دیابت با اصلاح سبک زندگی تا ۸۰ درصد قابل پیشگیری است

مشهد- ایرنا- مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای غیر واگیردار دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: ابتلا به دیابت که از آن به عنوان قاتل خاموش یاد می شود با تغییر سبک زندگی تا بیش از ۸۰ درصد موارد قابل پیشگیری است.

دکتر زهرا دستجردی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دیابت ممکن است سالها هیچ علامتی در فرد نداشته باشد، مبتلایان به این بیماری پس از غربالگری و انجام آزمایش تشخیص داده می شوند.

وی بر اهمیت غربالگری و تشخیص زودهنگام بیماری دیابت در درمان و پیشگیری از ابتلا به عوارض آن از جمله سکته قلبی، زخم پای دیابت، اختلال در بینایی و غیره تاکید کرد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیردار دانشگاه علوم پزشکی نیشابور ادامه داد: در این راستا تست قند خون ناشتا در پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت این دانشگاه به صورت رایگان انجام می‌شود.

دیابت با اصلاح سبک زندگی تا ۸۰ درصد قابل پیشگیری است

وی ادامه داد: اندازه گیری قند خون در چهار مرحله شامل تست قند خون ناشتا، تست تحمل گلوکز ۲ (ساعت بعد از مصرف غذا)، تست قند خون سه ماهه ( ای. وان. سی) و قند خون تصادفی انجام می‌شود.

دستجردی گفت: در تست قند خون ناشتا که پس از هشت ساعت عدم مصرف کالری انجام می شود، قند خون ۹۹ و کمتر طبیعی، قند خون بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ پره دیابتیک (در معرض دیابت) و قند خون ۱۲۶ به بالا نشانه دیابت است.

دکتر دستجردی افزود: در بیماری های مزمن، بهترین مدیر در کنترل بیماری خود فرد است؛ همه افراد باید مقادیر طبیعی و غیر طبیعی قندخون خود را بدانند تا برای مراقبت از خود توانمند بوده و در صورت افزایش قندخون پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

دیابت با اصلاح سبک زندگی تا ۸۰ درصد قابل پیشگیری است

وی پیشگیری را مقدم بر درمان دانست و ادامه داد: راه های پیشگیری از دیابت شامل کاهش وزن، ورزش منظم روزانه، کاهش مصرف نمک و شیرینی ، افزایش مصرف میوه، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل، عدم مصرف دخانیات و مدیریت استرس است.

به گفته وی، ورزش یکی از مهمترین درمان های غیر دارویی دیابت است و حداقل پنج روز در هفته و روزی نیم ساعت و حداکثر یک ساعت ورزش روزانه پیشنهاد می شود.

دانشگاه علوم پزشکی نیشابور به ۵۸۰ هزار نفر جمعیت چهار شهرستان نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه، خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha