اختصاص اعتبار لازمه جان‌گیری طرح قطب دامپروری کشور در مهدیشهر

سمنان - ایرنا - ایجاد قطب دامپروری کشور در مهدیشهر از مصوبه‌های سفر آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور به استان سمنان در دور اول، با انجام مطالعات اولیه و انتخاب مکان احداث، وارد مرحله‌ای جدید شد و برای تداوم اجرای طرح تا دستیابی به نتیجه مشهود نیازمند اعتبار و توجه ویژه دولتمردان در دور دوم سفر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله رئیسی در دور نخست سفر خود به استان سمنان در سیزدهم آبان ۱۴۰۰ به صورت سرزده در سیاه‌چادر عشایر شهرستان مهدیشهر حضور یافت و به درد دل آنان گوش داد و وعده ایجاد قطب دامپروری در شهرستان مهدیشهر این استان را اعلام کرد که به عنوان یکی از مصوبه‌ها در بیست و سوم دی ماه همان سال ابلاغ شد.

زمینه‌سازی ایجاد قطب دامپروری در شهرستان مهدیشهر با تاکید بر مطالعات و همکاری نهادهای علمی در دستور کار قرار گرفت و مطالعات آن با تشکیل هفت کارگروه تخصصی در معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی استان به منظور تحقق این مصوبه ایجاد و مرکز به‌نژاد دام سنگسری به عنوان شتابدهنده و در راستای تامین زنجیره تولید افتتاح شد و اکنون پس از انجام این اقدام‌های اولیه، تامین اعتبار برای ایجاد زیرساخت‌هایی نظیر آب، برق و گاز در نقطه سیاه کوه مهدیشهر برای احداث مجتمع‌های دامپروری و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی ضروری است که انتظار می‌رود مدنظر دولتمردان در دور دوم سفر به استان سمنان قرار بگیرد.

یکهزار و ۲۰۰ هزار عشایر و پنج‌هزار خانوار عشایری در شهرستان مهدیشهر زندگی می‌کنند و طبق آمار نزدیک به ۴۵ درصد خانوار عشایری استان سمنان در مهدیشهر هستند و بر پایه اعداد و ارقام، دامپروری شغل اصلی مردم شهرستان مهدیشهر و عشایر ایل سنگسری است و توجه ویژه به تحقق ایجاد قطب دامپروری کشور در مهدیشهر و اصلاح نژاد دام سنگسری موجب افزایش بهره‌وری، بهبود معیشت دامداران با زمینه‌سازی صادرات آن، برای کشور ارزآور خواهد بود.

زیرساخت‌های ایجاد قطب دامپروری کشور در مهدیشهر نیازمند اعتبارات ملی

فرماندار مهدیشهر گفت: مطالعات تکمیلی و جامع برای اجرای طرح قطب دامپروری کشور در مهدیشهر انجام و محل اجرای طرح انتخاب شد و ۱۵۰ میلیارد ریال برای خرید آب در محل اجرای طرح توسط بخش خصوصی در قالب تعاونی عشایری انجام شد.

اعتباربخشی، لازمه جان‌گیری طرح قطب دامپروری کشور در مهدیشهر

مجتبی اقوامی‌پناه بیان کرد: تامین اعتبار برای مهیاسازی زیرساخت‌ها از جمله آب، برق، گاز، تسطیح اراضی به منظور احداث مجتمع‌های دامپروری و صنایع تبدیلی و تکمیلی در راستای تحقق طرح قطب دامپروری کشور در مهدیشهر ضروری است و در فهرست درخواست‌ها در دور دوم سفر رییس جمهور به استان سمنان گنجانده شده است.

وی اضافه کرد: طرح اصلاح نژاد دام با راه‌اندازی مرکز به‌نژاد دام سنگسری از مصوبات سفر رییس جمهور به استان سمنان در راستای تحقق طرح قطب دامپروری کشور در مهدیشهر ، با تخصیص ۵۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری ‌رسید و اکنون ادامه اجرای طرح نیازمند حمایت دولتمردان است.

فرماندار مهدیشهر گفت: نژاد دام سنگسری از نژادهای مرغوب و دارای کیفیت گوشت بالا است و اصلاح به‌نژاد دامی موجب افزایش بهره‌وری خواهد شد.

گوسفند سنگسری نوعی نژاد منحصربه‌فرد از دام سنگسری و از انواع نژاد گوسفند گوشتی در ایران محسوب می‌شود که خاستگاه آن مراتع عشایر ایل سنگسر در شهرستان مهدیشهر و تعدادی از استان‌های همسایه ‌است.

نژاد گوسفند سنگسری، به دلیل ظرافت، لذیذبودن گوشت، قدرت زیاد و مقاومت در مقابل عوامل محیطی، مورد توجه محققان قرار گرفته‌است؛ بطوری که این نژاد موضوع چند پایان‌نامه دانشگاهی بوده‌است.

نژاد گوسفندان سنگسری، از معدود نژادهای گوسفندی است که در مقابل بیماری‌ها و شرایط نامناسب، بسیار مقاوم است.

گوسفند سنگسری نژادی گوشتی و ریزجثه‌ است و تنوع رنگ در این نژاد بسیار زیاد است. بطوری که رنگ گوسفندان این نژاد از قهوه‌ای کاملاً روشن تا قهوه‌ای کاملاً تیره متغیر است.

یکی از اصلی‌ترین ویژگی گوسفندان نژاد سنگسری افزایش وزن در مدت کوتاه است که اغلب دامداران را به پرورش این نژاد ترغیب می‌کند و در نتیجه، افرادی که قصد خرید گوسفند زنده دارند، این گونه را برای خرید انتخاب می‌کنند.

مشتریان نیز، گوشت گوسفند سنگسری را بیشتر از گوشت گونه‌های دیگر گوسفندان می‌پسندند، چرا که لذیذبودن آن در انواع غذاها را تجربه کرده اند و این خود، موجب بالا رفتن تقاضای خرید این گونه از گوسفند می‌شود.

بازدهی گوسفندان سنگسری، تنها به شیر و گوشت مرغوب محدود نمی‌شود بلکه علاوه بر داشتن شیر و گوشت مرغوب، گوسفندان سنگسری، از پشم خوبی نیز برخوردار هستند و پشم تولیدشده توسط این گونه گوسفندی، در صنایع بسیاری به کار می‌رود. میزان تولید سالانه پشم هر راس برابر یک تا ۲ کیلوگرم است و قطر پشم این گوسفندان نیز ۲۷ تا ۳۹ میکرون است.

جمعیت نژاد گوسفند سنگسری حدود ۱۰۰ هزار راس تخمین زده می‌شود که در استان‌های مختلف کشور پراکنده است.

بنا به آمارهای غیررسمی، تعداد گوسفندان نژاد سنگسری خالص در میان گله های مردمی حدود یکهزار و ۵۰۰ راس تخمین زده می‌شود که این آمار لزوم توجه دستگاه‌های حکومتی و نظارتی را برای جلوگیری از انقراض کامل این نژاد دوچندان می‌کند.

برای حمایت از گوسفند نژاد سنگسری در گام نخست باید احیا و اصلاح به‌نژاد این دام مورد توجه قرار بگیرد و در این راستا و با همین هدف، در دور اول سفر دولت سیزدهم به استان سمنان طرح ایجاد قطب دامپروری در شهرستان مهدیشهر به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان مهدیشهر در ۱۵ کیلومتری شمال مرکز استان سمنان و ۲۳۰ کیلومتری تهران واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha