تکمیل پازل المپیکی کشتی آزاد با جنگ گلادیاتورها

تهران- ایرنا- ترکیب نهایی کشتی آزاد ایران برای حضور در المپیک بعد از بازگشت مرد پرآوازه ورزش ایران به اردوهای تیم ملی مشخص خواهد شد.

به گزارش ایرنا، با پایان مسابقات گزینشی کشتی آزاد در بیشکک قرقیزستان شمار سهمیه‌های ایران به عدد پنج رسید و فدراسیون باید منتظر عملکرد علیرضا سرلک در پیکارهای استانبول باشد تا ترکیب نهایی تیم برای حضور در قلب اروپا مشخص شود. سرلک در صورت قرار گرفتن در جمع سه نفر برتر رقابت‌های ترکیه ضمن کسب سهمیه ششم ایران مسافر پاریس می‌شود.

با وجود کسب پنج سهمیه کشتی آزاد هنوز ترکیب نهایی تیم ملی برای المپیک پاریس مشخص نشده و دوستداران این رشته منتظر بازگشت کاپیتان پرافتخار تیم ملی کشتی آزاد هستند. حسن یزدانی که به خاطر جراحی کتف ۲۰۰ روز از تمرینات دور بود، قرار است از اردیبهشت به اردوها اضافه شود تا ارزیابی نهایی در خصوص میزان آمادگی وی به عمل آید.

تاکنون تیم‌های روسیه و جمهوری آذربایجان موفق به کسب هر ۶ سهمیه المپیک در کشتی آزاد شده‌اند.

براساس چرخه انتخابی تیم ملی، یزدانی به دلیل کسب نقره جهانی و طلای بازی‌های آسیایی از دوره اول چرخه (قهرمانی کشور) معاف بود. در این وزن نفر نخست کشور به قهرمانی آسیا اعزام شد اما نتوانست در دیدار نهایی این مسابقات حضور پیدا کند. وفایی‌پور در بیشکک به مدال برنز بسنده کرد تا عملا از چرخه خارج شود. خارج شدن وفایی‌پور از چرخه انتخابی به معنای حضور بی‌قید و شرط یزدانی در المپیک نیست بلکه دوری چند ماهه وی از تمرینات این نگرانی را ایجاد کرده که وی در یکصد روز مانده به المپیک نتواند به آمادگی لازم برای کسب افتخار در المپیک دست پیدا کند.

تکمیل پازل المپیکی کشتی آزاد با جنگ گلادیاتورها

این شرایط موجب شد تا فدراسیون به صورت غیر رسمی بازنگری در چرخه انتخابی وزن ۸۶ کیلوگرم را در دستور کار قرار دهد. علیرضا دبیر در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه چرخه به مانند هر دستورالعمل دیگر می‌تواند در شرایط ضروری تغییر کند، گفت: ما در این دنیا فقط قرآن را نمی‌توانیم عوض کنیم؛ حتی مراجع محترم تقلید هم به روز فتوا می‌دهند و دین اسلام برای همین است که پویا و زنده است. در چرخه انتخابی هم یک جایی نوشته شده که قابل تغییر است.

تاکید رئیس فدراسیون کشتی بر قابل تغییر بودن چرخه احتمال انتخابی بین حسن یزدانی و کامران قاسمپور را افزایش داده و به نظر می‌رسد که این رقابت در خرداد داغ ورزش کشور در یک تورنمنت خارجی یا انتخابی درون تیمی برگزار خواهد شد تا بهترین نفر ممکن را از بین قهرمانان به المپیک اعزام شود. با برگزاری انتخابی وزن ۸۶ کیلوگرم ترکیب نهایی تیم ملی کشتی آزاد برای المپیک پاریس مشخص خواهد شد.

در زیر نگاهی به مسافران کشتی آزاد ایران برای حضور در پاریس خواهیم داشت:

۵۷ کیلوگرم: در این وزن احمد محمدنژاد جوان نماینده اول ایران برای کسب سهمیه در بیشکک بود که در نهایت با باخت برابر حریف مغولی نتوانست موفقیتی کسب کند و بنا بر اعلام محسن کاوه سرمربی تیم ملی، علیرضا سرلک به گزینشی استانبول اعزام خواهد شد تا تکلیف سهمیه این وزن مشخص شود. اگر سرلک موفق به کسب سهمیه شود مسافر پاریس خواهد شد در غیر این صورت کشتی آزاد ایران با پنج نماینده در پاریس حضور می‌یابد.

۶۵ کیلوگرم: براساس چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد رحمان عموزاد خلیلی به خاطر کسب سهمیه و افتخاراتی که در چند سال گذشته کسب کرده از قهرمانی کشور معاف بود. در این وزن عباس ابراهیم‌زاده به قهرمانی کشور رسید و به همراه رحمان به تورنمنت رنکینگ‌دار اتحادیه جهانی کشتی در زاگرب اعزام شد. ۲ نماینده ایران در مرحله نیمه نهایی وزن ۶۰ کیلوگرم برابر هم قرار گرفتند که رحمان عموزاد خلیلی موفق شد با نتیجه ۱۴ بر ۴ ابراهیم‌زاده را شکست داده و به فینال رسید. رحمان فروردین ماه نیز موفق به کسب نشان طلای قهرمانی آسیا شد و حضورش را در پاریس قطعی کرد.

تکمیل پازل المپیکی کشتی آزاد با جنگ گلادیاتورها

۷۴ کیلوگرم: تا پیش از مسابقات قهرمانی کشور از امیرمحمد یزدانی به عنوان یکی از مدعیان این وزن یاد می‌شد اما شکست یزدانی برابر عادل پناهی در قهرمانی کشور، موجب شد تا وی نتواند در چرخه انتخابی تیم ملی حریف یونس امامی شود. حسین ابوذری با قهرمانی در این وزن خود را به عنوان یک مدعی جدید معرفی کرد. او اواخر سال گذشته در جام یاشاردوغو با شکست برابر واسیلی دیاکون از مولداوی با نتیجه ۳ بر یک مغلوب شد و با توجه به شکست حریفش در مراحل بعدی، از دور رقابت‌ها کنار رفت. ابوذری در قهرمانی آسیا نیز نتوانست به فینال صعود کند تا امامی با توجه به کسب سهمیه المپیک در بیشکک، عملا مسافر پاریس شود.

تکمیل پازل المپیکی کشتی آزاد با جنگ گلادیاتورها

۸۶ کیلوگرم: نفر نهایی این وزن پس از برگزاری انتخابی بین قاسمپور و یزدانی مشخص می‌شود.

۹۷ کیلوگرم: تا پیش از مسابقات قهرمانی کشور در ساری، گره کور کشتی ایران وزن ۹۷ کیلوگرم بود که مدعیان زیادی مانند کامران قاسمپور، محمدحسین محمدیان و مجتبی گلیج برای رسیدن به آن دورخیز کرده بودند؛ اما امیرعلی آذرپیرا با کسب نشان طلای قهرمانی کشور، طلای زاگرب (شکست اسنایدر) و کسب سهمیه المپیک توانست بالاتر از سایر مدعیان مسافر پاریس شود. در این وزن محمدحسین محمدیان نایب قهرمان کشور نیز در مسابقات قهرمانی آسیا به عنوانی بهتر از سومی نرسید. مجتبی گلیج نیز در دور نخست مسابقات ساری حذف شد.

تکمیل پازل المپیکی کشتی آزاد با جنگ گلادیاتورها

۱۲۵ کیلوگرم: در این وزن پادشاه کشتی جهان حضور دارد اما حضور وی در المپیک راحت نبود بلکه پنجه در پنجه یکی از جوانان کشتی ایران انداخت. کشتی‌های امیرحسین زارع و امیررضا معصومی در چند سال گذشته به یک رقابت دیدنی در سنگین وزن تبدیل شده و این ۲ قهرمان در زاگرب مقتدرانه به فینال مسابقات رنکینگ‌دار اتحادیه جهانی کشتی رسیدند. زارع در فینال با نتیجه پنج بر صفر معصومی را شکست داد و صاحب دوبنده تیم ملی در المپیک شد. زارع در قهرمانی آسیا هم به نخستین قهرمانی خود در قاره کهن دست پیدا کرد.

تکمیل پازل المپیکی کشتی آزاد با جنگ گلادیاتورها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha