۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۲۱
کد خبر: 85451441
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

گلاب‌ باغ دولت‌‎آباد یزد بعد از ۲۵۰ سال دوباره راهی حرم امام رضا(ع) می‌شود+فیلم

یزد-ایرنا- مدیر موقوفات باغ تاریخی دولت‌ آباد یزد گفت: بعد از ۲۵۰ سال وقفه، مراسم گلاب‌گیری گل محمدی برای تامین گلاب کفشداری حرم رضوی، اواخر هفته جاری انجام و این گلاب ناب به حرم ارسال می‌شود.

به گزارش ایرنا، علی رضا باقری، روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در سده‌های گذشته و در زمان "محمدتقی‌خان بافقی" والی یزد، گل محمدی در محل موقوفات باغ دولت آباد، کشت و مراسم گلابگیری انجام میشده است.

وی ادامه داد: متاسفانه این سنت، طی سده های گذشته فراموش شد و با پیگیری های انجام شده بعد از نزدیک به ۲۵۰ سال این مراسم احیاء شد و مراسم گلابگیری عصر پنجشنبه این هفته از ساعت چهار عصر و همچنین عصر جمعه در همین ساعت به مدت سه ساعت در محل باغ دولت آباد یزد برگزار می شود.

مدیر موقوفات دولت آباد یزد گفت: این مراسم در وقف نامه دولت آباد وجود دارد و لذا در سال گذشته در فضایی به وسعت هزار و ۷۰۰ متر مربع در باغ، گل محمدی کاشته شد و از امسال این سنت احیا شده و هر سال انجام خواهد شد.

باقری ادامه داد: در حال حاضر ۲ باغچه گل محمدی احیا شده که در سالهای آینده گسترش پیدا می کند؛ نکته آنکه از برکت وقف، بیش از چهار برابر محصول گل محمدی برای گلابگیری برداشت شده و برای سالهای آینده سطح کشت بیشتری را خواهیم داشت.

وی افزود: مراسم گلابگیری، عصر پنجشنبه برای کفشداری حرم امام رضا(ع) و عصر جمعه برای عتبات عالیات در کربلا و نجف انجام می شود و سعی شده گلاب خالص و اعلاء در همین محل گرفته شود و این مراسم در اردیبهشت ماه هر سال ادامه پیدا کند.

مدیر موقوفات دولت آباد یزد گفت: عصر پنجشنبه و روز جمعه ورودی باغ دولت آباد کاملا رایگان است و همه مهمان امام رضا(ع) هستند و از عموم مردم عزیز دارالعباده استان یزد و همه هم میهنان عزیز دعوت می کنیم تا در این مراسم حضور پیدا کنند همچنین نمایشگاهی نیز در حاشیه این مراسم شامل صنایع دستی و گلاب گیری و عرقیجات برپا می شود.

استان یزد ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت گل محمدی دارد و پیش بینی می شود از هر هکتار حدود ۲.۵ تا سه تن گل تازه برداشت شود که از هر یک تن گل تازه، سه هزار لیتر گلاب در واحدهای فرآوری این محصول استحصال می شود.

بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی در استان یزد مربوط به شهرستان خاتم با ۱۸۰ هکتار و شهرستان تفت با ۱۵۰ هکتار است، در استان ۱۴۰ کارگاه فرآوری گلاب به صورت سنتی و هشت واحد صنعتی و مکانیزه نیز در این زمینه وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha