اجرای طرح جایگزین خانه‌های ناایمن مسکن مهر سمنان با کمبود زمین مواجه نیست + فیلم

سمنان - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان گفت: ساخت خانه‌های ویلایی با زیربنای دست‌کم ۷۵ متر مربع در زمین ۲۰۰ مترمربعی در طرح جایگزین خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان در حال انجام است و کمبود زمین وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ساخت خانه‌های قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان شامل ۲۱ بلوک ۱۶ واحدی در مجموع ۳۳۶ واحد از سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ آغاز شد و ساکنان آن از اردیبهشت ۱۳۹۲ ساکن شدند.

از همان‌ زمان به دلیل ترک‌های عمیق خانه‌های نوساز، کار به شکایت رسید و دادگاه حکم مقاوم‌سازی صادر کرد، اما به دلیل تاخیر در مقاوم‌سازی، کار به تخریب رسید.

بعد از تایید و اتفاق نظر مراجع دارای‌ صلاحیت بر تخریب ساختمان‌های ناایمن مسکن مهر سمنان، با قید فوریت به منظور جلوگیری از تکرار حادثه متروپل در سمنان، بسته‌های حمایتی برای مالکان به منظور تخلیه درنظر گرفته و مقرر شد، زمین ۲۰۰ متری برای ساخت حداقل ۷۵ متر بنا به آنان واگذار شود و قرارداد واگذاری قانونی ۹۹ ساله زمین دریافت کنند.

با توجه به اینکه تعداد زیادی از مالکان خانه‌های ناایمن در قطعه‌های ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان از قشر ضعیف اقتصادی هستند، تصمیم بر این شد فرم «ج» افراد سبز شود تا بتوانند پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال وام کمک‌هزینه ساخت دریافت کنند.

سبز بودن فرم «ج» متقاضی به این معنا که از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون از امکانات دولتی یا یارانه‌ای بخش مسکن و زمین و وام مسکن استفاده نکرده باشد.

پرداخت سه میلیارد ریال وام ودیعه مسکن با تنفس ۲ ساله به هر یک از ساکنان ۲۱ بلوک ناایمن مسکن مهر سمنان برای تخلیه و اجاره خانه در مکانی دیگر، از دیگر اقدام‌ها برای کمک به مالکان برای تخلیه خانه‌های ناایمن است.

مالکان خانه‌های ناایمن در قطعه‌های ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان با وجود در نظر گرفتن ودیعه مسکن و وام کمک هزینه ساخت خانه در زمین ۲۰۰ متری، اذعان کردند که توان ساخت خانه ندارند و بر این اساس، برای کمک به این افراد با چند پیمانکار برای ساخت خانه ۷۵ متری در زمین ۲۰۰ متری رایزنی شد و در نهایت با یک پیمانکار بومی توافق کردند.

باز هم برای کمک به مالکان خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان اعلام کرد که کاهش سود بانکی بخشی از وام پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات کمک‌ هزینه ساخت در دست پیگیری است، اما قول ۱۰۰ درصدی نمی‌توان داد.

در کنار این تلاش‌ها، مالکان خانه‌های ناایمن از تاخیر در طرح ساخت خانه‌های جایگزین و کمبود زمین برای ساخت نگران هستند که معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان اطمینان خاطر داد که طرح در حال اجراست و پرداخت قسط نخست پیمانکار از نشانه‌های پویایی طرح است و کمبود زمین نیز وجود ندارد و انتظار می‌رود شهروندان اخبار را از منابع موثق پیگیری کنند.

محمد حمیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ساخت خانه‌های ویلایی با زیربنای دست‌کم ۷۵ متر مربع در زمین ۲۰۰ مترمربعی در طرح جایگزین خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان با اهتمام در حال اجرا و قسط نخست پیمانکار بابت ساخت خانه‌های مسکونی پرداخت شده است.

وی ادامه داد: پرداخت بخشی از دستمزد پیمانکار بابت ساخت‌های ویلایی برای مالکان مسکن مهر اقدامی ارزشمند و خوش‌خبری برای دلگرمی مالکان است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان گفت: وام پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات کمک‌هزینه ساخت خانه‌های ویلایی در طرح جایگزین خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان است که بخشی از این وام‌ها به عنوان قسط نخست به پیمانکار بابت ساخت خانه پرداخت شد.

تاکید وزیر کشور بر پاسخگوکردن سازندگان متخلف بخشی از مسکن مهر سمنان

به گزارش خبرنگار ایرنا، وزیر کشور ضمن دستور تخلیه سریع این واحدها، از سازمان مدیریت بحران و معاونت عمرانی این وزارتخانه خواسته بود تا به سرعت نسبت به پیگیری حقوقی و پاسخگوکردن سازندگان متخلف بخشی از مسکن مهر سمنان که فاقد ایمنی شناخته شده است، اقدام کنند.

احمد وحیدی در سومین نشست ستاد ملی پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران کشور، این مطلب را پس از ارائه گزارش معاونت عمرانی استانداری سمنان درباره احتمال بروز حادثه‌ای شبیه متروپل در بخشی از مسکن مهر شهر سمنان، مطرح کرد.

وی تاکید کرد: در گام نخست باید به سرعت ساکنان این واحدها تخلیه و در مکانی اسکان داده شوند تا خطر جانی برطرف و بسته به نظرات وزارت راه و شهرسازی، ساختمان دائم برای آنها فراهم شود.

وزیر کشور با بیان اینکه ممکن است در واحدهای نهضت ملی مسکن که شخصی‌سازی می‌شود هم چنین مواردی تکرار شود، تصریح کرد: گزارشی برای شورای نهضت ملی مسکن ارسال شود و وزارت راه وشهرسازی هم نظارت بر ساخت این واحدها را افزایش دهد تا از بروز فاجعه جلوگیری شود.

وحیدی، از اداره کل مدیریت بحران استانداری سمنان خواست به سرعت نسبت به تخلیه ساکنان این مجتمع‌های مسکونی فاقد ایمنی اقدام کند و رسانه‌ها هم نسبت به تنویر افکار عمومی وارد عمل شوند.

وی تاکید کرد: متخلفان ساخت این مجتمع‌ها از هر دستگاهی که باشند باید تحت تعقیب قرار گیرند و خسارات وارده را بپردازند. از این رو، معاونت حقوقی سازمان مدیریت بحران و معاونت عمرانی وزارت کشور باید از سازندگان این مجتمع‌ها شکایت کنند.

وزیر کشور با انتقاد از فقدان نظارت کافی دستگاه‌های متولی بر ساخت و سازها، عنوان کرد: در هر موردی که ساختمان‌ها برابر شناسنامه صادره احداث نشده باشد، باید از طریق مراجع قضایی تحت پیگرد قرار گیرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha