سرکنسول روسیه: بازارهای اقتصادی ایران برای بازرگانان ما ناشناخته است

کرمان - ایرنا - سرکنسول روسیه در اصفهان گفت: با وجود تاریخ سه هزار سال قدمت تاریخ تجارت در ایران، بازرگانان روسیه بیشتر بر بازار کشورهای اروپایی و چین تمرکز و شناخت دارند و بازارهای اقتصادی ایران برای آنان ناشناخته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آندری ژیلتسوف روز سه شنبه در نشست با تعدادی از فعالان اقتصادی کرمان اظهار داشت: با وجود بالا بودن سطح همکاری و روابط سیاسی بین ۲ کشور ایران و روسیه در مقایسه با کشور ترکیه باید ببینیم چرا میزان صادرات و واردات ابران به روسیه به اندازه کشور ترکیه نیست و من اینجا هستم تا دلایل بیان و مشخص شود و راهکارها مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: به طور مثال در بخش گردشگری، سال قبل بیش از ۶ میلیون مسافر و گردشگر از روسیه وارد ترکیه شدند اما تنها بیشتر از یک هزار گردشگر از روسیه به ایران آمدند؛ در حالی که کشور ایران دارای ظرفیت های تاریخی، تمدنی و گردشگری بیشتری از ترکیه است.

سرکنسول روسیه در اصفهان با بیان اینکه ایران ظرفیت های اقتصادی بالایی دارد تصریح کرد: اما در مغازه ها و بازار کشور روسیه، محصولات و کالاهای ایرانی خیلی نادر است و این مشکل باید رفع شود.

وی ادامه داد: منتطر امضای توافقنامه راهبردی بین ۲ کشور ایران و روسیه هستیم و با پیوستن ایران به توافقنامه اوراسیا در سال گذشته شاهد تحکیم بیشتر روابط اقتصادی بین دو کشور خواهیم بود.

ژیلتسوف تاکید کرد: مهمترین مشکل در مبادلات تجاری، اقتصادی و گردشگری بین دو کشور، نبود آشنایی کافی است، باید با اطلاع رسانی فرصت های موجود همکاری بین فعالان اقتصادی کشورهای ایران و روسیه تشریح شود.

وی با اشاره به تبلیغات منفی کشورهای استکباری علیه ایران خاطرنشان کرد: بازرگانان روسیه فکر می کنند فعالان اقتصادی ایران قابل اعتماد نیستند و سرمایه گذاری در ایران مناسب نیست که البته باید این مشکل و تبلیغات منفی رفع شود.

سرکنسول روسیه در اصفهان بیان کرد: اطلاعات زیادی درباره ظرفیت های اقتصادی و شرکت های ایرانی برای تجار روسیه وجود ندارد؛ به طور مثال در استان اصفهان که با یکی از استان های روسیه خواهرخواندگی دارد، بروشورهای تبلیغاتی برای تجار روسیه تهیه شده است که اگر این کار در کرمان نیز انجام شود برای تحکیم روابط و آشنایی بیشتر بین ۲ طرف می تواند بسیار موثر باشد.

وی ادامه داد: نقشه راه گسترش روابط اقتصادی با اصفهان داریم که در مرحله اجرایی است و در آینده گروهی از تجار روسیه به این استان سفر می کنند.

ژیلتسوف گفت: سال‌ گذشته نشستی برای افتتاح مراکز تجاری روسیه در کشورهای مختلف داشتیم و می خواهیم بدانیم میان اتاق بازرگانی کرمان با اتاق های بازرگانی استان های روسیه ارتباطی وجود دارد یا خیر، چطور می توانیم به این ارتباط کمک کنیم و حتی هماهنگی ها می تواند به صورت مجازی باشد.

وی اظهار داشت: مسائل حمل و نقل، گمرکی، بانکی و پرداخت ها، موانع همکاری و روابط تجاری مهمترین مشکلات بین تجار و فعالان اقتصادی دو کشور هستند؛ به طور مثال انتقال محصولات ایران به روسیه بیشتر از انتقال محصولات کشور چین به روسیه زمان می برد، البته با تلاش طرفین مشکلات حمل و نقل در سال جاری رفع می شود.

سرکنسول روسیه در اصفهان خاطر نشان کرد: ایران و روسیه به یکدیگر نزدیک هستند و سیاست مستقلی دنبال می کنندکه درزمینه مبارزه با سیاست های یکجانیه گرایی از اشتراک دیدگاه برخوردارند و باید در کنار نقطه نظرهای سیاسی، تمرکز بر همکاری های اقتصادی نیز داشته باشیم.

سرکنسول روسیه: بازارهای اقتصادی ایران برای روسیه ناشناخته است
سرکنسول روسیه(نفر دوم از سمت چپ)

وی تصریح کرد: با توجه به توافقنامه اوراسیا تجار ۲ کشور باید درزمینه همکاری های موجود آشنا و وارد بازارهای مشترک شوند.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان نیز گفت: سئوالاتی مطرح است که چرا ظرفیت های فراوان کرمان، برای همکاری بین فعالان اقتصادی و تجاری استفاده نشده است.

سید مهدی طبیب زاده افزود: هر چند ۲ کشور ایران و روسیه به لحاظ سیاسی به یکدیگر نزدیک هستند اما در روابط اقتصادی و تجاری این نزدیکی نشان داده نمی شود و حداکثر صادرات ایران به روسیه سالانه یک میلیارد دلار است که در مقابل واردات ۲۰۰ میلیارد دلاری این کشور از دنیا رقمی نیست.

به گفته وی، با وجود ظرفیت های گردشگری در استان کرمان، گردشگران روسیه با بخش گردشگری این استان آشنا نیستند تا آن را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند و بیشتر به شهرهایی مانند اصفهان و شیراز سفر می کنند.

طبیب زاده افزود: باید برای مبادلات اقتصادی، تجاری و گردشگری سطحی مشخص کنیم تا مباحث، راهکارها و برنامه ها بر اساس آنها شکل گیرد و پیشرفت ها در این معیار اندازه گیری شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان نیز ضمن تشریح ظرفیت های گردشگری این استان گفت: نیمه دوم مهرماه امسال همایش بین المللی راه ابریشم با هماهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی، دانشگاه های استان و اداره میراث فرهنگی کرمان برگزار می شود که از سرکنسول روسیه نیز دعوت می شود و آمادگی تولیدمحتوا برای پخش در شبکه های تلویزیونی روسیه داریم.

به گزارش ایرنا در این نشست که در اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد، تعدادی از مسئولان و فعالان اقتصادی و گردشگری به بیان راهکارهای خود برای گسترش همکاری های دوجانبه پرداختند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha