۲۸ فروردین ۱۴۰۳، ۷:۵۳
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85445258
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ساخت ۹۱۰ واحد مسکن محرومان در کردستان و پیشرفت ۵۰ درصدی طرح هادی

سنندج- ایرنا- بنیاد مسکن کردستان از زمان تاسیس خود خدمات بسیار زیادی در استان انجام داده که ساخت ۹۱۰ واحد مسکن محرومان و پیشرفت ۵۰ درصدی طرح هادی در روستاها از جمله آنهاست.

به گزارش ایرنا، بنیاد مسکن‌ انقلاب‌ اسلامی‌ براساس‌ فرمان‌ ۲۱ فروردین‌ ۱۳۵۸ امام خمینی (ره) به‌ منظور تامین‌ مسکن‌ محرومان‌ به‌ویژه‌ روستاییان‌ در چهارچوب‌ سیاست ها و برنامه‌های‌ دولت‌ تشکیل‌ شد.

اجرای طرح های‌ هادی و اصلاح‌ معابر در روستاها یکی از اصلی ترین وظایف بنیاد مسکن در این سال ها بوده که در کنار مقاوم سازی و بهسازی خانه های روستایی کارنامه درخشانی از این نهاد به ثبت رسانده است.

این نهاد طی یکی دو سال اخیر در زمینه طرح مسکن ملی نیز در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و روستاها نیز ورود کرده و در حال انجام این طرح است.

بنیاد مسکن کردستان هم خدمات بسیار زیادی در استان طی سال های گذشته انجام داده که مشروح آن در گفت و گو با "سعید رسولی" مدیرکل این نهاد می آید.

ساخت ۹۱۰ واحد مسکن محرومان در کردستان و پیشرفت ۵۰ درصدی طرح هادی

ایرنا: با توجه به خطر وقوع بلایای طبیعی و بالا بودن آسیب پذیری مسکن روستایی، ابتدا راجع به کارهایی که در زمینه مقاوم‌سازی مسکن روستایی انجام شده، توضیح دهید.

رسولی: تاکنون ۵۶ هزار ۲۷۶ واحد مسکن روستایی در استان کردستان در برابر بلایای طبیعی مقاوم‌سازی شده است.

اطمینان خاطر می دهم که تمام این واحدهای مسکونی در برابر حوادث و بلایا مقاوم هستند چون بر اساس مقررات ملی ساختمان و زیر نظر مهندسان خبره ساخته شده است.

شاخص عملکردی استان در مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی ۴۵ درصد است و در حال حاضر جز ۱۰ استان آخر کشور در این زمینه هستیم که امیدواریم در سال جدید با مشارکت مردم و با استفاده از تسهیلات بدون بهره بانکی شاهد ایمن سازی واحدهای مسکونی روستایی در استان باشیم.

سهمیه استان از مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی در سال گذشته چهار هزار واحد مسکونی بود به دلیل عدم همکاری بانک‌ها در موعد مقرر تنها سه هزار و ۳۱۷ واحد مقاوم سازی شد و برای این تعداد واحد مسکونی۶ هزار و ۶۳۴ میلیارد ریال تسهیلات بدون بهره پرداخت شد که با توجه به محدودیت منابع مالی بانک‌ها قدردان مساعدت آنها هستیم.

سهمیه امسال استان پنج هزار واحد مسکونی است که تا به امروز چهار هزار و ۲۷۳ نفر به بانک‌های عامل معرفی شدند و هزار و ۳۵۵ نفر منجر به عقد قرارداد شده و از بانک‌ها انتظار می‌رود با مساعدت آنها تا یک ماه آینده عقد قرارداد تمامی این واحدهای مسکونی به اتمام برسد.

ساخت ۹۱۰ واحد مسکن محرومان در کردستان و پیشرفت ۵۰ درصدی طرح هادی

ایرنا: در زمینه اجرای طرح هادی وضعیت استان چگونه است؟

رسولی: تاکنون در ۶۷۰ روستای استان طرح هادی اجرایی شده است که ۵۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار را شامل می‌شود.

در یک سال گذشته جهش بسیار ویژه‌ای در زمینه اجرای طرح هادی در استان انجام گرفته و تنها در یک سال گذشته ۲۷۰ روستا با ۲ هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار از طرح هادی بهره‌مند شده که شامل سنگ فرش و آسفالت در ۱۷۰ روستا و آسفالت معابر در ۱۵۰ روستای استان بود.

امسال پیش بینی می‌شود ۳۳۰ روستای دیگر در استان از طرح هادی برخوردار شوند.

مطالعات طرح هادی در تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان انجام شده و هر ساله در ۱۰ درصد روستاها طرح بازنگری طرح هادی اجرایی می‌شود که در یک سال گذشته بیش از این میزان و در ۱۵۱ روستای استان بازنگری طرح هادی انجام شد.

باید به این هم اشاره کنم که حفظ بافت با ارزش روستایی در حین اجرای طرح هادی برای ما بسیار مهم است و در چهار روستای پیاوین بانه وصی سفلی و تنگیسر سنندج و پالنگان کامیاران این موضوع با دقت اجرا شد.

ساخت ۹۱۰ واحد مسکن محرومان در کردستان و پیشرفت ۵۰ درصدی طرح هادی

ایرنا: در بحث ساخت مسکن محرومان چه اقداماتی انجام شده است؟

رسولی: کار ساخت هزار واحد مسکن روستایی محرومان با همکاری بنیاد مستضعفان کشور آغاز شده که طی یک سال گذشته ۹۱۰ واحد آن به اتمام رسیده و تا پایان اردیبهشت ۹۰ واحد دیگر به پایان می‌رسد.

در این راستا ۵۰۰ میلیون ریال اعتبارات بلاعوض، ۱۰ هزار تن سیمان و ۲ هزار تن میلگرد رایگان در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

تفاهمنامه دیگری نیز با کمیته امداد استان برای احداث ۶۴۱ واحد مسکن محرومان در روستاها داریم که از این تعداد ۳۳۵ واحد به اتمام رسیده و تا ابتدای تابستان تمامی این واحدها به متقاضیان واگذار می‌شود.

از سال ۱۳۸۰ تا امروز بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان ۴۷ هزار و ۲۷۳ واحد را در مناطق حادثه دیده مختلف کشور بازسازی کرده است.

ساخت ۹۱۰ واحد مسکن محرومان در کردستان و پیشرفت ۵۰ درصدی طرح هادی

ایرنا: یکی از مسئولیت های جدید بنیاد مسکن، اجرای طرح ملی مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت است، در این رابطه نیز توضیح دهید که این طرح در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

رسولی: عملیات اجرایی سه هزار و ۸۱۱ واحد نهضت ملی شهری به بنیاد مسکن استان در ۶ شهرستان محول شده که شامل شهرستان‌های کامیاران، دهگلان، قروه، بیجار، دیواندره و بخش‌هایی در سنندج است.

تاکنون زمین مورد نیاز برای ۳۸۲ واحد مسکونی تامین شده و ۵۲۹ واحد کسری زمین در شهرستان کامیاران وجود دارد که اداره کل راه و شهرسازی استان برای تامین آن قول مساعد داده است؛ تا امروز ۲ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی در فرایند اجرا قرار گرفته است.

از ۲۳ شهر زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت استان، در ۲۲ شهر متقاضی احداث مسکن داریم که در هفت شهر زمین تامین شده و فرایند اجرایی شامل پروانه ساختمانی معرفی به نظام مهندسی انجام گرفته است.

در شهرهای دلبران، زرینه و یاسوکند هم تا یک ماه آینده زمین مورد نیاز برای متقاضیان تامین خواهد شد.

در این شهرها هزار و ۱۹۸ متقاضی تایید نهایی شده است و تاکنون زمین مورد نیاز برای احداث ۵۳۹ واحد تامین شده است و ۶۵۹ نفر از متقاضیان هنوز در انتظار نوبت زمین هستند.

در حوزه آماده‌سازی زمین برای اجرای نهضت ملی مسکن در تمامی نقاط استان، بنیاد مسکن در چهار سایت قروه، کامیاران، دیواندره و بیجار فعالیت دارد.

خبر خوب برای محرومان در مناطق شهری هم این است که بر اساس تفاهم نامه‌ای که سال گذشته با سازمان ملی زمین و مسکن کشور منعقد شد، هزار و ۴۰۰ واحد در سال جاری به عنوان مسکن محرومان در شهرهای استان احداث خواهد شد.

زمین مورد نیاز این طرح را راه و شهرسازی استان تامین می‌کند و در اختیار بنیاد مسکن قرار می‌دهد و بعد از ساخت با قیمت تمام شده در اختیار محرومان ساکن در شهرهای استان قرار خواهد گرفت.

سه هزار و ۶۳۷ واحد نهضت ملی شهری و روستایی در حوزه بنیاد مسکن احداث و در اختیار متقاضیان قرار گرفته که تا پایان دولت تلاش می‌شود تمامی سهم استان به اتمام برسد.

ایرنا: در حوزه مسکن ملی روستایی چطور؟

رسولی: یکی از مهمترین راهبردهای شورای مسکن کشور و استان تامین زمین برای نهضت ملی مسکن روستایی است.

در استان کردستان ۱۲ هزار نفر از متقاضیان تایید نهایی شده ساکن روستاها هستند که در سفر رئیس جمهور به استان عملیات اجرایی ۶ هزار قطعه زمین روستایی آغاز شد و تاکنون ۱۱۰ هکتار زمین از طریق منابع طبیعی و ۸۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی برای ۹۹ روستا تا تامین شده است.

استقبال مردم روستاها از این طرح مناسب نیست ولی با این وجود تامین و واگذاری زمین رایگان و تسهیلات سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی برای این طرح برای روستاییان در نظر گرفته شده است.

ایرنا: یکی دیگر از کارهای خوبی که توسط بنیاد مسکن انجام می شود، صدور سند مالکیت روستایی است، در این رابطه چه کارهایی صورت گرفته؟

رسولی: تاکنون ۹۵ هزار و ۹۱۱ جلد سند مالکیت روستایی با همکاری ثبت اسناد استان برای روستاییان استان صادر شده است.

در حال حاضر ۷۷ درصد واحدهای مسکونی روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت استان سند مالکیت دارد که تلاش داریم تا سه سال آینده صدور این اسناد به پایان برسد.

ساخت ۹۱۰ واحد مسکن محرومان در کردستان و پیشرفت ۵۰ درصدی طرح هادی

ایرنا: یکی از طرح هایی که شاید برای مردم زیاد آشنا نباشد، توسعه پایدار منظومه روستایی است. این طرح تاکنون در کدام مناطق اجرا شده؟

رسولی: طرح توسعه پایدار منظومه روستایی براساس بند ح ماده ۱۹۴ قانون برنامه پنجم توسعه به پیشنهاد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و در چارچوب طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه ای یا سایر طرح های فرادست تهیه و تدوین شده است.

این برنامه یکی از طرح‌های موفق کردستان در زمینه اشتغال و معیشت روستایی است و استان کردستان به عنوان یکی از ۱۲ استان مجری این طرح است که در بخش خاوومیرآباد مریوان حدود چهار سال از اجرای آن می گذرد و با نتایج خوبی از جمله ایجاد ۱۶۵ شغل در بخش روستایی ایجاد شده است.

اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح ۲۵ میلیارد و ۴۸۰ میلیون ریال است و مشارکت مردم برای اجرای طرح‌های زود بازده در قالب طرح منظومه‌های روستایی ۲۱۴ میلیارد و ۲۹۰ میلیون ریال است.

بخش مرکزی کامیاران و سیروان سنندج از طرح منظومه‌های روستایی برخوردار می‌شوند که اعتبار آن تامین شده و مطالعات آن امسال آغاز می‌شود.

به گزارش ایرنا، استان کردستان براساس آخرین سرشماری، یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha