فاز نخست بخش الحاقی بیمارستان هاجر شهرکرد امسال بهره‌برداری می‌شود

شهرکرد- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری، تکمیل بخش الحاقی بیمارستان هاجر شهرکرد را مهمترین و در اولویت‌ طرح‌های عمرانی این دانشگاه عنوان کرد و گفت: فاز نخست این طرح تا نیمه اول امسال بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد حسین اعرابی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت افزود: بخش الحاقی بیمارستان هاجر شهرکرد دارای سه فاز است که فاز نخست آن شامل بخش اورژانس و رادیوتراپی می‌شود که حداکثر تا شهریور ماه افتتاح و بهره‌برداری می‌شود.

وی ادامه داد: ۲ فاز دیگر این طرح نیز تا پایان سال و در نهایت تا نیمه نخست سال آینده تکمیل می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه شرایط کنونی بیمارستان هاجر در شان مردم استان نیست، تصریح کرد: تمام تلاش خود را به کار گرفته تا با تکمیل طرح الحاقی خدمات‌رسانی شایسته‌تری به مردم در حوزه سلامت ارائه دهیم.

اعرابی بهره‌برداری از ۲ دانشکده تا پایان سال را از دیگر طرح‌های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد عنوان کرد و گفت: فضای آموزشی دانشگاه در شرایط مطلوبی قرار ندارد از از آنجاکه سالانه به تعداد دانشجویان رشته پزشکی این دانشگاه اضافه می‌شود، از همین رو توسعه فضاهای آموزشی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه درصددیم تا دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد را به یک دانشگاه بین‌المللی تبدیل کنیم، گفت: در حوزه بین‌الملل دانشگاه باید در شرایط بهتری قرار گیرد و در حال حاضر ۳۰ دانشجوی بین‌الملل در صف انتظار جذب در دانشگاه هستند که باید فرایند جذب سریع‌تر انجام شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری توسعه رشته‌های متناسب با نیاز جامعه را از دیگر برنامه‌های این دانشگاه عنوان کرد و افزود: در این رابطه نیازسنجی در دستور کار قرار گرفته است.

اعرابی تامین و نصب تجهیزاتی وارد شده به استان را از دیگر اولویت‌های بخش سلامت استان برشمرد و تصریح کرد: طی ۲ سال اخیر ۱۵ هزار میلیارد ریال تجهیزات پیشرفته وارد استان شده که بخشی از این تجهیزات "های‌تک" به سبب نبود فضای مناسب هنوز نصب نشده است که در همین رابطه دستگاه "سی‌تی آنژیو" تا نیمه نخست امسال و دستگاه "پزشکی هسته‌ای" تا پایان امسال بهره‌برداری می‌شود.

وی در ادامه سطح سواد سلامت مردم استان را به نسبت مطلوب ارزیابی کرد و گفت: چالش جدی در این رابطه این است که مردم سواد خوبی در حوزه سلامت دارند اما در مقام عمل کمتر آن را به کار می‌گیرند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با گرامیداشت هفته سلامت، اظهار داشت: شعار امسال هفته سلامت با عنوان سلامت خانواده با مردمی‌سازی سلامت نامگذاری شده که در همین رابطه باید گفت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تنها بخش کنونی از تامین کننده سلامت جامعه است و مردم و ارگان‌های دیگر نیز در این رابطه نقش تعیین‌کننده‌ای برعهده دارند.

اعرابی جذب خیرین حوزه سلامت را از دیگر اولویت‌های امسال بخش سلامت استان عنوان کرد و گفت: در همین رابطه کتابچه‌ای از نیازمندی‌های بخش سلامت استان تدوین شده که به زودی از آن رونمایی می‌شود و بر اساس آن جذب خیرین هدفمند می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: بدهی بیمه‌ها به دانشگاه علوم پزشکی حدود چهار هزار میلیارد ریال است.

وجود ۳۰۸ خانه بهداشت فعال در استان

فاز نخست بخش الحاقی بیمارستان هاجر شهرکرد امسال بهره‌برداری می‌شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست اظهار داشت: در حال حاضر خدمات بهداشتی در استان از طریق ۳۰۸ خانه بهداشت، ۹۴ پایگاه سلامت، ۱۳۱ مرکز خدامات جامع سلامت و ۲۴ مرکز شبانه‌روزی به مردم مناطق شهری و روستایی استان ارائه می‌شود.

علی‌ضامن صالحی‌فرد اولویت‌های بهداشتی استان در سالجاری را تشریح کرد و گفت: "سلامت خانواده" و "جوانی جمعیت" ۲ اولویت مهم استان در حوزه بهداشت است که در این رابطه برنامه‌‎های متنوعی در طول سال برگزار می‌کنیم.

وی به عملکرد سال گذشته این معاونت در سال گذشته اشاره کرد و افزود: راه‌اندازی سه شبکه بهداشت و درمان در شهرستان‌های خانمیرزا، فلارد و فرخشهر، افتتاح ۲ مرکز خدمات جامع سلامت شبانه‌روزی در لردگان و اردل، افزایش ۳۵ درصدی ارائه خدمات بهداشتی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی، اجرای نظام ارجاع و نسخه‌نویسی الکترونیک در برنامه پزشکی خانواده از جمله برنامه‌های سال اجرا شده در سال گذشته بود.

افزایش یک درصدی موالید در استان

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری از افزایش یک درصدی موالید در استان طی سال گذشته خبر داد و گفت: برنامه‌های جوانی جمعیت در استان در سال جاری با شدت بیشتری اجرا می‌شود.

صالحی‌فرد با بیان اینکه شاخص دقیقی از میزان سطح سواد سلامت مردم استان در دسترس وجود ندارد، تصریح کرد: مقرر شده تا امسال ارزیابی در این خصوص انجام گیرد.

وی میزان دسترسی مردم به شاخص‌های سلامت را بیش از ۹۵ درصد اعلام کرد و گفت: تمامی جمعیت استان تا حد زیادی به امکانات بهداشتی دسترسی دارند و در سال جاری هشت کانکس بهداشتی برای عشایر استان پیش‌بینی شده است.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای پویش ملی سلامت در استان طی سال گذشته، تصریح کرد: در این پویش بیش از ۷۰۵ نفر معادل ۹۷ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال در غربالگری دیابت و فشار خون شرکت کردند.

صالحی‌فرد یادآور شد: همچنین برای بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار دُز واکسن کرونا معادل ۷۵ درصد جمعیت استان تزریق شد.

وجود یک هزار و ۷۹۶ تخت بیمارستان فعال در استان

فاز نخست بخش الحاقی بیمارستان هاجر شهرکرد امسال بهره‌برداری می‌شود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست از وجود یک‌هزار و ۷۹۶ تخت فعال بیمارستانی خبر داد و گفت: از این تعداد یک هزار و ۵۵۷ تخت تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی و ۲۳۹ تخت غیردانشگاهی است.

علی مختاری افزود: از تعداد تخت‌های بیمارستانی استان ۴۵۳ تخت در بیمارستان هاجر، ۳۸۰ تخت در بیمارستان کاشانی، ۲۰۰ تخت در بیمارستان بروجن، ۱۵۰ تخت در بیمارستان فارسان، ۸۰ تخت در بیمارستان سینا، ۲۳۱ تخت در بیمارستان لردگان، ۴۴ تخت در بیمارستان اردل، ۳۹ تخت در بیمارستان کیار و چهار تخت در مراکز درمانی کوهرنگ و مالخلیفه فعال است.

وی تصریح کرد: راه‌اندازی بخش پیوند کبد غرب کشور با بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار و انجام ۱۰ عمل جراحی موفق، خرید و ورود بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال تجهیزات پزشکی به استان، راه‌اندازی بخش لیزیک چشم بیمارستان کاشانی با دستگاه لیزر اگزایمر پیشرفته به ارزش سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و خرید دستگاه سی‌تی آنژیوگرافی به ارزش ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال بخشی از عملکرد سال گذشته استان در حوزه درمان بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: خرید نخستین دستگاه اسپکت‌سیتی پیشرفته به ارزش ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و خرید اولین دستگاه رادیوتراپی در بخش دولتی استان به ارزش ۲ هزار میلیارد ریال از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته به شمار می‌رود.

مختاری یادآور شد: از سال۱۴۰۰ تاکنون ۱۸۷ پزشک متخصص و ۲۳ پزشک عمومی در استان جذب شد.

تهیه بانک اطلاعاتی دارو در استان

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست از تهیه بانک اطلاعاتی دارو در استان خبر داد و گفت: بر اساس این بانک اطلاعاتی کمبودهای موجود در بازار احصا و جبران می‌شود.

رضا محمدی افزود: کمبود دارو به صورت روزانه رصد می‌شود و چنانچه مردم با کمبودی روبرو شدند آن را به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند.

وی در خصوص فراوانی شیرخشک در داروخانه‌های استان نیز گفت: کمبودی در این خصوص وجود ندارد و فقط در هفته گذشته در ۲ قلم شیرخشک با کمبود روبرو شدیم که این موضوع برطرف شد.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون دانشگاه علوم پزشکی استان با در اختیار داشتن سه مرکز آموزشی درمانی به جمعیت حدود یک میلیون نفری استان خدمات‌رسانی می‌کند.

امسال هفته ملی سلامت از یکم تا هفتم اردیبهشت با شعار "سلامت خانواده با مردمی‌سازی سلامت" همزمان با سراسر کشور در استان چهارمحال و بختیاری گرامی داشته می‌شود.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha