تدوین قوانین حمایتی برای احیای خانه‌های تاریخی اصفهان ضروری است

اصفهان - ایرنا - یک معمار و احیاگر خانه‌های تاریخی گفت: اگر فکر می‌کنیم که خانه‌های تاریخی اصفهان ارزشمند هستند باید قوانین حمایتی وجود داشته باشد تا مردم و سرمایه گذاران از طریق مشوق های اقتصادی به سمت سرمایه گذاری، احیا و حفظ این خانه‌ها بروند.

محمدرضا قانعی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: باید با قوانین تشویقی و معافیت‌های مالیاتی سرمایه گذاران را تشویق به سرمایه گذاری در خانه‌های تاریخی اصفهان کرد تا شاید به این واسطه این چند خانه تاریخی باقیمانده در اصفهان حفظ شود.

وی اظهار داشت: شرایط بغرنج خانه‌های تاریخی اصفهان از حد گذشته است و روزانه شاهد تخریب آن‌ها در مناطق مختلف از جمله جلفا یا بافت تاریخی اطراف مسجد جامع هستیم.

قانعی با بیان اینکه عزمی برای حفظ این خانه ها دیده نمی شود، افزود: بسیاری از خانه هایی که در بافت های تاریخی چون اطراف میدان امام وجود دارند، نفیس هستند و لازم است که از خودمان بپرسیم آیا در زمان حاضر دیگر کسی می‌تواند یک سانتیمتر مربع از کاربندی‌های ( اسکلت پوشش دوم و کوتاه تر نسبت به سقف اصلی) روی سقف این خانه‌ها را انجام بدهد؟ متاسفانه درک حفظ خانه‌های تاریخی به عنوان بخشی از هویت و تکامل معماری محل زیست مردم اصفهان، مغفول مانده است.

لزوم تدوین قوانین حمایتی جهت تشویق سرمایه گذاران برای احیا خانه‌های تاریخی اصفهان

وی ادامه داد: یکی از دلایل اینکه سرمایه گذاران رغبت به احیا خانه‌های تاریخی ندارند، نبود بسته‌های تشویقی و اقتصادی است و از سویی قیمت‌های عجیب و غریبی که در مسکن وجود دارد و سودی که راحت و بدون مالیات به دست می‌آید، موجب می‌شود کمتر کسی به سمت احیا و سرمایه گذاری در خانه‌های تاریخی بیاید.

قانعی تاکید کرد: خانه‌ها، حلقه‌های تاریخی و تجربه‌های زیسته اصفهان هستند. منظور نظر ما این نیست که در گذشته زندگی کنیم بلکه منظور این است که با حفظ و نگهداشت این تجربه‌های زیسته، از آنها برای زیست آینده پند بگیریم.

به گزارش ایرنا استان اصفهان دارای بیش از ۶۰۰ باب خانه تاریخی است که بیش از نیمی از آن ها در شهر اصفهان قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha