۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۳۷
کد خبر: 85450924
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تنش گرمایی و شوری مهمترین موانع افزایش عملکرد گندم در جنوب کرمان است

جیرفت- ایرنا- رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی جنوب استان کرمان گفت: تنش گرمایی (بادزدگی آخر فصل)، تنش های شوری، خشکی و خسارت عوامل بیماری‌زا از مهمترین عوامل بازدارنده افزایش عملکرد کشت گندم در این منطقه است.

به گزارش ایرنا، احمد آیین روز شنبه در جمع اهالی رسانه اظهار کرد: هنوز علف های هرز آسیب می زنند، برخی سال ها آفات هم داریم، بنابراین سعی کرده‌ایم بذرهایی را میان کشاورزان توزیع کنیم که مقاوم بودن از مهمترین ویژگی های آنها باشد.
وی یادآور شد: در گذشته چالش زیادی داشتیم که کشاورزان بذرهایی ناسازگار با منطقه را خریداری می کردند الان هم رخ می دهد اما با توجه به وجود بذرهای مناسب در منطقه، این مشکل کمتر شده است.
آیین افزود: گندم با ۴۵ هزار هکتار بیشترین سطح زیر کشت محصولات زراعی جنوب کرمان را به خود اختصاص داده است.

تنش گرمایی و شوری مهمترین موانع افزایش عملکرد گندم در جنوب کرمان است

عملکرد تولید گندم بالاتر از سطح ابلاغی
وی ادامه داد: بررسی هفت ساله نشان می دهد افزایش تولید گندم بویژه در سال زارعی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در واحد سطح به چهار هزار و ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار رسیده است.
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی جنوب استان کرمان گفت: این عملکرد هفت درصد از عملکرد ابلاغی بالاتر بوده است و تلاش می کنیم در سال های زراعی آینده آن را افزایش دهیم.
وی تامین بذر اصلاح شده و استاندارد را یکی از دلایل افزایش عملکرد در واحد سطح دانست و اضافه کرد: سال زراعی گذشته هشت هزار و ۲۰۰ تن بذر توزیع کردیم و بر آن نظارت و کنترل داشتیم.
آیین ادامه داد: تنوع بخشی در سبد ارقام گندم مورد توجه بوده و ارقامی شامل مهرگان، سحر، چمران ۲، برات، آینه، جلال، اوج، ماهان و طلایی در جنوب کرمان توزیع شده و مورد استفاده است.
وی با بیان اینکه انتقال دانش فنی به مزارع صورت گرفته است یادآور شد: دوره‌های آموزشی متعددی با همکاری مدیریت سازمان ترویج جهاد کشاورزی برگزار شده است.

آیین افزود: بخشی از بهبود عملکرد ناشی از حمایت ها، تامین به‌موقع نهاده‌ها، افزایش ضریب مکانیزاسیون(بالای ۸۰ درصد)، بیمه محصول و خدمات فنی بوده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha