کلیات «طرح تقویتِ تحقیق و نوآوری دفاعی» تصویب شد

تهران- ایرنا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرحی برای تقویت و توسعه علوم در سازمان پژوهش‌ها و نوآوری‌های دفاعی (سپند) موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در نشست علنی روز یکشنبه - دوم اردیبهشت ماه - صحن علنی مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد طرح تقویت و توسعه علوم پژوهش و نوآوری دفاعی در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با کلیات این طرح با ۱۷۲ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از ۲۰۸ نماینده حاضر در مجلس، موافقت کردند.

پیش از رای گیری، ابوالفضل عمویی در توضیح این طرح گفت: سازمان پژوهش‌ها و نوآوری‌های دفاعی (سپند) از سال ۱۳۸۹ با تدبیر رهبر معظم انقلاب و پیشنهاد شهید فخری زاده تشکیل شده و اکنون فعالیت دارد. اما زیر ساخت قانونی برای فعالیت آن امر مهمی است که امروز در مجلس در این باره بحث می‌شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: هدف تشکیل این سازمان این است که با تهدیدات نو پدید و نوظهور و فناوری‌های نو که در حوزه‌های دفاعی و امنیتی در دنیا در حال پیشرفت است، ما هم دستاوردی داشته باشیم و به آن برسیم.

عمویی ادامه داد: اکنون علوم پژوهش و نوآوری دفاعی به یک امر راهبردی تبدیل شده است و پیشبرد این راهبرد در هر کشوری به سرمایه گذاری نیاز دارد تا توانمندی مقابله با تهدیدات دشمن افزایش داده شود.

وی با اشاره به حوزه‌هایی که در مرکز علوم پژوهش و نوآوری دفاعی در حال فعالیت است، تصریح کرد: لیزر، پدافند هسته‌ای، الکترومغناطیس، صوت و غیره از جمله بخش‌هایی است که توسط دانشمندان در این مرکز انجام می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه در دنیا بیشتر تحقیقات در حال انجام است، یادآور شد: دولت‌ها به جهت حساسیت امنیتی، پژوهش‌های فناوری را در حوزه های دفاعی توسعه می‌دهند.

عمویی ادامه داد: هدف تمرکز بر تحقیق و توسعه در حوزه‌هایی است که بخش خصوصی آمادگی سرمایه‌گذاری بر روی آن را ندارد و در طرح پیشنهادی، زمینه لازم فراهم شده تا از توانمندی‌های بخش خصوصی هم استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: تصویب این طرح سبب خواهد شد یک سازمان ذیل وزارت دفاع تشکیل شود و دستور کار این سازمان پیشبرد تحقیق و توسعه در فناوری‌های نو خواهد بود. در موضوع بخش مالی و نیروی انسانی هم از ظرفیت وزارت دفاع در این بخش استفاده خواهد شد.

در ادامه مرتضی حسینی نماینده مردم میانه در مجلس در موافقت با کلیات این طرح، با بیان اینکه اگر امروز اقتداری در کشور داریم حاصل توجه و سرمایه گذاری در بخش تحقیقات دفاعی است، گفت: باید ورود جوانان نخبه تحصیلکرده به حوزه پژوهش میسر شود و بعد از انجام تحقیقات علمی در حوزه دفاعی، این موضوع را به حوزه صنایع دیگر از جمله خودرو تسری داده شود.

محمدرضا صباغیان نماینده مردم بافق در مخالفت با کلیات این طرح گفت: طبق برنامه‌های ششم و هفتم باید از حجم دولت به میزان ۱۵ درصد کاسته شود. اما با این طرح یک سازمان جدید با برنامه‌های جدیدی تأسیس خواهد شد که دولت بزرگ تر می‌شود. همچنین این طرح به دلیل اینکه هزینه ها را افزایش می دهد بر برخلاف اصل ۷۵ قانون اساسی است.

محمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس در موافقت با کلیات این طرح عنوان کرد: باید بستر را برای تقویت قدرت دفاعی فراهم کنیم چرا که امروز کشورهای توسعه یافته پیشرفت های خود را از حوزه دفاعی آغاز کرده و رفته رفته به سایر حوزه ها تسری دادند. البته اگر ایرادی در این طرح وجود دارد در جزئیات قابل بررسی است.

علی اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار در مجلس در مخالفت با کلیات این طرح گفت: اذن فرماندهی کل قوا بر اذن مجلس حاکم است، قاعدتا رهبری فرمودند و این ساختار در سال ۹۷ با اذن رهبری ایجاد شده است و در حال فعالیت است. وقتی که رهبر معظم انقلاب اراده‌ای دارند و این اراده محقق و ساختاری ایجاد شده و در حال فعالیت است چه نیازی به مصوبه مجلس دارد.

سیدجواد حسینی کیا نماینده مردم سنقر در موافقت با کلیات این طرح تاکید کرد: تشکیل سازمان سپند در راستای تولید علم و دانش هسته‌ای و ایرادات جزئی موجود در آن برطرف خواهد شد.

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون ویژه جهش تولید در مجلس در مخالفت با این طرح گفت: این طرح مغایرت‌های جدی با قانون اساسی، فرمایشات رهبری، ساختارهای قانون‌نویسی و  برنامه هفتم دارد.

وی افزود: در همه دنیا بخش مهمی از پژوهش‌های دانشگاه‌ها پژوهش‌های حوزه دفاعی است؛ در حال حاضر دانشگاه‌های بزرگ کشور به ویژه دانشگاه‌های حوزه فنی و مهندسی یکی از بخش‌های مهم‌ آنها هم در حوزه پژوهش و هم در حوزه درآمدی، حوزه مسائل دفاعی است.

وی خاطرنشان کرد: در همه دنیا مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها در خدمت صنایع دفاعی آن کشور است، علم و تکنولوژی از صنایع دفاعی شروع می‌شود، حتی امروز گوشی‌های همراه با برندهای روز دنیا از صنایع دفاعی شروع شده است. 

 همچنین سردار طلایی نیک سخنگوی وزارت دفاع و نماینده دولت در موافقت با این طرح، اظهار داشت: در حوزه نیروهای مسلح و دفاعی رویه معینی وجود دارد و زمانی یک ضرورت راهبردی و بنیادی پیش می آید که ضرورتا باید یک ساختار جدید ایجاد شود. اذن فرماندهی کل قوا اخذ و با اذن ایشان این ساختار تاسیس می‌شود چرا که نمی‌توان کار دفاعی را معطل نگه داشت.

وی اضافه کرد: رویه مقام معظم رهبری این است که وقتی دستور تشکیل یک ساختار جدید می‌دهند اضافه می کنند که بعدا سیر قانونی آن هم طی شود که در این مورد سازمان سپند ۱۴ سال قبل اذن تاسیس گرفت و ۶ سال قبل اساسنامه مصوب آن تصویب شد و امروز با همکاری نمایندگان در مجلس یک کار بزرگ برای پشتیبانی از نظام دفاعی کشور انجام می شود.

سخنگوی وزارت دفاع با تاکید بر اینکه این قانون مقوم جریان دانش پایه در نظام دفاعی کشور خواهد بود، گفت: علت برتری امروز قدرت دفاعی ما در منطقه و منفعل شدن دشمنان ما و قابلیت‌ها و مزیت‌هایی که امروز در حوزه فناوری‌های دفاعی و سامانه‌ها و تسلیحات و تجهیزات در سطح جهانی کسب کردیم، علاوه بر روحیه جهادی، دانش پایه بودن نظام دفاعی کشور است.

سردار طلایی نیک با بیان اینکه «سازمان سپند به همه نیروهای مسلح خدمات علمی می‌دهد»، اظهار کرد: امروز در وزارت دفاع با ۱۰۰ دانشگاه قرارداد فعال داریم و درحال استفاده از همه ظرفیت‌های دانشگاه‌ها هستیم؛ همچنین با هزار و ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان قرارداد جاری داریم؛ اما بکار گیری این دانش و توانمندی نخبگان و جوانان مستعد کشور نیازمند سازمانی است که عهده دار این مسئولیت شود.
سخنگوی وزارت دفاع با تاکید بر اینکه سازمان سپند در سطح مرز شکنی دانش حرکت می‌کند، گفت: از نظر مسائل حفاظتی امکان بیان دستاوردهای علمی عظیم سازمان در دوره موقت تشکیل وجود ندارد. سرریز این دانش دفاعی در حوزه‌های گوناگون دفاعی و غیر دفاعی استفاده می‌شود و این سازمان باید به حوزه‌های مرزشکنی دانش به گونه‌ای ورود کند که در دشمن غافلگیری ایجاد کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha