۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۵۳
کد خبرنگار: 5542
کد خبر: 85452042
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اقتصاد بزرگترین دغدغه بایدن برای کسب آرای شهروندان آمریکایی

تهران- ایرنا- نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهند که گزینه اقتصاد بزرگترین دغدغه رأی‌دهندگان آمریکایی در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری ایالات متحده است و دولت «جو بایدن» رئیس جمهوری این کشور قادر به کنترل شرایط در ماه‌های آتی نخواهد بود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از تلگراف، از نظر حامیان حزب دموکرات همه چیز در کاخ سفید خوب پیش می‌رود؛ رشد اقتصادی بالا، نرخ بیکاری پایین و تورم از زمان اوج خود در ژوئن (خرداد) سال گذشته کاهش یافته است.

هفته جاری، رئیس‌جمهوری آمریکا سفر سه روزه خود به پنسیلوانیا یعنی یکی از مهم‌ترین ایالت‌ها (در انتخابات) را شروع کرد و قرار است به زادگاهش در شهر اسکرانتون نیز سفر کند.

او روز سه‌شنبه گذشته در دفاع از عملکرد خود گفته بود: «وقتی به اقتصاد نگاه می‌کنم آن را نه از چشم مارالاگو که از نگاه اسکرانتون می‌نگرم». عبارتی که مفهوم آن رشد اقتصادی را از حیث تأثیر آن بر طبقه متوسط و ضعیف مدنظر دارد و اینکه بیکاری به پایین‌ترین حد خود در ۵۰ سال گذشته رسیده است.

در عین حال، نگاهی به نتایج نظرسنجی‌ها که اقتصاد را بزرگترین دغدغه رأی‌دهندگان نشان می‌دهد حاکی از آن است که بایدن می‌باید رقابت سختی با دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه انتخابات پیش رو داشته باشد.

نظرسنجی اختصاصی تلگراف نشان می‌دهد که مردم چندان نسبت‌به «بایدنومیکس» (سیاست‌های اقتصادی بایدن) خوش‌بین نیستند.

نتایج آخرین نظرسنجی‌ها مربوط به ماه گذشته نشان می‌دهد که در ۶ ایالت نوسانی مهم ازجمله پنسیلوانیا، ترامپ بیشتر از بایدن مورد اعتماد مردم است. در پنج ایالت دیگر هم بیشتر رأی‌دهندگان گفته‌اند که به کارنامه اقتصادی بایدن نمره خوبی نمی‌دهند.

اقتصاددانان مشکل بایدن در حوزه اقتصاد را تورمی می‌دانند که در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۹ درصد رسید و قدرت خرید آمریکایی‌ها را نابود کرد.

آمریکایی‌ها معتقدند که بایدن آنها را با آمارهای کلان اقتصادی سرگرم می‌کند چون در حقیقت وضعیت مالی آنها در دوره ریاست‌جمهوری او بدتر از قبل شده است.

از نظر مردم، اقتصاد کمتر مربوط به نرخ پایین بیکاری و بیشتر مربوط به مقایسه قیمت‌ها با سال ۲۰۱۹ است. به همین دلیل، ترامپ علیرغم پرونده‌های سنگین حقوقی که دارد، از حیث عملکرد اقتصادی آنقدر بهتر از بایدن هست که در سطح ملی فقط یک خانه از او عقب‌تر باشد.

مهار تورم می‌تواند ستاد انتخاباتی بایدن را نجات دهد، اما این کار آسانی نیست. جروم پاول رئیس «فدرال رزرو» در هفته جاری با اشاره به تورم مداوم ۳.۵ درصدی به‌خصوص در قیمت مسکن گفت که کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی بیش از حد طول خواهد کشید. هرچند باتوجه به خیل عظیم داده‌های آماری و خبری، رأی‌دهندگان به این اطلاعات اهمیت نمی‌دهند و ترجیح می‌دهند وضعیت بازار را با قیمت همبرگر بسنجند.

یک پرس غذای آماده در رستوران‌های مک‌دونالد پنسیلوانیا ۱۰ دلار و در کالیفرنیا از این هم بیشتر است و کنترل این هزینه‌ها چیزی است که بعید به نظر می‌رسد دولت بایدن بتواند ظرف چند ماه باقی‌مانده تا انتخابات، محقق کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha