عمر می‌کند. وقتی برگ‌های یادشده می‌ریزند، بی‌درنگ برگ‌های تازه‌ای به جای آنها می‌رویند و بر همین اساس کاجیان را درختان همیشه سبز می‌نامند و به‌دلیل سبز بودن همیشگی، شهرداری‌ها، سازمان‌ها و بسیاری از نهادها نیز علاقه‌مند به کاشت این درخت هستند.

کاج‌ها کهن‌ترین نژاد درخت‌های امروزی و از شناخته‌شده‌ترین بازدانگان و دارای ریشه، ساقه و برگ هستند اما گل ندارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha