سلاجقه: ۳۴ کتاب دانش سنتی محیط‌زیست در استان‌ها تهیه و تدوین شد + فیلم

شهرکرد-ایرنا - رییس سازمان محیط زیست و معاون رییس جمهور با اشاره به جایگاه دانش سنتی و مردمی در حفاظت از محیط زیست گفت: در این زمینه ۳۴ عنوان کتاب در استانها تهیه و تدوین شده است.

علی سلاجقه روز سه‌شنبه در بدو ورود به استان و بازدید از نمایشگاه نخستین همایش ملی دانش سنتی محیط زیست در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت دانش بومی در حفظ و حراست از محیط زیست گفت: ۳۴ کتاب بومی استان‌ها در سطح کشور تهیه و تدوین شده و در آینده از این کتاب‌ها رونمایی می‌شود که این کتاب‌ها یک گنجینه ارزشمند دانش بومی کشور است.

وی با اشاره به برگزاری نخستین همایش ملی دانش سنتی در چهارمحال و بختیاری در ۲۸ و ۲۹ فروردین‌ماه افزود: دبیرخانه دانش بومی محیط زیست در این استان فعال شده است.

سلاجقه با تشکر از برگزار کنندگان این همایش ملی در استان اظهار داشت: بازگرداندن انسان به طبیعت آرزوی دیرینه ما بود تا فاصله انسان با طبیعت کاهش پیدا کند.

معاون رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه علوم نوین با حضور صنعت در برخی استان‌ها، شهرها و کشورها توسعه یافته و انسان از دانش بومی فاصله گرفته است، گفت: دانش بومی یک دانش مبتنی بر فرهنگ دیرینه انسان‌های است که خودشان مشکلات را با استفاده از طبیعت حل کردند.

به گفته وی، در سطح دنیا با ورود دانش‌های وارداتی دانش‌های بومی تحت شعاع قرار گرفته و این باعث شده که توسعه ناپایدار اتفاق بیافتد.

معاون رییس جمهور اظهار داشت: برای اینکه ریل توسعه به مسیر پایدار برگردد باید زیرساخت‌های اصلی دانش بومی به صورت نقطه‌ای در روستاها، شهرها و مناطق عشایری انجام شود.

وی افزود: ییلاق و قشلاق عشایر یک همزیستی مسالمت‌آمیز با طبیعت است که این قشر خودشان را با طبیعت وشرایط طبیعی وقف می‌دهند.

به گفته وی، دانش بومی ریشه دیرینه در تاریخ دارد زمینه ساز این است که یک توسعه مسالمت آمیز انجام شود تا الگو قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، نخستین همایش ملی دانش سنتی محیط زیست در چهارمحال و بختیاری به مدت ۲ روز در حال اجراست و برای برگزاری این همایش ۲۰۰ مقاله از سراسر کشور ارسال شده است.



اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha