اینجا بهشت است +فیلم

۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۱۱
کد خبر: 85450403
اینجا بهشت است +فیلم

ساری - ایرنا - صدای چهچه و آوازخوانی پرندگان و دیگر حیوانات در جنگل های هیرکانی نوای خوش از سرزندگی و سرمستی حیوانات در فصل بهار و در دلِ طبیعت دل انگیز مازندران را گوشزد می کند که بخشی از این نغمه خوانی پرندگان در این منطقه به تصویر کشیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‌ جنگل‌های هیرکانی به عنوان قدیمی‌ترین نوع جنگل‌های جهان و پس از کویر لوت به عنوان دومین اثر بزرگ طبیعی کشور در چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی که در باکو مرکز کشور آذربایجان برگزار شد، با اکثریت آرا در فهرست میراث جهانی قرار گرفت و خواستگاه و محل سکونت حیوانات متنوع و پُرشماری است.

جنگل‌های هیرکانی با ۱.۹ میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان، در گستره‌ای به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد. البته لازم به ذکر است که بخشی کوچکی از جنگل‌های هیرکانی در کشور آذربایجان قرار دارد.

در زمان حاضر جنگل‌های هیرکانی، زیست بوم ۲۹۶ گونه پرنده و ۹۸ گونه پستاندار است. همچنین ۱۵۰ گیاه بومی درختی و بوته‌ای (مانند شمشاد و انجیلی) نیز در آن یافت می‌شود.

جالب است بدانیم استان مازندران دارای بیش از یک میلیون هکتار عرصه جنگلی است که معادل ۵۳ درصد کل جنگل‌های شمال کشور می‌باشد، در حالی که ۲ استان دیگر گلستان و گیلان فقط ۴۷ درصد از وسعت جنگلی شمال کشور را در اختیار دارند. این نسبت در ثبت جنگل‌های هیرکانی نیز حفظ شده است به طوری که از ۱۲ لکه جغرافیایی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو ۶ لکه مربوط به مازندران است.

اینجا بهشت است +فیلم

به عبارت دقیق‌تر در مجموع تعداد ۱۲ لکه (به عبارتی ۱۵ سایت که لکه جنگل ابر در استان سمنان یک کامپلو سایت می‌باشد و از سه سایت مجزا تشکیل شده است) در چهار استان گیلان، مازندران، گلستان و سمنان قرار دارد.

جنگل های هیرکانی به عنوان نماد بنا به اعلام اداره کل حفاظت از محیط زیست مازندران، ۲۴ درصد وسعت مازندران جزو ۲۱ منطقه چهارگانه محیط زیست است که شامل بیش از ۵۰۰ هزار هکتار تحت مدیریت اداره کل حفاظت از محیط زیست استان است. مناطق چهارگانه محیط زیست شامل پارک ملی، ‌ اثر طبیعی ملی، ‌پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده است

مازندران دارای پارک های ملی شاهدژ، ‌پابند و نیز پناهگاه حیات وحش میانکاله، ‌سمسکنده و دشت ناز، ‌دو دانگه و چهار دانگه و فریدونکنار است و آثار طبیعی ملی این استان شامل خشکه داران، ‌قلل سه گانه علم کوه، تخت سلیمان، سیاه کوه و دماوند و همچنین دیگر مناطق حفاظت شده است.

این روزها در ماههای بهاری سال همانطور که درختان جنگل های هیرکانی رخت نو بر تن کرده و سبزینه پوش شده اند حیوانات ساکن در آن نیز سرمست از چهره دلربای بهاری جنگل چکامه های شاد سر می دهند که گوش دادن به این نغمه ها برای هر انسانی گوشنواز است.

اینجا بهشت است +فیلم

رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: حیات وحش بواسطه وجود حضور پُرتعداد جانوران تنوع زیستی متنوعی دارد که از نظر دوستداران و علاقمند به محیط زیست و حیات وحش مهم به شمار می رود.

کوروس ربیعی افزود: محیط زیست مازندران، بیش از ۳۵۵ گونه پرنده، ۱۷ گونه خزنده، ۹ گونه دوزیست، ‌ ۲۷ گونه مار، سه گونه لاک پشت، ‌۶۳ گونه پستاندار و ۷۰ گونه ابزیان آبهای داخلی تنوع جانوری دارد.

وی با تاکید بر اینکه هر گونه دخل و تصرف در محیط زیست برای حیات وحش آسیب زننده و خسارت بار است، ‌ادامه داد:‌ بخصوص بهار به عنوان فصل زایش و فرزندآوری گونه های جانوری محیط زیست به شمار می رود که حضور انسان ها در محیط زیست می بایست با رعایت این نکات همراه باشد.

رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران گفت:‌ با توجه به اینکه محیط زیست استان محلی برای تابستان گذرانی پرندگان از اقصی نقاط جهان و کشور است رعایت نکات لازم در هنگام تردد و حضور در جنگل ها و تالاب ها که محل استقرار این پرندگان است ضرورت دارد.

وی افزود: به خصوص اینکه حضور پرندگان در نیزار تالاب ها و لانه گزینی برای تخم گذاری یکی از نقاطی است که احتمال تخریب براثر رفت و آمد انسان ها در آنها وجود دارد.

ربیعی گفت: در زمان حاضر گونه های حیات وحش از نوع پرندگان در محیط زیست مازندران در حال لانه سازی یا تخم گذاری هستند که دست زدن به آنان غیراز برهم خوردن آرامش این موجودات زیبا امکان انتقال بیمارهایی مانند آنفولانزا به انسان را فراهم می کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha