تو را نفس می کشم؛ برای زیستن

۲۹ فروردین ۱۴۰۳، ۷:۵۵
کد خبر: 85444816
سعید وحیدی
تو را نفس می کشم؛ برای زیستن

بجنورد- ایرنا- نفس یا نجات فرزندان سقط از مراکز مردمی است که این روزها در حوزه جوانی جمعیت خراسان شمالی به خوبی ورود کرده و تنها در سال گذشته ۱۱۲ مادر باردار را از سقط جنین منصرف کرده است.

به گزارش ایرنا، اگرچه دولت طرح های گوناگونی برای جوانی جمعیت از ارایه وام های فرزندآوری تا حمایت های بیمه ای و درمانی از مادران باردار در نظر گرفته است برخی سازمان های مردم نهاد هستند که کوتاه ترین مسیر را برای جوانی جمعیت در پیش گرفته اند.

مرکز مردمی نفس یکی از سمن های فعال در حوزه جوانی جمعیت است که تمرکزش معطوف به نجات جنین‌هایی کرده است که به دلایل مختلف توسط والدین خودشان سقط و یا به تعبیر روشن تر کشته می شوند.

بهانه این والدین نیز برای سقط معمولا مشکلات مالی، موقعیت شغلی،  نداشتن وقت، بارداری در دوران عقد، بارداری فرزند سوم یا  بارداری فرزند دختر است اما هر چه است دلیلی بر گرفتن فرصت زندگی از فرشتگان کوچک نیست زیرا که جنین روح و جسم دارد و هیچ تفاوتی میان او و  انسان‌های دیگر وجود ندارد.

تو را نفس می کشم؛ برای زیستن

گرچه آمار دقیقی از میزان سقط جنین در کشور و به تبع آن در خراسان شمالی وجود ندارد اما سقط جنین آسیب بزرگی است که دامان جامعه را فراگرفته است و مرکز مردمی نفس به خوبی برای پیشگیری از آن ورود کرده و تنها در سال گذشته از ۱۱۲ سقط جنین جلوگیری کرده است.

تولد ۶۴ نوزاد سالم با حمایت های نفس

مسوول اجرای طرح نفس در دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی می گوید: با حمایت های این مرکز مردمی تاکنون ۶۴ نوزاد سالم به دنیا آمدند.

زهرا مقدسی می افزاید: در سال جدید نیز مرکز نفس با ارایه مشاوره و حمایت های لازم از پنج سقط جنین جلوگیری کرد.

وی می گوید: مادران ۲۱ تا ۳۰ سال و ۳۱ تا ۴۰ سال بیشترین افرادی هستند که در این بازه زمانی تمایل به سقط داشتند.

مسوول اجرای طرح نفس در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی یادآور می شود: اعتیاد همسر، ترس از ناهنجاری های جنینی، مشکلات با همسر و بارداری ناخواسته، موقعیت شغلی و بارداری فرزند سوم از دلایل تمایل این افراد به سقط جنین بوده است.

تو را نفس می کشم؛ برای زیستن

مقدسی با اشاره به اهداف تشکیل مرکز نفس در استان ها، بیان می کند: مراکز مردمی نفس با هدف نجات فرزندان سالم از سقط عمدی جنین راه اندازی شده است و در این راستا از همه ظرفیت‌های تخصصی و فوق تخصصی، توانمندی‌های اجتماعی در ابعاد درمانی، تشخیصی، حمایتی و مشاوره‌ای برای حفظ جان انسان‌ها استفاده می‌شود.

وی می افزاید: جدای از ارایه خدمات مشاوره ای رایگان، این مرکز رایزنی هایی با مطب ها و مراکز درمانی برای ارایه خدمات درمانی با تخفیف به مادران بادار انجام داده است.

مقدسی تصریح می کند: حمایت های این مرکز با کمک های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از مادران باردار بی بضاعت شامل هزینه های درمانی بعد از زایمان نیز می شود.

خراسان شمالی در میزان ناباروری، جزو استان های با خطر متوسط قرار دارد، به گونه ای که نرخ باروری در استان ۲.۱ درصد است.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha