تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی؛ خواست اهالی فرهنگ و هنر سمنان از رییس جمهور

سمنان - ایرنا - احداث، تکمیل و تجهیز طرح‌های نیمه‌تمام فرهنگی استان سمنان که سالهاست با مشکل کمبود اعتبار دست و پنجه نرم می‌کند و خاک می‌خورند، به عنوان مطالبه مهم اهالی فرهنگ و هنر این دیار، چشم‌انتظار سفر رییس جمهور برای گره‌گشایی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان سمنان از دیرباز مهد علم، ادب، عرفان، فرهنگ و هنر بوده و با داشتن اندیشمندان، شاعران نامی و عرفایی همچون بایزید بسطامی، شیخ ابوالحسن خرقانی، شیخ علاءالدوله سمنانی، ابن یمین فرومدی و شیخ محمود مزدقانی حرفی برای گفتن در این عرصه‌ها داشته است.

به گفته مسوولان فرهنگی، استان سمنان از کمبود زیرساخت‌های فرهنگی و هنری رنج می‌برد و حل این مشکل نیازمند عزم همگانی برای ارتقای اعتبارات استانی و ملی است و سفر رییس جمهور و هیات دولت به این استان فرصتی برای جذب اعتبارات در این بخش است.

تالار مرکزی سمنان پس از هشت سال وقفه نیازمند نگاه ویژه دولت سیزدهم

ساخت تالار مرکزی سمنان با پیشرفت فیزیکی حدود ۲۰ درصدی از جمله طرح‌های مهم فرهنگی استان محسوب می‌شود که تکمیل آن نیازمند اعتبار ویژه و نگاه ملی است.

احداث مجتمع فرهنگ و هنری (تالار مرکزی) سمنان از مصوبه‌های سفر رییس جمهور در سال ۹۵ به استان بود و شامل یک سالن اجتماعات بزرگ با ظرفیت ۸۵۰ نفر، ۲ پلاتو تمرین تئاتر با ظرفیت ۵۰ نفر، ۲ سالن سینما ۷۵ نفری و یک سالن سینما ۱۴۰ نفری می‌شود.

طبق بررسی‌ها هشت مجتمع فرهنگی استان در شهرهای سمنان، شاهرود، دیباج دامغان، آرادان، ایوانکی گرمسار، شهمیرزاد مهدیشهر، کلاته‌رودبار دامغان و بیارجمند شاهرود سال‌هاست که در دست ساخت است و تامین اعتبار لازمه تکمیل این طرح‌هاست.

تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی؛ خواست اهالی فرهنگ و هنر سمنان از رییس جمهور

شهرهای امیریه در دامغان و درجزین در مهدیشهر از جمله مناطقی هستند که نیاز به محلی برای برگزاری نشست‌ها و برنامه‌های فرهنگی دارند و انتظار می‌رود در کنار تکمیل طرح‌های فرهنگی، ساخت مجتمع در این مناطق مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

ضرورت تامین مکان و به‌روزرسانی تجهیزات هنرستان هنرهای زیبا در استان

استان سمنان با هشت شهرستان و بیش از ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارای ۲ هنرستان هنرهای زیبا در شهرهای سمنان و شاهرود است که این هنرستان‌ها در ساختمان مستقل استقرار ندارند و تجهیزات آن نیز نیازمند توسعه و به‌روز رسانی است.

تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی؛ خواست اهالی فرهنگ و هنر سمنان از رییس جمهور

هنرستان هنرهای زیبا زیر نظر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس شدند و فعالیت می کنند و در زمینه آموزش‌های هنری از جمله نقاشی، تئاتر، موسیقی و مد ولباس تا مقطع دیپلم به هنرجویان آموزش ارایه می‌دهد و از آنجایی که فرهنگ و هنر در سمنان سابقه دیرینه و خواهان زیادی دارد، تکمیل و تقویت این مجموعه و تامین مکان مستقل از نیازهای ضروری است.

چاپخانه‌های استان سمنان نیازمند به‌روزرسانی تجهیزات

شهر سمنان با کسب امتیازها در شاخص‌های مختلف از جمله اهتمام حداکثری مجموعه مدیریتی فعالان شهری و مردمی و ارایه برنامه‌ها و طرح‌های خلاقانه، نهم آبان ماه به‌عنوان «پایتخت کتاب ایران» معرفی شد تا برگ زرینی در تاریخ استان مهد فرهنگ سمنان در سال ۱۴۰۲ ثبت شود و از جمله نیازها در مسیر حفظ پایتختی کتاب به‌روز رسانی تجهیزات چاپخانه‌های استان سمنان است، هم اکنون ۷۵ چاپخانه دارای مجوز در استان وجود دارد که تمامی این چاپخانه‌ها دارای تجهیزات فرسوده و نیازمند نوسازی هستند.

تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی؛ خواست اهالی فرهنگ و هنر سمنان از رییس جمهور

فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: چاپخانه‌ها جزو بخش خصوصی محسوب می‌شوند و امکان کمک برای به‌روز رسانی تجهیزات با پرداخت تسهیلات وجود دارد و سال گذشته برای به‌روز رسانی تجهیزات به ۲ چاپخانه از محل تبصره ۱۸ تسهیلات ارزان قیمت پرداخت شد و امسال نیز این روند با تکیه بر پایتختی کتاب پیگیری می‌شود.

سینماهای پیر استان سمنان

اهالی فرهنگ و هنر استان سمنان همچنین از فرسودگی و نبود سینما در همه شهرستان‌های این استان گلایه دارند و انتظار دارند دولت سیزدهم با درنظرگرفتن تسهیلات ویژه و حمایت از بخش خصوصی در توسعه و به روز رسانی سینماهای استان سمنان کمک کنند.

سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد که از این شمار، بیش از ۲۰۰ هزار نفر ساکن مرکز استان هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha