گلایه جانبازان کرمانشاهی از بی‌توجهی به قانون در مناسب سازی معابر شهری
تصویر چهار نفر از جانبازان کرمانشاهی در مراسم رژه نیروهای مسلح امسال

کرمانشاه - ایرنا - جانبازان بالای ۷۰ درصد استان کرمانشاه با ابراز گلایه از فقدان مناسب سازی معابر در این کلان شهر، تاکید دارند که قوانین مصوب مجلس برای آنها اجرا نمی‌شود از این روی مشکلاتی برای آنها در زمینه رفت و آمد، بیمه و درمان ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ استان کرمانشاه که ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد در طول هشت سال دفاع مقدس به صورت مستقیم درگیر جنگ تحمیلی با رژیم بعثی عراق بود و در راه وطن ۳۰ هزار ایثارگر شامل ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۱۹ هزار جانباز و هزار و ۷۵۰ آزاده تقدیم کرد.

وقوع بیش از ۲۷ عملیات دوران دفاع مقدس در جغرافیای سرزمینی کرمانشاه همچون مرصاد، بازی‌ دراز، تنگ حاجیان، محمد رسول‌ الله، والفجر ۱۰، مطلع‌الفجر و نیز بمباران شیمیایی شهر نودشه و روستاهای زرده و دیره شهرستان دالاهو دیگر رویدادهای تاریخ معاصر ایران و سندی بر پایداری مردم کرمانشاهان است.

بیش از ۳۵ سال از پایان جنگ تحمیلی می‌گذرد و برای قشرهایی از مردم به‌ویژه نسل‌ جدید وقایع دفاع مقدس به رخدادی تاریخی تبدیل شده که گاهی حقایقی از آن را می‌شنوند، مدتی تامل می‌کنند و گاه از آن به‌ سادگی می‌گذرند؛ در مقابل اما آنها که با پیامدهای جنگ هشت ساله آشنا هستند به خوبی می‌دانند دفاع‌جانانه از این سرزمین و حفاظت از وجب به وجب خاک میهن به راحتی فراهم نشده و صدها هزار انسان به صورت مستقیم و میلیون‌ها نفر به طور غیرمستقیم هنوز درگیر پسا رخدادهای جنگ هستند و با آن روزگار می‌گذرانند.

بر اساس فرهنگ ایرانی و اسلامی جانبازان که با نثار عضوی از اعضای بدن خویش قدم در راه جانان نهاده و سرافرازانه در آستان ولایت شدند و دل به رضای ربوبی سپردند، حفظ فرهنگ ایثارگری و تکریم و تجلیل از مقام اسوه های بردباری و نجابت ضروری است.

جانبازان کرمانشاهی از مناسب نبودن معابر و رعایت نشدن قانون گلایه دارند

چند نفر از جانبازان دوران دفاع مقدس به نامهای «جلال مهدوی» جانباز ۷۰ درصد، «بهروز حقیقی» جانباز ۷۰ درصد قطع نخاع و «علی جمشیدی» جانباز قطع نخاع در نشستی خبری درددل های خود را مطرح کردند.

هیچ رزمنده‌ای برای رفتن به جنگ به دنبال گرفتن امتیار نبود

بهروز حقیقی جانباز ۷۰ درصد با یادآوری موقعیت استان کرمانشاه به عنوان یکی از جبهه های اصلی در دوران جنگ تحمیلی گفت: کرمانشاه در بحث دفاع مقدس به خوبی معرفی نشده است و بخشی از این نقص شاید به کم کاری مسوولان بازگردد.

وی با بیان اینکه نخستین بار است که نشستی با اصحاب رسانه برگزار می شود، افزود: استان کرمانشاه دارای ویژگی های منحصربفردی در جنگ تحمیلی بود که هیچ کدام از استان های دیگر از آن برخوردار نبودند و تاکنون نیز به آن پرداخته نشده است.

حقیقی با بیان اینکه جنگ از استان کرمانشاه آغاز و در آن نیز به پایان رسید یادآور شد: در دوران جنگ تحمیلی کرمانشاه به یک استان کاملا جنگی مبدل شده بود و بیش از ۱۲ تیپ نظامی در آن حضور داشت و هر تیپ گاهی تا ۱۵ گردان را شامل می شد به طوری که همه استان از مردم و مسوولان به نوعی درگیر جنگ بودند.

جانبازان کرمانشاهی از مناسب نبودن معابر و رعایت نشدن قانون گلایه دارند

وی با بیان اینکه در آن دوران هر رزمنده ای که به جنگ اعزام می شد هرگز به دنبال دریافت امتیاز و مدال افتخار نبود، افزود: حتی تا ۲ سال پس از جنگ نیز در این زمینه قانونی در کشور در حمایت از جانبازان تصویب نشده بود.

رزمنده گذشته و جانباز کنونی ادامه داد: در بحث حمایت از جانبازان قوانینی به تصویب رسیده ولی مشکل اساسی در این زمینه بحث اجراست.

وی با بیان اینکه در طول جنگ تحمیلی ۹ مرحله مجروح شده است، گفت: با وجود مشکلات جسمی و حرکتی هنوز به دلایلی که برای خودم دارم پلاک خودرو جانبازی دریافت نکرده‌ام.

تنها خواسته جانبازان از مسوولان عمل به قانون است

علی جمشیدی از دیگر جانبازان قطع نخاع کرمانشاه می گوید: به دلیل شرایط جسمانی بیش از ۳۰ سال است که تنها کار من نگاه کردن به سقف و دیوارهای خانه ام است؛ انتظار چندانی از مسوولان ندارم و تنها خواسته ام عمل به قانون است نه کمتر و نه بیشتر.

وی که تاکنون بیش از ۳۰ بار تحت عمل جراحی قرار گرفته و یک کلیه اش را نیز از دست داده است افزود: متاسفانه برخی مسوولان معلوم نیست به چه دلایلی در قوانینی که برای جانبازان به تصویب رسیده است سلیقه ای عمل کرده و گاهی به آن عمل هم نمی کنند.

این جانباز جنگ تحمیلی ادامه داد: مطابق قانون بیمه ها موظفند ۱۰۰ درصد هزینه های درمانی جانبازان و افراد تحت تکفل آنان را پرداخت کنند ولی عده ای با بهانه های مختلف از آن طفره می روند.

جمشیدی یادآور شد: در خصوص موضوع درمان که اساسی ترین اولویت ایثارگران است، ببمه دی و تامین اجتماعی نیروهای مسلح برخلاف صراحت و شفافیت قانون مصوب مجلس حاضر به پرداخت کامل هزینه ها و اجرای قانون نیستند.

جانبازان کرمانشاهی از مناسب نبودن معابر و رعایت نشدن قانون گلایه دارند

وی گفت: در بازار آزاد داروها و تجهیزات پزشکی خارجی به وفور وجود دارد ولی جانبازان قادر به تامین نیستند زیرا باید از دارو و تجهیزات مشابه داخلی استفاده کنند که تاثیر لازم را ندارد.

وضعیت نامناسب معابر کرمانشاه مشکلات زیادی را برای جانبازان بوجود آورده است

وی ادامه داد: در حال حاضر حتی یک کوچه و یا خیابان مناسب سازی شده برای تردد جانبازان در کلانشهر کرمانشاه وجود ندارد حتی در بسیاری از ادارات و بانک ها نیز امکانات لازم برای تردد جانبازان و معلولان و حتی استفاده از دستگاه خودپرداز تعبیه نشده است.

این جانباز قطع نخاع که ناگزیر به استفاده همیشگی از ویلچر است، تاکید کرد: متاسفانه در هیچ کجای شهر جای پارک خودرو ویژه معلولان وجود ندارد، با وجود آنکه در قانون به صراحت آمده که خودرو جانبازان از فضای پارکینگ سایر ادارات نیز می توانند استفاده کند ولی این موارد ساده هم اجرا نمی شود.

جمشیدی با بیان اینکه به محض فوت جانباز حق پرستاری همسران آنها قطع می شود، تاکید کرد: چرا مجلس به این چنین مسایلی ورود پیدا نمی کند؟ چرا حق پرستاری همسران جانبازانی که جوانی خود را پای پرستاری و رسیدگی به همسرشان گذاشته اند به راحتی قطع می‌شود.

جانبازان در قبال جامعه متعهد هستند

جلال مهدوی دیگر جانباز ۷۰ درصد نیز گفت: انتظار داریم مسوولان صدای ما را بشنوند و از مشکلات و خواسته های ما اطلاع بیشتری داشته باشند.

جانبازان کرمانشاهی از مناسب نبودن معابر و رعایت نشدن قانون گلایه دارند

وی با بیان اینکه از رسانه‌ها نیز انتظار داریم صدای ما را شنیده و پل ارتباطی جانبازان با مسوولان باشند، گفت: انتظار داریم مسوولان کرمانشاه به دیدار ما بیایند؛ نمی خواهیم مشکلاتمان را بیان کنیم بلکه تنها می‌خواهیم از خودمان بگوییم و اینکه چگونه تعهدمان را در قبال جامعه ادا کنیم.

وی اضافه کرد: انتظار داریم قوانین مرتبط با حوزه ایثارگری و مصوب مجلس به اجرا درآمده و دستگاههای ذیربط ناظر بر حسن اجرای آن باشند.

حوزه درمان جانبازان بیشتر مورد توجه قرار گیرد

همچنین جانباز حقیقی گفت: در حوزه درمان هم اکنون دوگانگی وجود دارد؛ مسوولان کمبود بودجه را دقیقا در این حوزه اعمال می‌کنند و باعث درگیر شدن جانبازان با داروخانه ها و مراکز درمانی می‌شوند در حالی که حوزه درمان از مهمترین بخش هایی است که با سلامت فرد جانباز رابطه مستقیمی دارد.

جانبازان کرمانشاهی از مناسب نبودن معابر و رعایت نشدن قانون گلایه دارند

وی با بیان اینکه برخی جانبازان به دلیل مشکلات حاد جسمانی خود برای درمان باید حتما با هواپیما سفر کنند افزود: تنها ۲ شرکت هواپیمایی حاضر شده اند که بلیط نیم بهاء در اختیار جانباز قرار دهند ضمن آنکه در همان ۲ شرکت نیز همراهان فرد جانباز باید بلیط تمام بها پرداخت کنند.

بخش فیزیوتراپی و توانبخشی بنیاد را به بخش خصوصی واگذار کرده اند

جانباز جمشیدی نیز گفت: در گذشته بخش های فیزیوتراپی و توانبخشی بنیاد جانبازان و حتی استخر آن نیز فعال بود و جانبازان می توانستند از آن استفاده کنند ولی همه این مراکز با وجود نیاز جانبازان به بخش خصوصی اجاره داده شده است.

وی افزود: در صورتی که فرد جانباز نیاز به توانبخشی و فیزیوتراپی داشته باشد ناچار است به مراکز خصوصی مراجعه کند و بیشتر این مراکز به دلیل موقعیت مکانی به گونه ای هستند که فرد جانباز با مشکلات جسمی قادر به ورود به این مراکز نیست.

جانبازان کرمانشاهی از مناسب نبودن معابر و رعایت نشدن قانون گلایه دارند

این جانباز ۷۰ درصد معتقد است: بخش درمان مهمترین دغدغه و نیاز جانبازان است و تا مشکلات این حوزه برطرف نشود ارایه خدمات در حوزه‌های دیگر بی معنی است.

به گزارش ایرنا در پایان این نشست مسوولان بهزیستی کرمانشاه به عنوان میزبان جانبازان از آنها تقدیر کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha