۲۹ فروردین ۱۴۰۳، ۱۰:۳۴
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85446403
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

طعمه‌های کوچک اعتیاد

۲۹ فروردین ۱۴۰۳، ۱۰:۳۴
کد خبر: 85446403
سعید وحیدی
طعمه‌های کوچک اعتیاد

بجنورد- ایرنا- مراکز درمانی خراسان شمالی در برخی از روزها شاهد مرگ کودکان بی گناهی است که زیرسایه سهل انگاری والدین معتاد و مسمومیت با متادون خیلی سریع مهر وفات بر صفحه شناسنامه آنها درج می شود.

به گزارش ایرنا، تنها به خاطر پسر کوچکش تصمیم به رهایی از منجلاب اعتیاد گرفته بود و می خواست وقت زیادی با دردانه اش بگذارند.

تصمیمش درست اما مسیر را اشتباهی رفته بود زیرا که اعتقادی به مراکز درمانی ترک اعتیاد نداشت و دوایش را از بازار سیاه تهیه کرده بود.

خیال می کرد خود درمانی راه درست رهایی است و هر روز با دستانی لرزان ماده شبه افیون را در یخچال پنهان می‌کرد اما کمی نگذشت که به خاطر سهل انگاری هایش در مصرف این داروی ترک اعتیاد تصویر مرگ کودکش برای همیشه در ذهنش ثبت شد.

براساس آمار شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی فوتی های ناشی از اعتیاد استان در سال گذشته ۴۲ نفر بوده است که بخشی قابل توجهی از آن را کودکانی تشکیل می دهند که براساس سهل انگاری والدین با مصرف متادون پرونده زندگی آنها به شکل غم انگیزی بسته می شود.

متادون نوعی داروی ترک اعتیاد است که به عنوان یکی از عوامل مسمومیت در استان به شمار می رود به گونه ای که همه ساله شاهد مرگ کودکان و یا نزدیکان معتادان با این شبه افیون هستیم.

طعمه‌های کوچک اعتیاد

طعمه‌های ۲ تا سه سال

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی می گوید: براساس آمارهای اداره کل پزشکی قانونی، این استان پارسال ۴۲ نفر فوتی ناشی از اعتیاد داشته است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۴ درصد افزایش را نشان می دهد.

ابوالحسن نجفی می افزاید: از این تعداد ۳۱ نفر آقا و ۱۱ نفر خانم بوده است که بر اثر سوء مصرف مواد، داروهای مخدر و محرک در استان جان خود را از دست دادند.

وی ادامه می دهد: در میان مرگ های ناشی از اعتیاد استان، کودکان بین ۲ تا سه سال نیز وجود داشته که به دلیل سهل انگاری خانواده ها در نگهداری شربت های ترک اعتیاد اتفاق افتاده است.

نجفی تاکید می کند: بیماران مصرف کننده متادون و نیز خانواده افراد معتاد باید از نگهداری دارو در ظروف غیر دارویی خودداری و به منظور جلوگیری از مصرف اشتباهی این دارو از قراردادن آن در مجاورت سایر نوشیدنی‌ها اجتناب کنند.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی یادآور می شود: شربت متادون برای درمان ترک اعتیاد، بسیار سمی است و باید آن را دور از دسترس خانواده و در کمد قفل‌دار نگهداری کنند.

طعمه‌های کوچک اعتیاد

چگونه مراقب کودکان باشیم

ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، شربت های متادون مثل نقل و نبات در سطح شهر یافت می شود، کافی است اهلش باشید تا با مراجعه به برخی عطاری ها به راحتی به آن دسترسی پیدا کنید.

جدای از تمامی آسیب هایی که این شبه افیون برای افراد خواهان ترک اعتیاد دارد، برای پیشگیری از مسمومیت ها و مرگ های ناخواسته کودکان چه باید کرد.

در این خصوص یکی از کارشناسان سلامت می گوید: باید به کودکان خود آموزش دهیم که هیچ چیزی را بدون اجازه بزرگ ترها ننوشند.

کاظم میرجلالی می افزاید: افرادی که در آستانه ترک اعتیاد هستند، هیچگاه داروهای خود را مقابل چشم کودکان نخورند، زیرا که کودکان از رفتار بزرگسالان تقلید می کنند.

وی ادامه می دهد: همیشه پس از استفاده از متادون یا هر نوع مواد دارویی دیگر سریعا درب جعبه آن را ببندید و با این وجود هیچ ظرف دربسته‌ای در دسترس کودکان قرار نگیرد.

میرجلالی با بیان اینکه شربت متادون بسیار سمی است، می گوید: اگر کودکی متادون خورده باشد باید در سریع ترین زمان ممکن به یک مرکز درمانی منتقل کرد.

وی تصریح می کند: هنگام مراجعه به پزشک برای اقدامات درمانی، پزشک خود را از مصرف متادون مطلع کنید زیرا که مصرف همزمان متادون با برخی داروها باعث ایجاد تداخلات دارویی می‌شود.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمالشرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha