اولویت‌بندی و سبک‌سازی پروژه‌ها؛ سیاست‌ راهبردی در راه‌سازی کشور

تهران- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در طراحی و ساخت پروژه های راه‌سازی کشور، سبک سازی و اولویت بندی نسبت به منابع اعتباری در کنار به‌کارگیری نیروهای متخصص و با تجربه در روند اجرای طرح ها از ضروریات است.

به گزارش ایرنا از شرکت مادر تخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، «خیراله خادمی» در دیدار با مدیران عامل شرکت های راه‌سازی، سرمایه گذار و مهندسان مشاور ضمن تقدیر از تلاش های سال گذشته در توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور افزود: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب و نامگذاری امسال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» امیدواریم این مشارکت و حضور شما در سال جدید هم مانند گذشته تداوم داشته باشد و دولت نیز با تدوین دستورالعمل های جدید، روند مشارکت بخش خصوصی در توسعه زیرساخت های حمل و نقل را تسهیل کند.

وی، توسعه شبکه حمل و نقل کشور در سال گذشته و حجم عملیات اجرایی انجام شده در پروژه ها را درخشان دانست و اظهار داشت:‌ ۳۲ میلیون متر مکعب عملیات خاکی معادل احداث یک سد خاکی در کنار حفاری ۱۸.۳ کیلومتر تونل که ۱۷.۴ کیلومتر آن لاینینگ هم تکمیل شده است معادل حدود پنج درصد از کل تونل های موجود در کشور انجام شده که ارقام قابل توجهی است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به افتتاح ۲۴۲ کیلومتر مسیر آزادراهی در سال گذشته با رشد سه برابری نسبت به میانگین سالیانه، اظهار داشت: افتتاح ۲۳۲ کیلومتر راه آهن و بیش از ۸۰۰ کیلومتر راه و بزرگراه در کشور علاوه بر ثبت رکورد جدیدی در افتتاح سالیانه پروژه ها نشان از عزم راسخ دولت در تکمیل شریان های حمل و نقلی کشور دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توان و تخصصی مهندسان داخل کشور، ادامه‌داد: اکنون مانعی در طراحی، نظارت و اجرای پروژه های راه‌سازی از نظر وجود ندارد و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، قابلیت اجرای سالیانه دست‌کم نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه وجود دارد.

خادمی، توان مهندسی کشور را چندین برابر بیشتر از منابع موجود دانست و گفت:‌ با توجه به قابلیت ها و پتانسیل های موجود در بدنه مهندسی کشور، می توانیم بر روی صدور خدمات فنی خصوصا به کشورهای همسایه تمرکز کنیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، پیگیری مصوبات مجلس در بخش زیرساخت های حمل و نقل و استفاده از روش های قانونی برای تامین منابع مورد نیاز پروژه های راه‌سازی را یکی از الزامات پیشرفت در اقدامات ذکر کرد.

افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۶ پروژه راه‌سازی کشور با حضور رییس جمهور

وی، افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۶ پروژه راه‌سازی کشور با حضور رییس جمهور در سال گذشته را نشان‌دهنده اهمیت طرح های راه‌سازی اعلام کرد و بیان‌داشت: اکثر پروژه‌های افتتاح شده در سال گذشته به ویژه در حوزه آزادراهی، از نظر طول، نوع اجرا و حجم عملیات اجرایی در نوع خود یک ابرپروژه محسوب می شوند و امیدواریم با رفع برخی موانع از جمله اعتبارات و با تکیه بر توانمندی مهندسان بتوانیم این رویه را در سال جدید نیز ادامه دهیم.

خادمی، در ادامه مهمترین ضرورت در طرح های راه‌سازی کشور را سبک سازی و اولویت بندی پروژه ها دانست و گفت:‌ جامعه مهندسان مشاور کشور به عنوان افرادی که ستون اصلی طراحی پروژه ها هستند و پیمانکاران در بخش اجرایی، لازم است با در نظر گرفتن حجم پروژه های در دست ساخت کشور، بر سبک سازی و اولویت بندی پروژه ها کار کنند تا بتوانیم یک مسیر را در چند بخش به بهره برداری برسانیم تا ضمن جلوگیری از هدر رفت منابع، مسیرهای احداث شده در بخش هایی که قابلیت استفاده دارند در دسترس هموطنان قرار گیرد.

وی، توجه به کیفیت اجرای پروژه ها را از مهمترین دغدغه های هرساله اعلام کرد و افزود:‌ افزایش کیفیت زیرساخت های حمل و نقل در حال احداث با تکیه بر نتایج آزمایشگاهی درست و استفاده از تجهیزات و ماشین آلات نوین و مدرن، زنجیره های به هم تنیده ی ارتقا صنعت راه سازی کشور محسوب می شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: استفاده از نیروهای متخصصی و با تجربه در هر حوزه و نظارت کافی بر جرا مهمترین راهکار افزایش کیفیت پروژه های راه‌سازی و در نتیجه افزایش عمر مفید جاده ها، حفظ سرمایه های ملی و منابع طبیعی کشور است.

وی در پاسخ به برخی نگرانی های بخش خصوصی اظهار داشت: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور آمادگی دارد تا نسبت به استفاده از روش های قانونی برای تامین اعتبارات مورد نیاز، رفع برخی موانع از جمله مشکلات در حوزه بیمه شرکت های مهندسان مشاور و پیمانکاران، بازگشت سرمایه شرکت های پیمانکاری، حفظ و جلوگیری از خروج نیروهای فنی و کاردآمد اقدامات لازم را در سال جدید به عمل آورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha