حوزه مستند دفاع مقدس از شگفتی‌های فعالیت شهید آوینی است

تهران- ایرنا- پیشکسوت رسانه در روایت فتح، حوزه مستند دفاع مقدس را از شگفتی‌های فعالیت شهید آوینی دانست و گفت: روایت فتح ارزش هنری بسیار فاخر و خوبی داشت که عام و خاص را به خود جذب کرد، شخصیت شهید آوینی از روایت فتح به این سمت مطرح شد.

مرتضی چراغی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: شخصیت شهید آوینی ابعاد خیلی مختلف و جالبی دارد؛ هم شخصیتی مذهبی و در عین حال مدیر و مدبر بود. مدیر بودن از این حیث که چندین وظیفه را انجام می‌داد. مدیر مجله سوره هنری و همچنین مدیر تلویزیونی حوزه هنری بود و در کنار اینها فیلم‌سازی و تولیدات هنری نیز انجام می‌داد.

همکار شهید آوینی گفت: او به هر کدام از این کارها به نحو احسن می‌رسید و کارهایش با کیفیت بسیار بالا خروجی داشت.

چراغی با اشاره به سال‌های همکاری خود با شهید آوینی اظهار داشت: از آنجایی که بنیاد روایت فتح مخاطبان ده‌ها میلیونی داشت باعث شد که شهید آوینی در جامعه بسیار مطرح شود.

شهید آوینی شخصیتی ارزشمند بود

وی با بیان این‌که شهید آوینی شخصیتی بسیار عالی و ارزشمند داشت، افزود: چهار، پنج سال در سوره هنری به عنوان خبرنگار شهید آوینی کار می‌کردم که بیشتر کارشان این بود که معرفی‌نامه به من می‌داد تا از رویدادهایی مانند نمایشگاه عکس گزارش تهیه کنم و یا شخصیت‌های هنری، رزمندگان و شخصیت‌های فرهنگی گزارش گفت و گو کرده و تحلیل و محتوا بنویسم و تحویل شهید آوینی می‌دادم که پس از مطالعه در سوره هنری چاپ می‌شد.

حوزه مستند دفاع مقدس از شگفتی‌های فعالیت شهید آوینی است

چراغی تصریح کرد: شهید آوینی در کار خود خبره بود و از نخبگان فیلم‌سازی در دوران خود به حساب می‌آمد. او در حوزه فیلم‌سازی مبدع شکل خاص خود در تولیدات مستند بود و شاید به جرات بتوان گفت که حوزه مستند دفاع مقدس از شگفتی‌های فعالیت شهید آوینی است.

شهید سیّد مرتضی آوینی کارگردان فیلم مستند و روزنامه‌نگار حوزه فرهنگی در شهریور سال ۱۳۲۶ در شهرری متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه‌ خود را در شهرهای زنجان، کرمان و تهران به پایان رساند و سپس به عنوان دانشجوی معماری وارد دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد.

مجموعه فیلم‌های مستند تلویزیونیِ او درباره جنگ ایران و عراق با نام روایت فتح شناخته‌شده‌ است.اواخر سال ۱۳۷۰ «موسسه‌ فرهنگی روایت فتح» به فرمان مقام معظم رهبری تاسیس شد تا به کار فیلم‌سازی مستند و سینمایی درباره‌ دفاع مقدس بپردازد و تهیه‌ مجموعه‌ روایت فتح را که بعد از پذیرش قطع‌نامه رها شده بود، ادامه دهد.

شهید آوینی و گروه فیلم‌برداران روایت فتح سفر به مناطق جنگی را از سر گرفتند و طی مدتی کمتر از یک سال کار تهیه‌ شش برنامه از مجموعه‌ ۱۰ قسمتی «شهری در آسمان» را به پایان رساندند و مقدمات تهیه‌ مجموعه‌های دیگری را درباره‌ی آبادان، سوسنگرد، هویزه و فکه تدارک دیدند. شهری در آسمان که به واقعه‌ محاصره، سقوط و باز پس‌گیری خرمشهر می‌پرداخت، در ماه‌های آخر حیات زمینی شهید آوینی از تلویزیون پخش شد، اما برنامه‌ وی برای تکمیل این مجموعه و ساختن مجموعه‌های دیگر با شهادتش در روز جمعه ۲۰ فروردین ۱۳۷۲ در فکه ناتمام ماند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha