سردبیر ایندیپندنت: پاسخ مستقیم ایران یک تحول چشمگیر و پیام معنادار به اسرائیل بود

لندن – ایرنا – سردبیر حوزه بین‌الملل نشریه ایندیپندنت انگلیس پاسخ مستقیم تهران به اقدام تجاوزگرانه رژیم اسرائیل علیه ساختمان کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق را یک تحول چشمگیر و پیام معنادار به تل‌آویو توصیف کرد.

کیم سنگوپتا در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در لندن گفت: اقدام ایران پس از حمله فاجعه‌بار اسرائیل علیه یک مکان دیپلماتیک متعلق به ایران در دمشق، قابل انتظار بود. در واقع انتظار می رفت که ایران اقدام تلافی‌جویانه‌ای صورت دهد، اما سوال این بود که این اقدام چه زمانی و به چه نحوی انجام خواهد شد؟ آیا ایران مستقیم به اسرائیل حمله خواهد کرد و آیا یکی از اماکن دیپلماتیک آن را هدف قرار می‌دهد؟

وی افزود: آن‌ها (ایران) تصمیم گرفتند که به طور مستقیم حمله کنند و این یک تحول بسیار چشم‌گیر است. سطح حمله صورت گرفته، که در جریان آن ۳۲۰ پهپاد و موشک کروز شلیک شد، بسیار گسترده بود و بدون تردید یک پیام مهم و معنادار از طرف ایران بشمار می‌رود.

سردبیر حوزه بین‌الملل ایندیپندنت در پاسخ به سوالی درباره عملکرد سامانه پدافندی رژیم صهیونیستی در مقابل حملات پهپادی و موشکی ایران گفت: اسرائیل در این عملیات تنها نبود، آمریکا، انگلیس و گمان می‌کنم اردن تعدادی از پهپادها و موشک‌های ایران را رهگیری کردند. اسرائیل هم ادعا می‌کند که ۹۹ درصد آن‌ها ساقط شده‌اند. اما طبق گزارش‌ها تعدادی از موشک‌ها به داخل اسرائیل راه یافتند و پایگاه هوایی نگب مورد اصابت قرار گرفت.

وی ادامه داد: اگر هم زمان با عملیات ایران، موج موشکی دیگری از سوی یمن و حزب الله، شلیک می‌شد، معلوم نبود که چه اتفاقی می‌افتاد. اکنون باید دید اسرائیل چه واکنشی نشان خواهد داد.

سنگوپتا در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی وی نسبت به موضع‌گیری رهبران غربی درباره پاسخ تنبیهی ایران گفت: اینکه ایران به اسرائیل حمله کند و کشورهای غربی از اسرائیل حمایت کنند، قابل پیش‌بینی بود. به همین خاطر بسیاری گمان می‌کردند که ایران در پی ماجرای سوریه، سریع پاسخ ندهد و به زمان دیگری موکول کند. اما دولت ایران تصمیم به اقدام گرفت و اکنون باید منتظر باشیم ببینیم چه می‌شود.

وی ادامه داد: اما به نظرم اگر قرار باشد اسرائیل اقدام مستقیم علیه ایران صورت دهد، در این عملیات تنهاست و بعید می‌دانم آمریکا و هیچ کشور غربی دیگری در این زمینه مداخله کنند.

سردبیر حوزه بین‌الملل ایندیپندنت معتقد است: ایران پیش از حمله شنبه شب، به آمریکا و دیگر کشورهای غربی پشت پرده اعلام کرده بود که منافع آنها را هدف قرار نمی‌دهد. بنابراین بعید است کشورهای غربی تمایلی به مشارکت در عملیات احتمالی اسرائیل داشته باشند.

به گزارش ایرنا، ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین های اشغالی را انجام داد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران شنبه شب با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به منظور تنبیه متجاوز، با استفاده از توانمندی‌های راهبردی اطلاعاتی، موشکی و پهپادی خود به اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی حمله و آنها را با موفقیت مورد اصابت قرار داد و منهدم کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha