پیشتازی خراسان شمالی در مسیر فناوری‌ سلامت

۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۰۹
کد خبر: 85452601
سعید وحیدی
پیشتازی خراسان شمالی در مسیر فناوری‌ سلامت

بجنورد- ایرنا- افزایش ۸۱ درصدی طرح های فناوری سلامت، چاپ ۴۲ مقاله علمی، پژوهشی، افزایش ۴۰ درصدی تعداد شرکت های دانش بنیان و کسب مجوز اولین مرکز تحقیقاتی دانشگاهی در سال ۱۴۰۲ نشان از پیشتازی خراسان شمالی در مسیر فناوری‌های سلامت است.

به گزارش ایرنا، حوزه سلامت بسیار وابسته به تحولات علمی و فناوری بوده و بروز بیماری‌های همه‌گیر جدید و بالارفتن امید به زندگی در جوامع مختلف صنعت پزشکی را به محیطی آماده پذیرش نوآوری‌ها و فناوری‌های جدید بدل کرده‌ است.

وابستگی حوزه سلامت به تحولات علمی و فناوری جدید به حدی است که اشعه ایکس و تصویربرداری تشدید مغناطیسی که زمانی نه‌چندان دور فناوری نوینی محسوب می‌شد اکنون جای خود را به برش‌نگاری توموگرافی رایانه‌ای داده است.

رشد سریع فناوری‌ها در حوزه سلامت و افزایش تقاضاها برای استفاده از ظرفیت های آن در سراسر جهان سبب شده تا مطالعات گسترده‌ای در این حوزه انجام شود و کشور ما نیز سعی کرده از این قافله فناوری با محوریت سلامت عقب نماند.

اکنون در نمودار سازمانی بسیاری از دانشگاه های علوم پزشکی کشور معاونتی با عنوان تحقیقات و فناوری تعریف شده که به طور ویژه در حوزه فناوری سلامت با بهره گیری از ظرفیت های علمی پژوهشگران، اساتید و نخبگان فعالیت می کنند.

در این معاونت ها طرح های فناورانه سلامت مصوب، حمایت و هدایت می شوند تا اقدامات پژوهشی منجر به ارتقای سلامت و تولید ثروت در جامعه شود.

خراسان شمالی نیز از قافله فناوری های سلامت نه تنها عقب مانده بلکه براساس آمارهای دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی پیشتازانه در این مسیر پژوهشی حرکت می کند و تحرکاتی امیدبخشی در سال گذشته داشته است.

افزایش ۸۱ درصدی طرح های فناورانه سلامت

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی می گوید: ۳۸ طرح سلامت محور در سال گذشته در مرکز رشد واحدهای فناورانه دانشگاه علوم پزشکی استان ثبت شد که ۸۱ درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۱ را نشان می دهد.

دکتر بهرام بیباک می افزاید: این طرح های فناورانه بیشتر در بخش های بیوتکنولوژی، تجهیزات پزشکی و نرم افزارهای فناوری و اطلاعات سلامت بوده است.

وی ادامه می دهد: نیم تنه شیردهی حمایتی، بررسی طرح فناورانه با عنوان طراحی نرم افزار دیجیتال آنالیز تصاویر سفالومتریک خلفی - قدامی و طراحی نرم افزار محاسبات بالینی برای ارزیابی و مراقبت بحرانی اطفال در اورژانس و برخی از این طرح های فناورانه سلامت است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی خاطرنشان می کند: تعداد طرح های تحقیقاتی مصوب در شورای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی استان نیز از ۱۰۷ مورد در سال ۱۴۰۱ به ۱۶۰ مورد در سال گذشته افزایش یافت.

خراسان شمالی و پیشتازی در مسیر فناوری‌های سلامت

افزایش ۴۰ درصدی شرکت‌های دانش بنیان

بیباک با بیان اینکه تعداد شرکت های مستقر در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی استان ۴۰ درصد افزایش یافته است، می گوید: مجموع شرکت های مستقر در مرکز رشد این دانشگاه ۳۶ مورد است که از این تعداد سه مورد دانش بنیان هستند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی ادامه می دهد: چهار شرکت دیگر نیز در مرحله نخستین ارتقا به دانش بنیان هستند.

بیباک خاطرنشان می کند: پیگیری هایی در حال انجام است تا شرکت‌های متقاضی مستقر در مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه پس از مراحل بازدید و بررسی های اولیه بتوانند تاییدیه کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را کسب کنند.

وی با اشاره به اینکه شرکت های دانش بنیان در زمینه«آی تی» و تجهیزات پزشکی فعالیت دارند، می افزاید: نقش مهم شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد و نیز گسترش تکنولوژی در شبکه‌های نوآوری، اهمیت وجود چنین شرکت‌هایی را در جوامع امروزی مشخص می‌کند.

بیباک با بیان اینکه ۱۷ هسته فناور و سه شرکت شتاب دهنده حرفه ای نیز در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی فعال است، می گوید: با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از دانش نیروی انسانی داخلی و مهارت در تجاری‌سازی ایده‌ها می‌توان به ارایه محصولات تجاری و رقابت‌پذیر پرداخت و اقتصادی دانش‌بنیان پایه‌ریزی کرد.

خراسان شمالی و پیشتازی در مسیر فناوری‌های سلامت

چاپ ۴۲ مقاله علمی و پژوهشی

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی در خصوص مقالات منتشر شده حوزه فناوری سلامت استان، می گوید: ۴۲ مقاله علمی و پژوهشی و هشت عنوان کتاب سال گذشته در حوزه های تخصصی فناوری سلامت به چاپ رسید.

وی می افزاید: همچنین چهار طرح اثرگذار در حوزه فناوری از سوی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این بازه زمانی ارایه شد.

به گفته بیباک؛ تعداد مقالات منتشر شده آی اس آی( ISI ) طی عملکرد دولت نیز از ۱۲۰ مورد به ۲۵۰ مورد افزایش یافت.

خراسان شمالی و پیشتازی در مسیر فناوری‌های سلامت

اخذ مجوز نخستین مرکز تحقیقات دانشگاهی

معاون تحقیقات‌ و فناوری دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی از صدور مجوز قطعی احداث باغ گیاهان دارویی به عنوان اولین مرکز تحقیقات دانشگاهی استان با وسعت هشت هزار متر مربع در سال گذشته خبر می دهد.

وی در این خصوص می گوید: خراسان شمالی در حوزه رویش گیاهان دارویی ظرفیت‌های ویژه ای دارد که باید با برنامه‌ریزی‌های مناسب در این زمینه از ظرفیت‌های آن به بهترین نحو بهره‌برداری شود.

بیباک می افزاید: ۴۲۵ گونه گیاه دارویی در رویشگاه های طبیعی استان شناسایی شده و تاکنون خواص ماده موثره ۷۵ گونه از آنها کشف شده است.

وی ادامه می دهد: در این راستا مجوز احداث باغ گیاهان دارویی به عنوان اولین مرکز تحقیقات دانشگاهی علوم پزشکی استان برای تولید محصولات دارویی اخذ و به زودی این طرح وارد فاز اجرا می شود.

بیش از ۳۰ هزار گونه گیاهی در دنیا وجود دارد که از این تعداد هشت هزار گونه در ایران شناسایی شده است و تاکنون ۴۲۵ گونه گیاه دارویی در رویشگاه های طبیعی خراسان شمالی شناسایی شده است.

دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو در ۱۷ رشته تحصیلی دارد که در هفت دانشکده آن زیر نظر ۱۹۲ عضو هیأت علمی تحصیل می‌کنند.

خراسان شمالی دارای ۱۱ بیمارستان و هزار و ۴۴۴ تخت بیمارستانی است و هم اکنون پنج هزار نفر در حوزه سلامت این استان خدمت رسانی می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha