۲۹ فروردین ۱۴۰۳، ۱۲:۵۸
کد خبرنگار: 898
کد خبر: 85447744
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

شناسایی ۱۸ هزار نمونه ژنتیکی از گونه های مختلف گندم در کشور

کرج - ایرنا- سرپرست مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی وزارت جهاد کشاورزی مستقر در کرج از شناسایی و جمع آوری ۱۸ هزار نمونه ژنتیکی از گونه های مختلف گندم در کشور خبرداد.

دکتر "مصطفی آقایی سربرزه" روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در کرج اظهار کرد: از مجموع این نمونه ها ۱۴ هزار نمونه مربوط به گندم و نان بوده که از بیشتر نقاط کشور جمع آوری شده است.

وی اضافه کرد: اکنون انبوه منابع ژنتیکی گندم در موسسه های زیر مجموعه سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی نگهداری می شود و کلکسیون گندم بانک ژن گیاهی ملی ایران یکی از بزرگترین و متنوع ترین کلکسیون های گندم جهان به شمار می رود.

سربرزه گفت: ارزیابی نمونه های ژنتیکی این کلکسیون در ابعاد مختلف همچون خصوصیات مورفولوژیکی، زراعی و فنونوژیکی، خواص کمی و کیفی محصول و واکنش به تنش های زنده و غیر زنده منجر به شناسایی خصوصیات و قابلیت های با ارزش نمونه های گندم موجود در کشور شده است و امکان بهره برداری از این منابع ارزنده ژنتیکی را برای استفاده کنندگان بویژه به نژادگران فراهم می نماید.

وی بیان کرد: افزون بر بانک ژن گیاهی ملی ایران، بخش غلات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور که نقش اساسی در معرفی ارقام گندم آبی و دیم کشور ایفا می نمایند.

سرپرست مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی افزود: کلکسیون های غنی و ارزشمندی لاین های اصلاحی گندم را در کشور نگهداری می کنند و با توجه به چالش های پیش رو از جمله تغییر اقلیم و به تبع آن تنش های محیطی و زیستی مختلف این لاین ها پایه و اساس معرفی ارقام جدید گندم، حفظ امنیت غذایی کشور و معیشت کشاورزان خواهند بود.

سربرزه یادآورشد: حفظ این منابع ارزشمند و این میراث کشاورزی کمک موثری به خودکفایی اقتصادی و امنیت ملی می نماید که لزوم توجه ویژه به حفاظت و نگهداری این منابع را بیش از پیش مشخص می سازد.

روز جهانی نان فرصتی برای افزایش آگاهی درباره اهمیت گندم در تأمین امنیت غذایی و تغذیه جهانی است. این روز در سال ۲۰۰۷ توسط سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نامگذاری شد. گندم، که اغلب با عنوان «نان زندگی» شناخته می‌شود، منبعی حیاتی برای غذای بیش از ۳.۵ میلیارد نفر از جمعیت کره زمین است. با توجه به مصوبات جلسه ۸۹۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی که در تاریخ ۱۴ آذر ۱۴۰۲ تشکیل شد، روز ۳۱ فروردین با عنوان روز گندم و نان نامگذاری شد. روز گندم و نان، فرصتی مغتنم است تا از تلاش‌های بی‌وقفه سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان، محققان، کشاورزان، نانوایان و همه کسانی که در زنجیره تولید نان نقش دارند، قدردانی کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha