چین: قدرت‌های بزرگ باید از رقابت در اقیانوس آرام جنوبی اجتناب کنند

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه چین، گفت: منطقه اقیانوس آرام جنوبی نباید به عرصه رقابت قدرت‌های بزرگ تبدیل شود و کمک‌ها به کشورهای این منطقه باید بدون شروط سیاسی انجام گیرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، وانگ یی، امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای خود در پاپوآ گینه نو، در جریان سفر به این کشور گفت: منطقه اقیانوس آرام جنوبی نباید به عرصه ای برای بازی قدرت های بزرگ تبدیل شود و هیچ کشوری نباید با این کشورهای جزیره‌ای به عنوان «حیاط خلوت» خود رفتار کند یا با آنها بازی با حاصل جمع صفر و برنامه‌های حذف یک کشور از روابط بین‌المللی را انجام دهد.

وی گفت: تلاش ها برای تحریک رویارویی و رقابت در منطقه جنوبی اقیانوس آرام به نیازهای مردم این منطقه پاسخ نمی دهد.

وانگ گفت: تعامل و همکاری چین با کشورهای جزیره‌ای در اقیانوس آرام جنوبی به حمایت و کمک متقابل برای دستیابی به توسعه مشترک اختصاص دارد و چین به دنبال هیچ گونه منفعت ژئوپلیتیک در منطقه نیست.

وی افزود: چین مایل به حفظ مبادلات در سطح بالا با پاپوآ گینه نو و آغاز مذاکرات برای توافق‌نامه تجارت آزاد در اسرع وقت است.

اقیانوس آرام به منطقه رقابت شدید برای نفوذ بین واشنگتن، که به طور سنتی آن را به عنوان حیاط خلوت خود می نگریست و پکن، که متحدان دیپلماتیک تایوان را در آنجا هدف قرار داده، تبدیل شده است.

رسانه های محلی اواخر روز جمعه گزارش دادند که مناسه سوگاواره، نخست وزیر جزایر سلیمان که طرفدار چین است، کرسی خود را در انتخابات سراسری حفظ کرده است.

رسانه دولتی شین هوا گزارش داد، وانگ یی گفته است: همه طرف ها باید به انتخاب مردم جزایر سلیمان احترام بگذارند و از مداخله در امور داخلی آنها خودداری کنند.

انتخابات روز چهارشنبه جزایر سلیمان، اولین انتخابات پس از انعقاد پیمان امنیتی سوگاواره با چین در سال ۲۰۲۲ بود و این کشور جزیره‌ای اقیانوس آرام را به پکن نزدیکتر کرد، اقداماتی که به دلیل تأثیر بالقوه بر امنیت منطقه، آمریکا و استرالیا را نگران کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha