دولت اکوادور برای مقابله با بحران انرژی، وضعیت اضطراری اعلام کرد

تهران- ایرنا- دولت اکوادور به‌دلیل شرایط بحرانی بخش برق به موجب بروز خشکسالی شدید و همچنین تهدید آشوب‌های جدی داخلی، به مدت ۶۰ روز در سراسر این کشور آمریکای جنوبی، وضعیت اضطراری اعلام کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، طبق فرمان اجرایی صادر شده از سوی دنیل نوبوآ رئیس‌جمهوری اکوادور، حقوق شهروندی محدود نشده اما استقرار پلیس و نیروهای مسلح در سراسر این کشور پیش‌بینی می‌شود.

در ماده نخست این فرمان آمده است: به‌دلیل آشوب شدید داخلی و فاجعه عمومی در سراسر قلمرو کشور ناشی از شرایط اضطرار در بخش برق، به منظور تضمین تداوم خدمات رسانی عمومی در بخش انرژی الکتریکی، وضعیت اضطراری اعلام می‌شود.

به گزارش رسانه‌های محلی، مخزن مسار (Mazar)، دومین مخزن بزرگ در اکوادور، در کانون بحران انرژی قرار دارد که این کشور را تحت تاثیر قرار داده است. این مخزن در استان جنوبی آسوآی (Azuay) واقع شده است و مجموعه ای از سه نیروگاه برق‌آبی با توان کل ۱۷۵۷ مگاوات، معادل بیش از یک سوم نیاز ملی این کشور را تامین می‌کند.

دولت اکوادور روز چهارشنبه (۱۷ آوریل/ ۲۹ فروردین) اعتراف کرد که مخزن مسار فاقد ذخایر برای تولید برق است و از بعدازظهر سه شنبه از کار افتاده است.

این اقدام پس از قطعی طولانی‌مدت برق در سراسر کشور صورت گرفت و مقام‌های دولتی نسبت به خرابکاری ابراز ظن کردند. این فرمان، بسیج و مداخله پلیس ملی و نیروهای مسلح در سراسر این کشور به منظور حفاظت از تاسیسات زیربنایی انرژی حیاتی «برای جلوگیری از خرابکاری، حمله‌های تروریستی یا سایر تهدیدهایی که ممکن است بر عملکرد آنها تاثیر بگذارد» را پیش‌بینی کرده است.

طبق گزارش روزنامه ال اونیورسو، هدف دولت از اعلام وضعیت اضطراری، تضمین تداوم خدمات برق عمومی است.

در ابتدای سال جاری میلادی (۲۰۲۴/ اواخر دی)، نوبوآ به دلیل خشونت منتسب به باندهای جنایتکار نیز در کشور وضعیت اضطراری اعلام کرده بود.

بحران انرژی در شرایطی بر اکوادور سایه افکنده است که فردا یکشنبه، ۲۱ آوریل (دوم اردیبهشت) بیش از ۱۳ میلیون رای‌دهنده اکوادوری برای پاسخ به ۱۱ سوال که عمدتا مربوط به امنیت است، به پای صندوق‌های رای فراخوانده شده‌اند. از ۱۱ سوال، پنج مورد مربوط به همه‌پرسی است و هدف آن اصلاح قوانین یا اصلاحات در قانون اساسی ۲۰۰۸ است.

تارنمای فرانس ۲۴ در گزارشی نوشت: دولت‌های کلمبیا و اکوادور به دلیل خشکسالی با وضعیت بحرانی روبرو هستند که منجر به جیره‌بندی آب یا برق و تعطیلی روزهای کاری برای صرفه‌جویی در مصرف آب شده است. دمای بالای هوا و کمبود بارندگی باعث ایجاد بحران در بخش انرژی هر دو کشور شده است؛ چرا که حجم مخازن به حداقل خود نزدیک شده‌اند. در اکوادور، این بحران با تعلیق صادرات انرژی از کلمبیا بدتر شده و خاموشی‌ها مکرر بوده است.

اکوادور دیروز جمعه، بار دیگر به دلیل بحران جدی انرژی که دولت نوبوآ را به تعطیلی روز کاری و کلاس‌های مدارس وادار کرد، با خاموشی هشت ساعته مواجه شد.

اگرچه کارشناسان، تغییرات اقلیمی را به عنوان عاملی برای تشدید پدیده ال نینو در هر سال عنوان می کنند، اما دولت اکوادور همچنین در حال بررسی فرضیه ادعایی خرابکاری در شبکه برق پیش از برگزاری همه‌پرسی یکشنبه است.

در همسایگی اکوادور، دولت کلمبیا نیز تعلیق فعالیت‌های بخش دولتی و حتی خصوصی برای دیروز جمعه (۱۹ آوریل) را به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب خواستار شد و این روز را «روز مدنی صلح با طبیعت» نامید.

کارشناسان روز پنجشنبه اعلام کردند که کشورهای آمریکای لاتین در حالت آماده‌باش هستند زیرا پدیده آب‌وهوایی معروف به ال نینو (با باران‌های فراوان) به سرعت به لا نینا (با خشکسالی شدید) تبدیل می‌شود و برای مردم و محصولات منطقه، زمان کمی برای بهبودی باقی می‌گذارد.

در جریان پدیده ال نینو، بادهای به سمت غرب در امتداد خط استوا کاهش می‌یابند و آب گرم به سمت شرق کشیده می‌شود که این موجب گرمای سطحی بالاتر در اقیانوس‌ها خواهد شد.

کارشناسان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) اعلام کردند ال نینو و باران‌های فراوان آن می‌تواند به زودی به خشکسالی‌های ناشی از لا نینا و همچنین فصل طوفان شدید در آمریکای جنوبی تبدیل شود.

مجموع الگوی آب و هوایی شامل ال نینو، لا نینا و یک مرحله خنثی معمولاً بین دو تا هفت سال طول می‌کشد، اما کارشناسان می‌گویند دوره انتقال از ال نینو به لانینا در حال کوتاه شدن است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha