نگاهی به پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی؛ خردمندانه، مشروع و بر مبنای حقوق بین‌الملل

تهران - ایرنا - دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی در تحلیل پاسخ ایران به تجاوز رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در سوریه نوشت: عملیات وعده صادق ایران بر مبنای ماده ۵۱ منشور ملل متحد بوده و در راستای دفاع مشروع بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، سکینه سادات پاد دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی در خصوص پاسخ ایران به تجاوز رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در دمشق، طی یادداشتی، تحلیلی بر مبنای حقوق بین الملل داشته که متن این یادداشت به شرح زیر است:

اقدام خردمندانه و هدفمند جمهوری اسلامی ایران در دفاع مشروع با حمله پهبادی و موشکی به مراکز خاص و نشان‌گذاری دقیق در خاک غصب شده توسط رژیم نامشروع صهیونیستی، یک روندسازی صحیح در اجرای ماده ۵۱ منشور ملل متحد است.

جمهوری اسلامی ایران با صبر توأم با متانت، اقدام به ثبت اعتراض و شکایت در شورای امنیت کرد و پس از ۱۰ روز صبر برای نقش‌آفرینی نهادهای متولی بین‌المللی با به‌کارگیری تمامی تلاش‌های دیپلماتیک برای برخورد مقتضی، این نقض‌های متعدد رژیم صهیونیستی را به دنیا اعلام کرد و حق دفاع مشروع خود را به تاخیر انداخت در حالی که تمام نیروهای مسلح غیور، دندان‌ها را بر هم می‌فشردند و دست بر قبضه سلاح داشتند.

و اما در مقابل، نهادها و مقام‌های مسئول اجرای قواعد و قوانین بین‌المللی با سردرگمی و ضعف در تصمیم‌گیری قانونی و عادلانه در زمان مقتضی، افکار عمومی داخلی و نیز بین‌المللی را آماده و مشتاق اقدام متقابل و دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران کردند.

این برهه فرصتی تاریخی بود برای اتحاد در اذعان به ناکارآمدی و ضعف ساختاری و مفهومی سازمان‌های بین‌المللی و متون و اسناد مکتوب و فاقد حیات حقوق بشری، لذا ضرورت بازبینی و تغییر در این قوانین و سازمان ها را بر حسب معیارهای عادلانه و احترام به همه ملت‌ها مضاعف کرد.

البته در چارچوب اختیار، صلاحیت و حقِ برآمده از همین قانون ناقص مورد پذیرش جامعه جهانی یعنی ماده ۵۱ منشور ملل در سحرگاه ۲۶ فروردین با اقدامی هوشمندانه، شجاعانه و مستظهر به مساعدت خداوند سبحان مبنی بر ایستادگی در مقابل ظلم و تجاوز (آیه ۱۹۰ بقره: وَقَاتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَکُمْ وَلاَ تَعْتَدُواْ إِنَّ اللّهَ لاَ یُحِبِّ الْمُعْتَدِینَ، و در راه خدا با کسانی که با شما می جنگند، بجنگید ولی از حدّ تجاوز نکنید که خداوند تجاوزکاران را دوست نمی دارد) نشان دادند که قواعد و قوانین حقوق بشری تدوین شده بشر منهای توجه به توحید قابلیت اجرای عادلانه ندارد.

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی غیرتمندانه به نمایندگی از ملت شجاع ایران اقدام متقابل را هم از جهت حفظ کرامت و احترام به غرور و عزت ملی و هم از جهت تنبیه متجاوز مطابق آیه قرآن <رعایت حد> که دقیق‌تر و انسانی‌تر از ماده ۵۱ منشور ملل متحد است، طراحی و اجرا کردند.

نقض حاکمیت سیاسی و به تعبیری تجاوز به خاک جمهوری اسلامی ایران توسط رژیم موقت با حمله به یکی از اماکن دیپلماتیک منجر به شهادت شخصیت‌های مجاهدی شد که سال‌ها برای دفاع از حقوق بشر صرف نظر از ملیت، جنس، قومیت، رنگ و نژاد، سرمایه ارزشمند جان خود را سپر قرار داده بودند.

رژیم غاصب با این عمل شنیع هم منطق وحشیانه و ضد انسانی خود را بروز داد و هم به وضوح روشن شد که اعتقادی به صلح پایدار و سازوکارهای دیپلماتیک ایجاد شده بر مبنای منطق رایج انسان‌ها را ندارد و اساسا توانایی درک فلسفه وجود آن را ندارد؛ چون دهه‌هاست فلسطینی‌ها را کشته و خودش شهرک‌نشینی می‌کند، زاد و ولد می‌کند تا با غصب سرزمین و تولد در سرزمین‌های غصبیِ اشغالی، ملت درست کند و بتواند با نسل‌کشی فلسطینی‌ها و به خیال خود ازدیاد جمعیت، به خودِ نامشروعش مشروعیت بخشد.

بیش از ۶ ماه است بی‌امان دست به انجام تمام جرائم کلان کیفری می‌زند و دیوانه‌وار بیش از ۳۴ هزار انسان را شهید کرده است. با تجاوز به اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران قصد توسعه جنگ و خونریزی را داشت که تصمیمات هوشمندانه و اقدامات خردمندانه جمهوری اسلامی ایران هم در انتخاب مراکز نظامی یعنی منطبق بر ماده ۵۱ منشور و مبتنی بر اعتقاد توحیدی پایگاه هوایی - نواتیم - در اراضی اشغالی یعنی مبدأ حمله به کنسولگری ایران در دمشق، قصدِ شومشان را خنثی کرد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در روز اقدام تلافی‌جویانه با اعلام خبر پایان عملیات، پاسخِ ایران به هر اقدامی را بسیار بزرگ‌تر دانست و سردار سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم اعلام کرد: رژیم صهیونیستی حمله کند از مبدأ ایران مورد تهاجم متقابل قرار می‌گیرد لذا عملیاتی دقیق بدون نقص و مورد قبول همه ملت و احزاب و گروه‌های مختلف به گونه‌ای انجام شده است که با توجه به دقت در مناطق مورد هدف رژیم صهیونیستی امکان مظلوم‌نمایی ندارد و منطق ظلم‌ستیزی و نیز انسانی جمهوری اسلامی ایران و تفاوت آن با رژیم موقت و سایر اربابان و حامیان شرورش هم نمایان شده است.

با انتخاب اهدافی که به طور مستقیم در تجاوز وحشیانه به مکان دیپلماتیک مؤثر بودند هر گونه تفسیر در جهت خارج کردن این اقدام از ذیل ماده ۵۱ منشور مردود است و البته این محصول هم‌افزایی عاقلانه میدان و دیپلماسی است.

بعد از ۲۶فروردین و دفاع مشروع ایران، یقینا اساتید حقوق بین‌الملل در تبیین و توضیح اصل ۵۱ برای دانشجویان خود، از این اقدام به عنوان یک نمونه صحیح دم می زنند.

بایستی صمیمانه از تدابیر رهبر فرزانه انقلاب و غیورمردان سپاه و همراهی عاقلانه دستگاه دیپلماسی تشکر کرد.

سکینه سادات پاد

دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha