۲۹ فروردین ۱۴۰۳، ۱۵:۱۰
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85448126
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیگیری ایرنا نتیجه داد/ رفع مشکل کم آبی بزرگترین گاوداری خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- ۱۶ فروردین ماه امسال بود که توقف طرح گاوداری ۱۰ هزار راسی شیروان خراسان شمالی رسانه ای شد و اکنون در آستانه چهار سالگی رکود آن، مسوولان قول مساعد تکمیل فاز نخست این پروژه را داده اند.

به گزارش ایرنا، بررسی این مشکل دست مایه تولید گزارش و خبر خبرگزاری جمهوری اسلامی قرار گرفت و بررسی ها نشان می داد که عملیات اجرایی ساخت گاوداری ۱۰ هزار راسی خراسان شمالی از سال ۱۳۹۹ در زمینی به مساحت ۱۰۷ هکتار در روستای خرم‌آباد شهرستان شیروان آغاز شد و تاکنون بدلیل نبود تسهیلات و تعلل شرکت سرمایه گذاری با ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی متوقف مانده است.

شهرستان شیروان با داشتن ۷۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین رتبه نخست را در تولید گوشت قرمز خراسان شمالی را دارد و سالانه بیش از پنج هزار تن گوشت قرمز در این شهرستان تولید و روانه بازار می شود.

ظرفیت‌های دامپروری در این شهرستان موجب شد تا اجرای طرح گاوداری ۱۰ هزار راسی این شهرستان توسط شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی(شستا) در سال ۱۳۹۹ آغاز شود ولی تغییرات پیاپی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری شستا علت کندی روند گاوداری ۱۰ هزار رأسی عنوان شده است.

این طرح دامپروری ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امسال هم کار عمرانی برای این طرح انجام نشده است و مسوولان عدم نقدینگی منابع مالی و تامین آب شرب دام را از مهمترین علل روند کندی طرح و توقف در نیمه راه می دانند.

آب مورد نیاز این طرح که در ابتدا قرار بود از محل سد بارزوی شهرستان تامین شود ولی خشکسالی ها و پایین آمدن سطح آب اجرای این طرح را با کندی مواجه کرد.

بر اساس نظر دست اندرکاران این طرح یک میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر آب در روز برای اجرای این پروژه نیاز است که با یک حلقه چاه آب تامین می شود و تاکنون هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل شستا برای گاوداری هزینه شده است.

قرار بود تا این طرح طی چهار یا پنج مرحله به اتمام برسد که در صورت تکمیل فاز نخست با ۲ هزار راس دام مولد، روزانه ۸۰ تن شیر تولید خواهد شد.

۱۶ فروردین ماه جاریبود که خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، گزارشی با عنوان «عملیات ساخت بزرگترین گاوداری خراسان‌شمالی؛ توقف در نیمه راه» تهیه و به موضوع رکود این طرح صنعتی پرداخت که چند روز پس از انتشار تبدیل به نُقل خبری فضای مجازی و رسانه ای خراسان شمالی شد و واکنش بسیاری از شهروندان را به دنبال داشت.

پیگیری ایرنا نتیجه داد/ رفع مشکل کم آبی بزرگترین گاوداری خراسان شمالی

نشست با شستا و قول مساعد برای اجرای طرح

رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان شیروان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: جلسات انجام شده هفته گذشته با مدیرعامل سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی(شستا) با تغییرات مدیریتی طرح گاوداری ۱۰ هزار راسی این شهرستان خراسان شمالی در کوتاهترین زمان ممکن این پروژه را فعال می کند.

محمدصادق رضاقلی زاده اظهارکرد: برای تکمیل این طرح بحث زیرساخت ها مهم است و چنانچه اعتبارات و تامین آب مورد نیاز طرح انجام شود پروژه مجدد آغاز خواهد شد و نهایت تلاش می شود تا روند این پروژه سرعت گیرد.

وی افزود: تامین منابع آبی سالانه ۴۴۷ هزارمترمکعب آب از محل سد بارزو شیروان در قرارداد منعقد شده با آب منطقه ای استان در دستور کار قرار گرفت ولی با توجه به خشکسالی های چندساله اخیر و کاهش بارندگی ها ذخیره آب سد بارزو کاهش یافته است.

رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان شیروان گفت: اکنون تامین آب برای این طرح به مشکل برخورده زیرا که سد بارزو نمی تواند منابع آبی را تخصیص دهد، همچنین یک حلقه چاه آب این مجموعه با دبی پنج لیتر در ثانیه اکنون یک لیتر در ثانیه آب دارد که قادر به تامین نیاز آبی گاوداری نیست.

وی افزود: این شرکت دام و شیردوش ها را خریداری کرده ولی تامین اعتبارات و آب مورد نیاز مشکل ساز شده است.

رضاقلی زاده با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی این واحد دامپروری بیان کرد: عملیات تسطیح و خاک ریزی انجام شده و هفت سوله آماده است، همچنین در قرارداد منعقد شده با آب منطقه ای ۲۶ کیلومتر خط انتقال، یک ایستگاه پمپاژ آب و استخر سه هزار مترمکعبی جهت ذخیره و انتقال آب سد بارزو به این مجموعه احداث شده است.

وی عنوان کرد: مساحت کل مجتمع ۱۰۷ هکتار است که ۵۰ هکتار مزروعی جهت نگهداری دام و ۵۷ هکتار به صورت پیش ساخته را شامل می شود که با فنس محصور شده است.

رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان شیروان افزود: تاکنون امتیاز برق مجموعه اخذ، گازرسانی انجام شده و استخر ذخیره خاکی در محل مجتمع برای ذخیره آب ۲۲۸ هزار مترمکعب احداث شده است.

پیگیری ایرنا نتیجه داد/ رفع مشکل کم آبی بزرگترین گاوداری خراسان شمالی

شهرستان شیروان با داشتن ۷۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین، دارا بودن ۳۳ واحد گاوداری صنعتی و ۳۲ واحد گاوداری شیری رتبه نخست را در تولید گوشت قرمز خراسان شمالی را دارد که سالانه ۵ هزار و ۴۰۰ تن گوشت قرمز در این شهرستان تولید و روانه بازار می شود، همچنین سالانه در این شهرستان ۳۰ هزار تن شیر تولید می شود.

شهرستان شیروان با ۱۵۷ هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهر پر جمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد که قطب مهم دامپروری و کشاورزی استان است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha