۲۸ فروردین ۱۴۰۳، ۱۰:۵۳
کد خبرنگار: 2645
کد خبر: 85445209
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مازندران و حکایت تداوم تشنگی و کمبود آب

۲۸ فروردین ۱۴۰۳، ۱۰:۵۳
کد خبر: 85445209
مازندران و حکایت تداوم تشنگی و کمبود آب

نوشهر- ایرنا- جمعی از روستاییان غرب مازندران روز سه شنبه در حاشیه دیدار با مدیران کل نهادهای اجرایی در دفتر غرب استانداری مازندران در نوشهر در گفت و گو با ایرنا با اشاره به چالش کمبود آب در این مناطق از مسوولان امر خواستند از هم اکنون برای تامین این نیاز اساسی مردم تدبیر کنند.

به گزارش ایرنا، انشعابات چهارگانه، تغییرکاربری، تسهیلات بانکی بیشترین درخواست متقاضیان دیدار مردمی امروز با مدیران کل نهادهای اجرایی در دفتر غرب استانداری مازندران در نوشهر اعلام شد که شماری از آنان در حاشیه این دیدار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفتند به زودی تابستان از راه می رسد و کمبود آب آشامیدنی از جمله دغدغه های اساسی این روستاییان بیشتر آشکار می شود.

غرب مازندران ۲۱ شهر، هزار و ۱۵۰ روستا و هفت شهرستان و افزون بر یک میلیون فر جمعیت دارد. نور. نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر در غرب مازندران واقع شدند که سالانه به میلیون گردشگر و مسافر داخلی و خارجی خدمات می دهد که اغلب مسافران از یک الی دهه گذشته در این مناطق برای خودشان ویلا خریدند و سکونت دایمی دارند.

بسیاری از شهروندان غرب مازندران (رامسر تا نور) در دیدار امروز ملاقات مردمی با مدیران کل معتقدند این شهرستان ها هم اکنون از مشکلاتی نظیر ترافیک، ساخت و سازها، آلودگی زیست محیطی، دپوی زباله در جنگل و دیگر کمبودهای نظیر آب و برق و گاز رنج می برد که باید برای رفع هر کدام از آنها تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.

آنان با اشاره به جمعیت شناور در روستاییان غرب مازندران گفتند: کمبود آب آشامیدنی از هم اکنون مشکلات را تشدید کرده و بر اساس تجربیات گذشته اگر نهادهای مربوط هم به فکر راه حل این مشکل نباشند به طور قطع پیامد اجتماعی به دنبال خواهد دارد.

در روستاهای غرب مازندران موضوعی به نام "خانه دوم" را می بینیم که اینها غیربومی ها هستند و همین جمعیت شناور از امکانات زیرساختی موجود نظیر آب، برق، راه استفاده می کنند در حالی که این امکانات برای اهالی بومی شهر روستا تعریف شده است.

به پیش بینی این روستاییان با ادامه روند موجود در آینده نزدیک زیست پذیری شهری و روستایی غرب مازندران به خطر می افتد چراکه منطقه توان اکولوژیکی میلیون ها نفر جمعیت غیربومی را ندارد.

مازندران و حکایت تداوم تشنگی و کمبود آب

این روستاییان می گویند روستاییان غرب مازندران سالها است با چالش کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند که ضروری است علاوه بر لزوم نهادینه شدن فرهنگ صرفه جویی، یافتن راهکار اساسی برای رفع این نیاز اساسی را ضرورتی است اجتناب ناپذیر می دانند.

طبق آمار شرکت آب و فاضلاب استان مازندران تعداد مشترکان آب استان یک میلیون و ۹۲هزار نفر است که یک سوم این مشترکان از غرب مازندران هستند و همچنین متوسط الگوی مصرف در شهرهای استان ۲۰ متر مکعب و در روستاها ۱۸ متر مکعب اعلام شد.

مسوولان ذیربط می گویند تا ۹۰ درصد آب آشامیدنی استان مازندران از چاه های زیر زمینی تامین می شود اما لزوم رعایت الگوی مصرف در غرب مازندران همواره به لحاظ زیست محیطی نیز مورد تاکید است.

کم آبی در روستاهای رامسر جدی گرفته شود

حاج رحیم موسوی یکی از متقاضیان امروز دیدار مردمی دفتر غرب استانداری مازندران در گفت و گو با ایرنا اظهارکرد : با احداث سد و مهار آب های سطحی مشکل آب اهالی غرب مازندران برطرف می شود که تحقق این مهم نیازمند برنامه ریزی علمی و تامین اعتبارات لازم برای انجام طرح های مطالعاتی است تا ظرفیت های هر شهرستان شناسایی و آنگاه برای هر کدام نقشه راه اصولی تهیه شود.

این روستایی منطقه کتالم رامسر گفت : چالش کمبود آب آشامیدنی با توجه به ورود میلیونی مسافران و گردشگران تابستانی به غرب مازندران دوچندان خواهد شد و مشکلی که هر ساله اهالی بومی را رنج می دهد.

وی تصریح کرد: رفع موضوع کم آبی در روستاهای این شهر و مناطق غرب مازندران باید در اولویت امور برنامه ریزان استانی و شهرستانی قرار گیرد و امیدواریم این مشکل امسال برطرف شود.

وی اظهارداشت : در بیشتر اوقات روستاهای این منطقه رامسر به ویژه در ایام تابستان با افت فشار آب مواجه هستند و موارد هم به نهادهای مربوط از جمله فرمانداری شهرستان گزارش می شود.

مازندران و حکایت تداوم تشنگی و کمبود آب

بسیاری از روستاییان غرب مازندران با اشاره به افزایش ساخت و سازها در شهرستان های این مناطق می گویند زیرساخت های منطقه به حدی نیست که بتوان جمعیت شناور را خدمات داد و این چالش در بخش آب آشامیدنی جدی تر است.

موسوی یادآور شد: تا امروز هر وعده ای که مسوولان امر برای تامین آب آشامیدنی روستاییان منطقه دادند محقق نشده و مشکل همچنان هم اهالی و هم مسافران منطقه را رنج می دهد.

نکته مهمی که در همین ارتباط باید بدان اشاره کرد این است که منابع تامین آب در شهرستان های غرب مازندران چون از چاه تامین می شود، آب منطقه اکنون یا به سمت شوری می رود یا به ماسه رسیده و یا دارای غلظت بالای آهن است که هرچه زودتر باید نسبت به رفع آن چاره اندیشی شود.

کم آبی در روستاهای نوشهر جدی است

شهروندی دیگری در دیدار مردمی امروز دفتر غرب استانداری مازندران که خود را علی رمضان پور به خبرنگار ایرنا معرفی کرد، گفت : دغدغه کم آبی در روستاهای نوشهر جدی است و مسوولان امر نیز باید به این چالش رسیدگی کنند.

این روستایی نوشهری خاطرنشان کرد: بحث کمبود آب در شهرستان ما جدی بوده و مسوولان نهادهای مربوط در این منطقه به دنبال راه حل برای رفع کمبود آب باشند تا با مشکلات مواجه نشویم.

وی تصریح کرد : با ادامه روند فعلی به طور قطع با مشکل بیشتری مواجه خواهیم شد لذا ضروری است همه در مصرف منابع عمومی نهایت صرف جویی را داشته باشیم و مسوولان امر نیز برای یافتن راهکار اصولی تدبیر کنند.

کمبود آب آشامیدنی در بخش کوهستانی کجور نوشهر نیز جدی بوده و اهالی این بخش نیز تامین این نیاز اساسی مردم را از مسوولان امر خواستار شدند.

در نوشهر ۲۰ هزار مشترک در حوزه شهری و ۳۶ هزار مشترک در بخش روستایی زیر پوشش اداره آب و فاضلاب شهرستان هستند که بنا بر آمار موجود هر نفر سه برابر بیشتر از سرانه آب مصرف می کنند.

به گزارش ایرنا، بخش کوهستانی کجور حدود هزار و ۱۷۲ کیلومتر مربع وسعت دارد و از ۶۴ نقطه روستایی و ۲ نقطه شهری برخوردار است و ضمن آنکه دست کم ۲۰ هزار نفر جمعیت بومی و ۵۰ هزار نفر جمعیت متغییر در این بخش ساکن هستند.

مازندران و حکایت تداوم تشنگی و کمبود آب

ضرورت تامین آب با تقویت زیرساختها

شمسعلی پورناظری روستایی از بخش مرکزی شهرستان نور در دیدار مردمی امروز با مدیران کل در نوشهر به چالش آب در روستاهای این شهرستان اشاره و اضافه کرد : متاسفانه با وجود جاری بودن رودخانه ها در برخی از مناطق غرب مازندران، مردم با کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند که مسوولان امر باید رویکردشان در حل این نیاز اساسی مردم تغییر دهند.
وی بیان کرد : بسیاری از کارشناسان معتقدند با مدیریت آب های سطحی و سد زدن بر روری رودخانه های غرب مازندران مشکل آب آشامیدنی اهالی برطرف خواهد شد که این مهم هنوز اجرایی نشده است.

بر اساس آمار ۳۴ رشته رودخانه در غرب مازندران جریان دارد.

دولت سیزدهم نیز در گام آغازین فعالیتش به این موضوع مهم ورود و مساله را آسیب شناسی کرده است که با هدف رفع عقب ماندگی های مازندران در بحث آبرسانی روستایی در قدم اول هفت هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ۱۰ هزار روستای کشور اختصاص داد که از این تعداد ۱۹ مجتمع آبرسانی و ۱۲۸ روستا مربوط به استان مازندران بوده است.

با این توصیف، غرب استان مازندران علاوه بر مناطق شهری در حوزه آبرسانی روستایی نیز شرایط بغرنجی دارد چون بیشتر ساخت و سازها در مناطق روستایی این منطقه است.

بر اساس آمار موجود ۱۲ درصد استان مازندران از آب سطحی و ۸۸ درصد از آب زیرزمینی یعنی ۷۴۰ حلقه چاه و ۳۷۳ چشمه استفاده می کنند این چالش نشان می دهد باید بیشتر به سمت استفاده از آبهای سطحی برویم.

طبق اطلاعات ارایه شده شرکت آب و فاضلاب مازندران ۳۶۰۰ روستا در این استان داریم که فقط ۱۷۰۰ روستا و ۹۹۰ هزار نفر از جمعیت زیر پوشش این شرکت قرار دارند.

مازندران و حکایت تداوم تشنگی و کمبود آب

لزوم برنامه ریزی

به تاکید کارشناسان آب و فاضلاب برای عبور از چالش‌های آبی در ایام پیک و اینکه گرفتار کم آبی نشویم، نیازمند توسعه زیرساخت های آب و فاضلاب بوده و در غیر این صورت با تنش آبی روبرو خواهیم شد.

این کارشناسان با بیان اینکه ۱۲ درصد استان مازندران از آب سطحی و ۸۸ درصد از آب زیرزمینی یعنی ۷۴۰ حلقه چاه و ۳۷۳ چشمه استفاده می کنند، تاکید دارند باید بیشتر به سمت استفاده از آبهای سطحی رفت و برنامه ریزی کرد.

در استان مازندران ۳۶۰۰ روستا داریم که فقط ۱۷۰۰ روستا و ۹۹۰ هزار نفر از جمعیت زیر پوشش آبفا قرار دارد از این تعداد ۹۰۰ روستا توسط شوراها آبرسانی و مدیریت می شود که به دلیل درآمدی که از این مسیر کسب می کنند از تحویل روستاها به آبفا خودداری می کنند.

بر اساس گزارش و آمار موجود آب منطقه مازندران این استان در بین استان‌های دچار بحران خشکسالی قرار دارد و به گفته مسوولان امر خشکسالی آسیب جدی به اقتصاد این استان خواهد زد.

دفتر استانداری غرب مازندران هفتگی با حضور شماری از مسوولان استانی به منظور رسیدگی به درخواست‌های مردم این خطه از استان و حل مشکلات آنان پذیرای جمع زیادی از روستاییان و شهروندان در این منطقه است که از آغاز فعالیت این دفتر تا امروز به درخواست افزون بر ۱۰ هزار نفر پاسخ داده شده است.

امروز سه شنبه ۶ مدیرکل استانی حوالی ساعت هشت صبح در دفتر غرب استانداری مازندران در نوشهر حضور یافتند و به درخواست ۹۰ نفر از متقاضیان پاسخ دادند.

مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری مازندران از پاسخگویی به درخواست ۹۰متقاضی در ملاقات مردمی مدیران کل در دفتر غرب استانداری این استان خبر داد.

مازندران و حکایت تداوم تشنگی و کمبود آب

اسماعیل مهرافزا روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مهم ترین موضوعات متقاضیان به ترتیب از جمله انشعاب آب، برق و گاز، تسهیلات بانکی، تغییر کاربری و بافت و طرح هادی، نهادهای حمایتی بهزیستی و کمیته امداد، اشتغال و خدمات حمایتی بوده است.

وی به حضور ۶ مدیرکل نهادهای اجرایی در ملاقات مردمی امروز دفتر غرب استانداری اشاره کرد و گفت: طبق آمار موجود دفتر غرب استانداری مازندران از آغاز فعالیت این دفتر تا امروز افزون بر هشت هزار درخواست مردمی در سامانه سامد استانداری مازندران متخص این دفتر ثبت شده است.

از زمان راه اندازی این دفتر، استاندار مازندران طبق گزارش‌های موجود، مدت ۶ بار در این دفتر حضور پیدا کرد و از نزدیک با ریز مشکلات مردم آشنا شد و پای درد و دل آنها نشست و دستورات لازم برای رسیدگی به حل مشکلات مردم غرب مازندران صادر کرد.

دفتر نمایندگی استانداری مازندران در اول دی ماه سال گذشته با پیگیری استاندار، با هدف دسترسی آسان مردم غرب استان به مدیران ارشد مرکزنشین در نوشهر راه اندازی شده است.

خطرات جاده‌ای، طولانی شدن رسیدگی به در خواست‌های اداری و دسترسی نداشتن آسان به مدیران استانی از دغدغه‌ها و رویاهای دست نیافتنی مردم غرب مازندران بود که با شکل گیری دولت جهادی سیزدهم و استقرار این دفتر گامی مؤثر برای جلوگیری از تمرکز زدایی و توزیع عادلانه خدمات در این خطه غربی مازندران برداشته شد.

طبق آمار مسوول دفتر استانداری غرب مازندران از زمان راه اندازی این دفتر تاکنون افزون بر پنج هزار نفر از مردم خطه غربی استان پس از مراجعه به دفتر و ارائه درخواست‌هایشان به مدیران استانی پاسخ دریافت کردند.

غرب مازندران ۲۱ شهر، هزار و ۱۵۰ روستا و هفت شهرستان و افزون بر یک میلیون فر جمعیت دارد. نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر در غرب مازندران واقع شدند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha