هندسه جدید غرب آسیا پس از عملیات «وعده‌صادق»

تهران- ایرنا- تحلیلگر اندیشکده «شورای آتلانتیک» با بیان اینکه ایران با حمله مستقیم خود به اسرائیل سابقه و هنجار جدیدی را در منطقه ایجاد کرده است، خواستار مدیریت اوضاع از سوی ایالات متحده شد.

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا، «ویلیام اف. وکسلر» تحلیلگر موسسه شورای آتلانتیک در ارزیابی تحولات منطقه عنوان داشت همانطور که ایران چگونگی و مکان پاسخ‌دهی به حمله اسرائیل در دمشق را به دقت بررسی کرد آمریکا و اسرائیل باید برای مدیریت اوضاع پس از این واکنش ایران اقدام کنند.

وی معتقد است که هدف تهران آشکارا این بود که مانع اسرائیل از هدف قرار دادن مجدد تأسیسات دیپلماتیک خود شود زیرا آن ها مکان‌هایی امن برای استفاده دیپلمات‌ها و کارشناسان بوده‌اند.

وکسلر تصریح کرد: ایران با حمله خود از نظر عملیاتی، این پیام غیرقابل انکار را ارسال کرد که نمی‌خواهد باعث تشدید بیشتر اوضاع شود و جرقه یک جنگ واقعی در منطقه‌ را روشن کند. با همین هدف بود که تهران حملات دوربردی را انتخاب کرد که قابل دفاع کردن بودند و در پیام های خود نیز تاکید داشت ایالات متحده خود را از موضوع کنار نگاه دارد.

تحلیلگر این اتاق فکر آمریکایی با بیان اینکه وضعیت موجود پس از ۷ اکتبر به نفع ایران تمام شده است، افزود: در شرایط کنونی منطقه، برنامه هسته‌ای ایران از تیررس توجه‌ها خارج شد، بدون مانع چندانی به پیشرفت خود ادامه می‌دهد و حتی از نقاط عطفی که زمانی به شدت غیرقابل قبول بودند، عبور کرده است. علاوه بر این، ایران تاکنون از ایجاد هرگونه خطر واقعی برای حزب‌الله که سنگری در مقابل اسرائیل برای حمله به زیرساخت‌های هسته ای آن است، جلوگیری کرد.

هنجار جدید ایران برای منطقه غرب آسیا

وی با بیان اینکه واکنش ایران موجب خلق یک سابقه شد، اضافه کرد: از نظر استراتژیک، تهران به دنبال ایجاد یک روال جدید بود تا ماهیت درگیری جاری با اسرائیل را به نفع خود تغییر دهد. اکنون این سابقه ایجاد شده است که ایران می‌تواند به صورت مستقیم به اسرائیل حمله کند و قادر است این کار را از خاک ایران انجام دهد. بنابراین، ایران سرفصلی را ایجاد کرد، امری که برای چند دهه‌ به تدریج آن را تقویت کرد.

این گزارش با بیان اینکه کمک ایران به نیروهای نزدیک به خود عادی شده است، ادعا کرد ایران از مدت‌ها قبل این کار را در یمن انجام داد و از طریق انصارالله توانایی جدیدی را کسب کرد که طی آن هر زمان که بخواهد می تواند تنگه باب المندب را ببندد. تهران از طریق حزب الله لبنان نیز توانایی خود را برای تهدید اسرائیلی‌ها نشان داده است.

نویسنده گزارش تاکید دارد: تهران به شکلی مشابه موفق به ایجاد رسم و سابقه‌ای در زمینه حمله مستقیم به اسرائیلی ها شد به نحوی که در صورت دستیابی به تسلیحات هسته‌ای، می‌تواند برای ایران ارزشمند باشد. علاوه بر این ایران هم محدودیت‌ها در توانمندی ایالات متحده و هم توانایی های قابل اطمینان خود را به نمایش گذاشت. اگرچه واشنگتن برای چند دهه به امنیت اسرائیل متعهد بوده است با این حال، اکنون تهدید مستقیم اسرائیل، بدون واکنش نظامی ایالات متحده همراه بود.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که اقدام اخیر ایران به دولت‌های عربی خلیج فارس این نکته را گوشزد کرد که نباید به چتر امنیتی غیر قابل اعتماد و بی‌اثر ایالات متحده وابسته باشند.

کارشناس شورای آتلانتیک درپایان با بیان اینکه «اهداف ایران منطقی و سنجیده بود و تهران با درک نقاط قوت خود و نقاط ضعف حریف بازی کرد» خواستار آن شد که اسرائیل و ایالات متحده نباید اجازه دهند ایران به اهداف ذکر شده فوق دست یابد، درعوض واشنگتن باید دست اسرائیل را علیه حماس باز بگذارد، روند عادی سازی را پیگیری کند و ژئوپلیتیک منطقه را علیه ایران تغییر ‌دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست خارجی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha