۲۷ فروردین ۱۴۰۳، ۱۱:۳۶
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85445017
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

قهرمان زندگی دیگران باشیم

۲۷ فروردین ۱۴۰۳، ۱۱:۳۶
کد خبر: 85445017
سعید وحیدی
قهرمان زندگی دیگران باشیم

بجنورد- ایرنا- ۶ بیمار مرگ مغزی شده خراسان شمالی سال گذشته در ایثاری به وسعت جغرافیای عشق قهرمان زندگی افراد نیازمند عضوی شدند که روز به روز بر شمار آنها افزوده می شود.

به گزارش ایرنا، تصورات ما معمولا از قهرمانی کسب مدال جهانی در رشته های ورزشی و یا کسب افتخارات علمی است اما قهرمانانی هم وجود دارند که در هنگام پایان زندگی شان نجات بخش چندین زندگی می شوند.

این قهرمانان در هنگام حیات خود با دریافت کارت اهدای عضو قدم در مسیر ناجی بودن می گذارند و پایان زندگی شان خانواده های زیادی را از درد و رنج رهایی می بخشند.

خانواده هایی که هر روز گوش به زنگ تلفن هستند و با هر زنگ دل‌شان آشوب می‌شود تا اینکه شاید قهرمانی برای نجات عزیز آنها پیدا شود و فرصت دوباره ای برای زندگی داشته باشد.

شمار این قهرمان های زندگی بخش در خراسان شمالی در سال گذشته به ۶ نفر می رسد و میانگین سنی آنها نیز بین ۲۵ تا ۶۰ سال است.

براساس آمار ارایه شده از سوی رییس اداره فراهم‌آوری و پیوند اعضای مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شاخص اهدای عضو (PMP ) در کشور ۱۲.۵ است اما عدد قابل قبول ۲۵ و عدد ایده‌آل برای بخشیدن اعضای بدن ۴۰ است.

قهرمان زندگی دیگران باشیم

جان دوباره به ۲۰ بیمار

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی می گوید: اهدای عضو ۶ بیمار مرگ مغزی شده استان در سال گذشته به ۲۰ بیمار نیازمند دریافت عضو زندگی دوباره بخشید.

مهری فرشاد می افزاید: سن اهداکنندگان عضو بین ۲۵ تا ۶۰ سال بودند که پس از مراحل تایید مرگ مغزی و رضایت خانواده، اهدای عضو آنها انجام شده است.

وی می ادامه می دهد: به لحاظ جنسیت نیز اهدا کنندگان عضو استان در سال گذشته بیشتر آقایان بوده اند.

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی می گوید: پارسال نیز اهدای عضو ۹ بیمار مغزی در استان ثبت شد که پنج نفر از آنها مرد و چهار نفر زن بودند.

فرشاد یادآور می شود: آخرین مورد اهدای عضو در سالجاری مربوط به بیمار مرگ مغزی شده ۲۱ ساله اهل شهرستان بجنورد بود که اعضای وی به چهار بیمار نیازمند اهدا شد.

وی ادامه می دهد: مرحوم «عرفان صمدی» بر اثر سانحه رانندگی در بیمارستان امام علی(ع) بجنورد بستری شده بود که پس از انجام مراحل تایید مرگ مغزی و رضایت خانواده وی، جهت اهدا عضو به بیمارستان منتصریه مشهد منتقل شد.

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی بیان می کند: اعضای این بیمار بجنوردی که شامل ۲ کلیه، کبد و قلب بود، برای اهدا مورد استفاده قرار گرفت.

وی با بیان اینکه فرهنگ اهدای عضو و اقدام در راستای نجات جان بیماران عمل خداپسندانه است که باید در راستای ترویج آن گام برداریم، می گوید: متقاضیان اهدای عضو می‌توانند برای ثبت اطلاعات خود به سامانه ehdacenter.ir مراجعه کنند.

قهرمان زندگی دیگران باشیم

شما هم می توانید قهرمان باشید

افرادی که تمایل به اهدای عضو دارند باید کارت اهدای عضو (پیوند کارت) دریافت کنند.

این کارت معمولا در همایش ها و مراسم انجمن اهدای عضو در اختیار افراد قرار می گیرد اما راحت تر این است که با مراجعه به سایت اهدای عضو به آدرس ehdacenter.ir نسبت به این امر خداپسندانه اقدام کنیم.

خراسان شمالی دارای ۱۱ بیمارستان و هزار و ۴۴۴ تخت بیمارستانی است و هم اکنون پنج هزار نفر در حوزه سلامت این استان خدمت رسانی می کنند.

در این استان یک میلیون نفری، ۳۵۰ پزشک عمومی و ۲۵۶ پزشک متخصص فعالیت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha